Polestar 2
Dette blir prisen på Polestar 2
Volvo-eide Polestar har åpnet for bestilling av selskapets første helelektriske bil, Polestar 2.
Muligheten for å stille seg i kø for å kjøpe Polestar 2 har eksistert i snart et år. I går åpnet imidlertid Polestar selskapets nettbaserte bilkonfigurator for Polestar 2.
Den gir også et eksakt svar på hva man må forvente å betale for Polestars elektriske «superbil».
LES OGSÅ: (+) Vi har testet fem hodetelefoner med aktiv støydemping
Polestar 2: Pris og levering
Konfiguratoren viser at grunnprisen på den nye elbilen blir 478.000 kroner. Bestiller du en bil i dag, forteller konfiguratoren at vi kan forvente levering i august i år.
Legger vil til «alt» av ekstrautstyr som er mulig, inkludert vinterhjul og Performance-pakken, som inneholder Öhlins Dual Flow Valves støtdempere og Brembo-bremser foran, ender totalprisen på 611.500 kroner.
Rekkevidde og motor
For den prisen får du en sportslig og elektrisk bil med en estimert rekkevidde på opptil 470 kilometer (EU WLTP).
Ytelsene er ikke helt på Tesla S-nivå, men 0–100 skal gå unna på 4,7 sekunder. Motoren leverer 300 kW/408 hk og har et dreiemoment på 660 Nm.
Polestar 2 får to motorer - en foran og en bak.
Til sammenligning er ytelsene på en Model 3 «Long Range»-utgave 639 Nm, mens 0-100 km/t går unna på 3,5 sekunder.
Lading
Batteriet tar 8–10 timer å full-lade hjemme om du bruker en 11 kWh-veggboks, skriver Polestar på egen hjemmeside. Velger du hurtiglading, så fylles batteriet fra 10 til 80 prosent i løpet av en halvtime. Batteriet består av 27 moduler som til sammen kan yte 78 kWh.
Polestar oppgir kostnaden ved hjemmelading til å være 1,23 kWh. Det betyr at «full tank» ved hjemmelading vil koste i underkant av 100 kroner.
Lav strømpris, slik den har vært nå i januar 2020, vil gi lavere pris og motsatt ved høyere strømpriser.
Polestar 2: Forbruk
Tar vi rekkevidden på 470 kilometer for gitt, betyr det at hver mil koster deg drøyt to kroner i strøm. Dersom den praktiske rekkevidden for eksempel viser seg å være 400 kilometer, så vil hver mil koste deg 2,5 kroner.
Med 470 kilometers rekkevidde gir det et kWh-forbruk per mil på 1,66 kW/mil og 1,95 kW/mil om vi legger 400 km til grunn for vårt regnestykke.
Hengerfeste
Du kan kjøpe et semi-elektrisk hengerfeste som ekstrautstyr til Polestar 2.
Prisen for hengerfestet er 13.000 kroner. Maksimal hengervekt oppgis til 1500 kilo med brems og 750 kilo uten brems.
Utfordrer til Tesla Model 3
Polestar 2 er en mellomstor elbil, og er av Polestar selv utpekt til å være en direkte utfordrer til Tesla Model 3.
Model 3 er ingen dårlig bil å konkurrere mot. Bare i Norge er det bestilt og solgt tusenvis av Model 3.
LES OGSÅ: Test av Tesla Model 3
XC40 som forbilde
Polestar 2 lener seg teknisk på den 4,5 meter lange Volvo XC40. I tilfellet Polestar 2 er bilen strukket til 4,6 meter, noe som gjør den nesten like lang som en Tesla Model 3.
LES OGSÅ: Dette frykter elbil-skeptikerne
Underholdningssystem
Den kinesisk-svenske elbilen blir utstyrt med Android Auto på informasjons- og underholdningssiden.
Det gjør at du for eksempel alltid vil ha oppdaterte kart via Google Maps.
Underholdningsskjermen i Polestar 2 vil ikke bli like stor som i Tesla Model 3, men en skjerm på 11 tommer er ikke så verst.
Mobilen som nøkkel
Polestar 2 er utstyrt med såkalte «Phone-as-Key»-teknologi, noe som gjør at du kan bruke mobilen som nøkkel til bilen.
Dette skal også forenkle bildeling og tjenester som inkluderer at andre kan plukke opp og transportere din bil, for eksempel i forbindelse med service.
Flere versjoner av Polestar 2
I 2021 skal det komme en innstegsmodell av Polestar 2 til en lavere pris, trolig under 400.000 kroner (39.900 euro). Da vil Tesla virkelig få en utfordrer også på pris. Ikke bare ytelse.
Senere vil de bli mulig å «abonnere» på Polestar 2. Foreløpig er det bare billån og leasing som er tilgjengelig som alternative betalingsmåter i bilkonfiguratoren. I tillegg kan du selvsagt betale «kontant».
Bilkonfiguratoren til Polestar avslører også at det kun vil gå noen måneder før de første Polestar 2 vil rulle rundt på norske veier.