Mercedes EQS
Elektriske Mercedes S-klasse har en rekkevidde over 700 kilometer
Mercedes EQS kommer med en ny generasjon batterier.
Dette er den elektriske versjonen av luksuslimousinen Mercedes S-klasse, den elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
Ved optimale forhold skal den ha en rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP), en effekt på opptil 385 kW (cirka 515 hestekrefter) og et dreiemoment opptil 855 NM - alt takket være en ny generasjon batterier med energiinnhold på opptil 107,8 kWh.
Disse batteriene har ifølge Mercedes en betydelig høyere energitetthet. Det modulære batterikonseptet har 400 V-arkitektur og kommer i to størrelser. Det ene med energiinnhold på 90 kWh og ti cellemoduler, og det andre på 107,8 kWh og tolv cellemoduler.
Produksjonen av batterisystemene utføres på Hedelfingen-fabrikken, og programmeringen utføres på Mercedes-Benz Battery Competence Centre.
Programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQS holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen. Et bærekraftig fremskritt er det at andelen kobolt i batteriet er redusert til ti prosent.
750 hestekrefter
Alle EQS-modellene har en elektrisk motor på bakakselen, mens versjonene med firehjulstrekksystemet 4Matic har også en motor på forakselen. 4Matic modellene har i tillegg Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler drivmomentet mellom for- og bakakselen.
Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir en mye raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk. Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10 000 ganger i minuttet, med mulighet for justeringer, om nødvendig.
På et senere tidspunkt vil det introduseres en enda kraftigere høyytelsesversjon av EQS med opptil 560 kW, cirka 750 hestekrefter.
Hurtiglading
EQS kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold, hevder Mercedes.
Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som muliggjør raskere lading.
Når til Norge?
Electric Intelligence skal ifølge Mercedes planlegge den raskeste og mest praktiske ruten med ladestopp. Den baserer seg på flere faktorer som topografi, rute, omgivelsestemperatur og fart.
Den reagerer i tillegg dynamisk på trafikkork eller endring i kjørestil. Systemet ser også antallet ladestasjoner, deres ladekapasitet og betalingsfunksjoner. Takket være temperatur- og ladestyring kan høy ladeeffekt opprettholdes over lengre tid.
Norske priser på Mercedes EQS forventes før sommerferien og det er indikert at de første bilene kan ankomme landet i september 2021.