MINI Cooper SE

Tidenes første elektriske MINI

Feirer 60-årsjubileum med å lage en helektrisk versjon

<b>KLASSISK STIL: </b>Det er kanskje den første utgaven med elektrisk motor, men stilmessig er den lett gjenkjennelig.
KLASSISK STIL: Det er kanskje den første utgaven med elektrisk motor, men stilmessig er den lett gjenkjennelig. Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

I år er det 60 år siden den første MINI-en så dagens lys. Jubileet markeres med lanseringen av merkets først helelektriske versjon, MINI Cooper SE.

Elbilen vil lanseres under den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i september.

– Genuin MINI

Produsenten selv mener lanseringen av en elektrisk variant passer godt inn i bilmodellens historie.

<b>HØYERE BAKKEKLARING:</b> ...men likevel med lavt tyngdepunkt grunnet plasseringen av batteriene.
HØYERE BAKKEKLARING: ...men likevel med lavt tyngdepunkt grunnet plasseringen av batteriene. Foto: Produsent

– MINI ble født i en tid med stor etterspørsel etter små og effektive biler på grunn av den globale drivstoffrasjoneringen. Nå er bilverden igjen i endring, og MINI tar utfordringen på nytt, sier Anders Brocknäs, ansvarlig for MINI i de nordiske landene i en pressemelding.

– Vår nye Mini Cooper SE er ikke en typisk elbil, det er en genuin MINI, sier Brocknäs videre i pressemeldingen.

LES OGSÅ: Helelektrisk BMW med 720 hestekrefter

Høyere enn forgjengeren

MINI Cooper SE er en videreføring av 3-dørsmodellen, som i dag er tilgjengelig med flere bensinmotorer.

Dimensjonene er så godt som identiske, den eneste virkelige forskjellen ligger i høyden. MINI Cooper SE er 18 mm. høyere. Dette er for å sikre bakkeklaringen til batteriene, som er bygget opp av 12 moduler satt sammen i en T-form, plassert i bilens gulv mellom forsetene og under baksetene.

<b>LIKT SOM BENSINVERSJONEN:</b> Bagasjeromsvolumet skal være 211 liter - det samme som hos 3-dørsvarianten med bensinmotor.
LIKT SOM BENSINVERSJONEN: Bagasjeromsvolumet skal være 211 liter - det samme som hos 3-dørsvarianten med bensinmotor. Foto: Produsent

Plaseringen av batteriene gir bilen et lavt tyngdepunkt, samtidig som de ikke skal spise av den innvendige plassen i bilen eller bagasjerommet. MINI Cooper SE har samme bagasjeromsvolum som 3-dørsvarianten med bensinmotor, nemlig 211 liter - eventuelt 731 liter med bakseteryggene lagt ned.

LES OGSÅ: Med ledning kan denne bilen bli svært populær

Fortsatt go-kart

Det er selvfølgelig under panseret man finner den største forskjellen fra tidligere modeller. Den elektriske motoren i MINI Cooper SE har en effekt på 135 kW/184 hk og et dreiemoment på 270 Nm. Dette gjør at 0-60 km/t gjøres unna på 3,9 sekunder, mens 0-100 km/t tar 7,3 sekunder. En nyutviklet diffensial og stabilitetskontroll skal sørge for at «go-kart-kjørefølelsen» beholdes.

Også vektmessig er det noe forskjell. Mini Cooper SE har en egenvekt på 1365 kg. noe som er omtrent 145 kg mer enn en MINI Cooper S med bensinmotor og automatgir.

Opptil 270 kilometer

Rekkevidden oppgis å være mellom 235 og 270 kilometer, og batteriet skal kunne lades til 80 % på 2,5 time gjennom Type 2-kontakt med 11 kW-kapasitet.

<b>DETALJER:</b> Union Jack i baklyktene, mens den nye logoen minner om en stikkontakt.
DETALJER: Union Jack i baklyktene, mens den nye logoen minner om en stikkontakt. Foto: Produsent

Hurtiglading gjennom CSS og 50 kW-kapasitet skal få batteriet til 80 % på 35 minutter. Å lade et helt flatt batteriet 100 % fullt skal det ta 3,5 time.

Andre ting vi biter oss merke i, er varmepumpen er nyutviklet til MINI Cooper SE, og som i følge produsenten bruker 75 % mindre energi enn et konvensjonelt elektrisk varmesystem.

LES OGSÅ: Mener 20 millioner er altfor billig for denne bilen

Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som...
Pluss ikon
Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som foregikk

Lansering i september

MINI Cooper SE får som sagt sin verdenspremiere på den internasjonale bilutstilingen i Frankfurt i september. Norske forhandlere åpnet for forhåndsreservasjoner i april.