BMW iX3
Nå kommer elektriske X3
BMW har åpnet ordrebøkene for sin andre elektriske bil, SUV-en iX3.

BMW har vært på det norske markedet med elbil siden 2014, men kun med vesle i3 som det nå ruller over 25 000 av på norske veier. Har du ønsket deg elektrisk BMW med plass til bagasje og familie har den tyske produsenten ikke hatt noe å tilby deg. Inntil nå. For nå er endelig den elektriske versjonen av X3 klar for bestilling. Prisene starter på 559 900 kroner. De første norske kundene vil få sin BMW iX3 i første kvartal 2021. iX3 kommer. Skåret i gleden er at den ikke har firehjulstrekk, men er en bakhjulsdrevet SUV. Om den vil komme med to elmotorer og firehjulstrekk på et senere tidspunkt, er foreløpig uvisst.
Motoren i iX3 er plassert rett på bakakslen, og har en effekt på 286 hk. Dreiemomentet er på 400 Nm, og 0-100 km/t skal den 2185 kilo tunge bilen greie på 6,8 sekunder. På samme måte som BMW i3, kan også iX3 kjøres med den effektive énpedals-løsningen. Toppfarten nås ved 180 km/t. iX3 får en rekkevidde på opptil 459 km (WTLP) fra et batteri med bruttokapasitet på 80 kWh. Ladekapasiteten på 150 kW DC/11 kW AC, gjør at man ved hurtiglading på 150 kW kan nå 80 prosent på 34 minutter, ifølge BMW. En ladestopp på 10 minutter gir dermed rundt 100 km nye rekkevidde. Ved 11 kW lading, fullades batteriet fra 0-100 prosent på 7,5 timer. En egen varmepumpe, som klimatiserer både kupéen og batteriet, er standard.
Bagasjeromsvolumet i iX3 er på 510 liter, som er kun 40 liter mindre enn på bensin- og dieselmodellene. Felles ryggen på baksetene ned, øker plassen til 1560 liter. Den elektriske versjonen av X3 kan også utstyres med hengerfeste og kan trekke tilhengere opptil 750 kilo.

Trådløs oppdatering
Som en rekke andre nye BMW-modeller, kan også BMW iX3 oppdateres trådløst («over-the-air»). Det åpner også opp for muligheten til å kjøpe nytt utstyr og tjenester etter at bilen er levert. Bilen kan oppdateres på to måter: Enten ved direkte nedlastning via bilens integrerte SIM-kort, eller gjennom smarttelefon og BMW Connected app-en. Oppdateringen lastes da først ned via et wifi-nettverk, eksempelvis hjemme, før den så synkroniseres med bilen. Eierne vil bli varslet når ny programvare er tilgjengelig for sin bil gjennom bilens infotainmentsystem eller i BMW Connected app-en på sin smarttelefon.

Utstyrsnivåer
iX3 kommer i tre versjoner der kun utstyrsnivået skiller.
– Vi har god erfaring med å tilby BMW i3 med ferdige utstyrspakker, derfor viderefører vi denne løsningen til BMW iX3. Kundene kan velge mellom tre forskjellige utstyrspakker hvor selv standardmodellen er svært godt utstyrt, uttaler Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.
BMW iX3 Charged har blant annet følgende standardutstyr: 19-tommers aluminiumsfelger, elektrisk justerbare seter i kunstskinn («Sensatec» i fargene «Black» eller «Mocca», dashbord i kunstskinn («Sensatec»), panoramasoltak, takrails, adaptivt understell, BMW Live Cockpit Professional og navigasjonssystem, Driving Assistant Professional, Parking Assistant, metallic lakk, sportsratt i skinn, automatisk baklukebetjening, oppvarmede forseter, trådløs lader for mobiltelefon, forberedelse for Apple Car Play og Andriod Autio, Ambiente interiørbelysning og LED- frontlykter

BMW iX3 Charged Plus har, i tillegg til utstyret i Charged, blant annet følgende standardutstyr: 20-tommers aluminiumsfelger, elektriske justerbare sportsseter (med korsyggstøtte) i skinn («Vernasca» i fargene «Black», «Mocca», «Cognag» eller «Canberra Beige»), Comfort Access (nøkkelfri betjening), Acoustic glazing (forbedret akustisk demping for siderutene fremme), Iconic Electric Sound, adaptive full-LED frontlykter med fjernlysassistent, Parkeringassistent Plus, Head-Up display, Harman Kardon Surround høyttalersystem og Gesture Control (styring av infotainmentanlegg med håndbevegelser)
BMW iX3 Fully Charged har, i tillegg til utstyret i Charged Plus, blant annet følgende standardutstyr: Tilhengerfeste, mørkt taktrekk, bortfall av blå eksteriørdetaljer, mørke ruter og «Shadowline» (sort optikk).
Produksjonen av iX3 starter i september på BMW Brilliance-fabrikken i Shenyang i Kina der også andre BMW X3-modeller produseres. Lanseringen vil først starte i Kina, før andre utvalgte land, deriblant Norge, og får sine første biler produsert i år.
Bærekraft
Et av ankepunktene som ofte trekkes frem i diskusjonen om elbilenes bærekraft er at det benyttes sjeldne mineraler i produksjonen, og at mineralene kommer fra gruver som drives under høyst tvilsomme forhold. Ifølge BMW er motoren i iX3 bygget uten sjeldne mineraler. Andelen kobolt i batteriet skal være redusert med to tredeler sammenlignet med forrige generasjon batteri.
Nylig signerte den tyske bilgiganten en langsiktig avtale med det svenske selskapet Northvolt for levering av battericeller. Avtalen har en verdi på to milliarder euro og battericellene skal produseres på Northvoltgigafactory fra 2024. Fabrikken er under utbygging i Skellefteå i Nord-Sverige. BMW oppgir at opptil 40 prosent av CO2-utslippet fra produksjonen av en elbil kommer fra produksjonen av battericellene, men 100 prosent av energien som trengs for å produsere battericellene ved Skellefteå-anlegget, skal komme fra vind- og vannkraft.
Ifølge BMW vil Northvolt og BMW Group kun kjøpe kobolt og litium, som er nødvendige råmaterialer for battericelle-produksjonen, fra gruver som oppfyller miljøstandardene som begge selskapene krever. Ifølge BMW Group praktiserer selskapet full åpenhet om sine leverandører og råvarenes opprinnelse. BMW kjøper kobolt og litium fra gruver i Marokko, og har også inngått avtaler med nye gruver i Australia.
Northvolt er er den tredje leverandøren av battericeller som BMW Group har inngått samarbeid med. BMW har også langsiktige avtaler med CATL og Samsung SDI. CATL har for tiden et nytt produksjonsanlegg under bygging i Tyskland.
I 2023 skal BMW ha 25 ladbare modeller å tilby, og frem mot 2025, forventes salget av BMWs ladbare modeller å øke i gjennomsnitt 30 prosent hvert år. Neste helt elektriske modeller fra BMW er i4 og iNEXT.





