Peugeot e-2008
Her lukter det salgssuksess lang vei
En kompakt, elektrisk SUV. Peugeot e-2008 lukter salgssuksess lang vei. Men teknikken kjenner vi fra før.
Den nye kompakt-SUV-en Peugeot e-2008 bruker nemlig det som etter hvert er blitt standardplattformen for de nye elbilene fra PSA-konsernet.
Batteri og rekkevidde
Har du hørt tallene 50 kWh batterikapasitet, 136 hk og 260 Nm dreiemoment før?
Det er nemlig nøyaktig de samme spesifikasjonene som DS Crossback E-Tense, den nye elektriske Opel Corsa og Peugeot e-208.
Det er en trend vi kommer til å se mer av – de store produsentene lager modulære bilplattformer der teknikken på undersiden stort sett er identisk fra modell til modell.
Mens design, merkespesifikke trekk og praktiske egenskaper varierer stort.
LES OGSÅ: Folkelig Mercedes med plass til fire barneseter
Større enn Kona Electric
Peugeot har hatt suksess med sine SUV/crossovermodeller de siste årene.
Riktignok er den større 3008 bestselger her i Norge, men det kommer nok til å hjelpe på populariteten til Peugeot e-2008 at den er blitt merkbart lengre enn forgjengeren.
Den nye e-2008 strekker seg fra 4,16 til 4,3 meter og da er bilen 12 cm lenger enn for eksempel Hyundai Kona Electric. Ifølge Peugeot er bagasjerommet 434 liter, mot 332 liter i Hyundai-en. I utgangspunktet smaker det altså mer familiebil av Peugeot e-2008.
Peogeot e-2008: Rekkevidde
Elbilspesifikasjonene er nødvendigvis noe mer beskjedne med Peugeots batteri på 50 kWh kontra Hyundais på 64 kWh. Peugeot oppgir rekkevidde etter WLTP-normen på 310 km.
For Hyundai er tallet 449 km. Ikke uventet er de 310 km også noe kortere enn de 340 km oppgitt for den noe mindre, men teknisk like Peugeot e-208.
Hvordan langturskapasiteten faktisk blir avgjøres av mange andre forhold, blant annet hvordan bilen håndterer norske temperaturer og kjøreforhold.
LES OGSÅ: Nå kan du kjøpe den mest berømte James Bond-bilen
Rask lading
Det vil først tester utført her i landet kunne si noe om. Dessuten også ladebiten en viktig del av langtursopplevelsen med elbil. Peugeot e-2008 kan ta imot inntil 11 kW fra hjemmelader og 100 kW fra hurtiglader.
Med 50 kWh-batteri vil det kunne gi relativt kjappe ladesekvenser.
Svaret på hvordan den nye Peugeot e-2008 oppfører seg får vi i januar 2020. Da kommer bilen på markedet her i Norge.