Mercedes EQS

Elektriske Mercedes S-klasse har en rekkevidde over 700 kilometer

Mercedes EQS kommer med en ny generasjon batterier.

Pluss ikon
<b>TIL NORGE:</b> Norske priser på EQS forventes før sommerferien. De første bilene kan være i Norge i september. 
TIL NORGE: Norske priser på EQS forventes før sommerferien. De første bilene kan være i Norge i september.  Foto: Daimler AG
Først publisert Sist oppdatert

Dette er den elektriske versjonen av luksuslimousinen Mercedes S-klasse, den elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.

Ved optimale forhold skal den ha en rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP), en effekt på opptil 385 kW (cirka 515 hestekrefter) og et dreiemoment opptil 855 NM - alt takket være en ny generasjon batterier med energiinnhold på opptil 107,8 kWh.

Disse batteriene har ifølge Mercedes en betydelig høyere energitetthet. Det modulære batterikonseptet har 400 V-arkitektur og kommer i to størrelser. Det ene med energiinnhold på 90 kWh og ti cellemoduler, og det andre på 107,8 kWh og tolv cellemoduler.

Produksjonen av batterisystemene utføres på Hedelfingen-fabrikken, og programmeringen utføres på Mercedes-Benz Battery Competence Centre.

<b>LYD:</b> Innvendig blir det mulig å få lyden av en forbrenningsmotor, komponert av lydekspertene i  Mercedes-EQ. 
LYD: Innvendig blir det mulig å få lyden av en forbrenningsmotor, komponert av lydekspertene i  Mercedes-EQ.  Foto: Daimler AG

Programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQS holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen. Et bærekraftig fremskritt er det at andelen kobolt i batteriet er redusert til ti prosent.

<b>SKJERM:</b> Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm. Passasjeren i forsetet har sin egen 12,3-tomme store OLED-skjermen.
SKJERM: Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm. Passasjeren i forsetet har sin egen 12,3-tomme store OLED-skjermen. Foto: Daimler AG

750 hestekrefter

Alle EQS-modellene har en elektrisk motor på bakakselen, mens versjonene med firehjulstrekksystemet 4Matic har også en motor på forakselen. 4Matic modellene har i tillegg Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler drivmomentet mellom for- og bakakselen.

Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir en mye raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk. Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10 000 ganger i minuttet, med mulighet for justeringer, om nødvendig.

På et senere tidspunkt vil det introduseres en enda kraftigere høyytelsesversjon av EQS med opptil 560 kW, cirka 750 hestekrefter.

<b>BAKSETET:</b> Vi tar det for gitt at komforten er førsteklasses. 
BAKSETET: Vi tar det for gitt at komforten er førsteklasses.  Foto: Daimler AG

Hurtiglading

EQS kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold, hevder Mercedes.

Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som muliggjør raskere lading.

<b>AVANSERTE LYS:</b> Digital Light-teknologien gjør det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien. En lysmodul med tre ekstremt kraftige lysdioder styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt. Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler per kjøretøy. 
AVANSERTE LYS: Digital Light-teknologien gjør det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien. En lysmodul med tre ekstremt kraftige lysdioder styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt. Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler per kjøretøy.  Foto: Daimler AG
<b>SVINGENES HERRE:</b> Med 10 graders styrevinkel på bakhjulene skal EQS ha en svingradius på 10,9 meter, noe som ifølge Mercedes tilsvarer mange kompaktmodeller, til tross for at EQS er over fem meter lang.
SVINGENES HERRE: Med 10 graders styrevinkel på bakhjulene skal EQS ha en svingradius på 10,9 meter, noe som ifølge Mercedes tilsvarer mange kompaktmodeller, til tross for at EQS er over fem meter lang. Foto: Daimler AG

Når til Norge?

Electric Intelligence skal ifølge Mercedes planlegge den raskeste og mest praktiske ruten med ladestopp. Den baserer seg på flere faktorer som topografi, rute, omgivelsestemperatur og fart.

Den reagerer i tillegg dynamisk på trafikkork eller endring i kjørestil. Systemet ser også antallet ladestasjoner, deres ladekapasitet og betalingsfunksjoner. Takket være temperatur- og ladestyring kan høy ladeeffekt opprettholdes over lengre tid.

Norske priser på Mercedes EQS forventes før sommerferien og det er indikert at de første bilene kan ankomme landet i september 2021.

<b>LADER OPP:</b> En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) skal kunne lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. 
LADER OPP: En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) skal kunne lades opp på kun 15 minutter under rette forhold.  Foto: Daimler AG
<b>BESTE I VERDEN:</b> Med en cd-verdi fra 0,20 er EQS den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden, ifølge Mercedes, noe som påvirker rekkevidden så vel som støykomforten positivt. 
BESTE I VERDEN: Med en cd-verdi fra 0,20 er EQS den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden, ifølge Mercedes, noe som påvirker rekkevidden så vel som støykomforten positivt.  Foto: Daimler AG
<b>SAMMEN MED SJEFEN:</b> Mercedes EQS sammen med svenske Ola Källenius, sjef for Daimler AG og Mercedes-Benz AG.
SAMMEN MED SJEFEN: Mercedes EQS sammen med svenske Ola Källenius, sjef for Daimler AG og Mercedes-Benz AG. Foto: Daimler AG