Nye Renault Zoe kan få doblet rekkevidde
Dette skulle vi egentlig ikke visst ennå.

Akkurat nå pågår det et skikkelig kappløp mellom bilprodusentene som har elbiler. Det handler om rekkevidde – og her går utviklingen virkelig fort.
Med unntak av Tesla, ligger rekkevidden på de mest vanlige elbilene nå mellom 20 og 30 mil, mellom hver lading.
Derfor vakte det stor oppsikt da det tidligere i høst ble kjent at Opels kommende elbil, Ampera-e, skal ha en rekkevidde på over 40 mil.
LES OGSÅ: Dette er den beste elbilen i kulda
Opplysningene ble fjernet
Med det vil den i utgangspunktet skaffe seg en helt unik posisjon i klassen. Nå ser det imidlertid ut som Opelen kan få tøff konkurranse, helt fra starten.
Lekkasjer i forkant av bilutstillingen i Paris, tyder nemlig på at Renault ikke har tenkt å sitte stille og se på at Ampera-e stikker av med rekkevidde-seieren.
Dette stammer fra opplysninger som ble lagt ut på hjemmesidene til den nederlandske Renault-importøren. Her presenterte de merkets nyheter i Paris, og blant dem en ny utgave av elbilen Zoe. Opplysningene lå ute noen timer, før de ble fjernet igjen.

Klikk her for å lese mer om Ampera-e
Lenger enn konkurrentene
Sannsynligvis er det snakk om en glipp. Men det vi får vite, er i alle fall at Zoe skal komme med et betydelig større batteri enn i dag.
Det øker den teoretiske rekkevidden fra 24 til hele 40 mil.
Med det vil Zoe gå mye lenger enn dagens konkurrenter. Så gjenstår det å se om noen av dem rekker å utvide sin rekkevidde, innen Opel ruller inn med Ampera-e.
Denne lille boksen løste et stort elbil-problem

Gunstig priset i Norge
Etter en litt treg start, har Zoe blitt en stor suksess i det norske markedet og er nå en av de mest solgte elbilene her til lands.
Renault har kjørt flere kampanjer med blant annet gode innbyttetilbud, i tillegg til at bilen er gunstig priset.
I dag starter rimeligste Zoe på såvidt over 200.000 kroner, da i såkalt Life-utgave. Foreløpig vet vi ingen ting om hva utgaven med høyere rekkevidde vil komme på. Men det er grunn til å vente at Renault vil markedsføre begge, slik at kjøperne kan velge hvor mye rekkevidde de er villig til å betale for.
Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også: