Mitsubishi ASX
Modellen var Norges mest solgte SUV i 2011. Nå er den tilbake
Det er usikkert om den første versjonen kommer til Norge. Men senere kommer trolig en helelektrisk utgave av SUV-en.
"Med hyggelige priser og et forventet ryddig bilhold med solid tekniske kvalitet, bra bruktbilpris og fem års garanti, står Mitsubishi ASX stødig som en fornuftig folke-SUV. I tillegg er den lettkjørt, sikker på foten selv om føret blir vanskelig og har en kraftig motor. Hadde Mitsubishi gjort ser mer flid med støydempingen og kvalitetsfølelsen, ville sekseren vært et faktum. Til tross for slike skjønnhetsfeil er ASX vår favoritt blant de rimelige SUV-ene".
Det skrev Vi Menn Bil i 2011 etter å ha hatt ASX på langtest. Versjonen vi testet var med en 1,8-liters diesel. Samme år ble det registrert nesten 4200 nye ASX i Norge, noe som gjorde den til Norges mest solgte SUV og plasserte den på fjerdeplassen over landets meste solgte biler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.
Ikke til Norge
Denne våren skal en nye ASX vises på bilutstillingen i Genève. Til det europeiske markedet kommer ASX i 2020 med en 2,0 liters bensinmotor som kan fås i kombinasjon med en femtrinns manuell girkasse eller en trinnløs CVT-girkasse med seks trinn.
Les også: Kuldegrader stjeler halve rekkevidden til elbiler
Men etter det Vi Menn Bil kjenner til, er det usikkert om denne versjonen kommer til Norge. CO2-utslippet kan gjøre den uforholdsmessig dyr.
Elektrisk ASX
Mitsubishi har imidlertid noen norgestilpassede versjoner i ermet. En helt nye Outlander PHEV er ventet i 2020. Da kommer endelig også en ladbar versjon av den mindre Eclipse Cross. Men det er mer i vente. I 2016 tilegnet Nissan seg 34 prosent av aksjene i Mitsubishi Motors Corporation (MMC). Dermed får Renault-Nissan tilgang på MMCs kunnskap på firehjulstrekk, mens MMC får tilgang til bedre batteriteknologi, noe som trolig vil gi utslag i form av en elektrisk ASX i 2021.
Les også: Kjøpe brukt bobil?
Samarbeidet mellom MMC og Nissan-Renault innebærer at 75 prosent av drivlinjene skal være felles, mens designen fortsatt skal være merkespesifikk.
Denne saken ble første gang publisert 12/02 2019, og sist oppdatert 12/02 2019.