elektrisk porsche

200 000 kroner rimeligere Porsche Taycan

Porsche kommer med en rimeligere Taycan-utgave, men nå nærmer det seg en versjon som er enda mer tilpasset nordmenns "hyttebil"-preferanser.

Pluss ikon
<b>INNSTEGSMODELL:</b> Porsche Taycan koster fra 769 000 kroner. De første bilene er ventet til Norge i mars. 
INNSTEGSMODELL: Porsche Taycan koster fra 769 000 kroner. De første bilene er ventet til Norge i mars.  Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

I 2019 ble Porsches første elektriske sportsbil avduket med modellene Taycan Turbo, Turbo S og 4S. Nå er et rimeligere medlem i Taycan-familien lansert.

Den heter bare Taycan og innebærer at drømmen om en elektrisk Porsche kommer litt nærmere realisering for flere.

769 000 kroner er fortsatt mye penger, men det er 200 000 kroner rimeligere enn neste trinn på Taycan-hierarkiet, som er 4S.

Den nye innstegsmodellen er nesten én million kroner rimeligere enn toppmodellen Turbo S som produserer opptil 560 kW/761 hestekrefter.

Du må nøye deg med bakhjulsdrift, 300 kW/408 hestekrefter, og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 5,4 sekunder, som i elbil-verdenen er helt ordinært.

<b>BEST REKKEVIDDE:</b> Med den største batteripakken vil innstegsmodellen være Taycan-versjonen med beste rekkevidde. 
BEST REKKEVIDDE: Med den største batteripakken vil innstegsmodellen være Taycan-versjonen med beste rekkevidde. 

Batterikapasitet Taycan

Innstegs-Taycan kommer standard med et batteri med en nettokapasitet på 79,2 kWt. Det har en maks ladeeffekt med DC-lading på 225 kW.

Punger du ut med 57 700 kroner ekstra får du den samme batteripakken (Performance Plus) som 4S, Turbo og Turbo S.

Dette batteriet har en nettokapasitet på 83,7 kWt, har en maks ladekapasitet på 275 kWt, og øker kreftene til maks 476 hestekrefter.

Begge variantene av innstegsmodellen har en toppfart på 230 km/t. Rekkevidden, ifølge WLTP, er maks 431 kilometer for Performance-versjonen, mens Performance Plus er oppgitt til maks 484 kilometer – som er den lengste rekkevidden blant Taycan-modellene som nå er tilgjengelig.

– 70% av alle Porsche-modellene som ble solgt i Norge i fjor var Taycan. Det nye tilskuddet gjør Taycan tilgjengelig for enda flere, og blir en svært leken modell med bakhjulsdrevet drivlinje, sier Morten Scheel, administrerende direktør i Porsche Norge.

<b>NUMMER 1000:</b> Thomas Røed ble Taycan-eier nummer 1000 da han hentet sin bil i september i fjor. Foto: Benjamin A. Ward
NUMMER 1000: Thomas Røed ble Taycan-eier nummer 1000 da han hentet sin bil i september i fjor. Foto: Benjamin A. Ward

De første versjonene er ventet til Norge i mars, og nye funksjoner som ble introdusert for de andre Taycan-versjonene ved overgangen til modellåret 2021, vil være tilgjengelig fra salgsstart.

For eksempel muliggjør Plug & Charge-funksjonen lading og betaling uten behov for kort eller app. Så snart ladekabelen er koblet til, etablerer Taycan kryptert kommunikasjon med den Plug & Charge-kompatible ladestasjonen. Ladeprosessen og betaling starter deretter automatisk.

I Norge gjelder dette alle IONITY ladestasjoner, ifølge Porsche Norge. Siden introduksjonen av Taycan i september 2019, har Porsche levert ut over 1000 eksemplarer av den elektriske modellen.

Les også: Test: Langtur med Porsche Taycan 4S

Taycan Cross Turismo

Og nå nærmer det seg for enda en elektrisk modell, Taycan Cross Turismo.

<b>KONSEPT:</b> Mission E Cross Turismo.
KONSEPT: Mission E Cross Turismo.

Det dreier seg om en allroad-versjon av Taycan, godt tilpasset nordmenns hyttebil-preferanser. Like før jul åpnet Porsche Norge for reservasjoner av Cross Turismo-modellen.

Hvordan endelig design blir for produksjonsutgaven er ikke kjent ennå, men modellen vil være basert på konseptbilen Mission E Cross Turismo Concept, som ble vist på Genève-messen for to år siden.

– Da vi så konseptbilen Mission E Cross Turismo i Genève trodde vi nesten ikke at det var sant, her var nemlig bilen vi hadde ønsket oss for det norske markedet, sier Morten Scheel.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 08 2021