ELBIL | Mercedes-Benz EQA

Slik blir Mercedes' «billige» elbil

Se bildene av Mercedes EQA.

Pluss ikon
<b>MERCEDES EQA:</b> Dette blir Mercedes' «rimelige» elbil.
MERCEDES EQA: Dette blir Mercedes' «rimelige» elbil. Foto: Mercedes-Benz
Først publisert Sist oppdatert

MERCEDES EQA: Mercedes-Benz har tidligere lansert den elektriske SUV-en EQC som en del av selskapets storsatsing på elektriske biler. Men, den er ganske kostbar og lokker primært kjøpere som er på jakt etter en stor, luksuriøs og elektrisk SUV.

LES OGSÅ: Slik får du god sikt og en helt ren frontrute

<b>ELEKTRISK MERCEDES:</b> Ola Källenius snakket kort om den nye EQA da de lanserte Mercedes GLA.
ELEKTRISK MERCEDES: Ola Källenius snakket kort om den nye EQA da de lanserte Mercedes GLA. Foto: Mercedes-Benz

Basert på GLA

Planen har derfor vært å lansere en mindre og rimeligere elbil.

Og nå kommer de første opplysningene om Mercedes EQA, som den nye Mercedes-elbilen skal hete.

Ola Källenius, styreformann i Daimler AG snakket kort om nye Mercedes EQA under lanseringen av Mercedes GLA, ifølge Recharge.se.

Mercedes har nå vist frem nye bilder av elbilen EQA og mye tider på at den helt eller delvis er basert på Mercedes GLA.

Det dreier seg altså om en høybygd cossoverversjon av A-klassen.

I den elektriske ånd kalles den nye bilen EQA istedenfor GLA.

LES OGSÅ: Slik blir nye Golf 8

<b>CROSSOVER:</b> EQA er en blanding av GLA og A-klassen.
CROSSOVER: EQA er en blanding av GLA og A-klassen. Foto: Mercedes-Benz

Trolig er det et smart trekk av Mercedes å bygge en elektrisk versjon av GLA istedenfor den vanlige A-klassen.

Det første er at suget etter denne typen kompkt-SUV-er og crossover-modeller større enn for vanlige kompaktmodeller og minst like viktig: En litt høyreist modell får bedre plass til batteriene.

<b>FINE LINJER:</b> Slektskapet med A-klassen er tydelig.
FINE LINJER: Slektskapet med A-klassen er tydelig. Foto: Mercedes-Benz

Mercedes EQA skal bygges i Frankrike, men eksakt produksjonsstart er ikke bekreftet.

LES OGSÅ: Muskelbil og superhelt var forbildet da Kenneth bygde egen båt

Mercedes EQC: Rekkevidde

Modellen skal ha salgsstart i 2020.

Rekkevidden havner på cirka 400 kilometer. På egen hjemmeside, skriver Mercedes at litiumionbatteriet har såkalte poseceller og skal produseres av Daimlers datterselskap, Deutche Accumotive.

Batteriet vil få en kapasitet på 60 kWh.

Concept EQA kan lades med induksjon, altså trådløs lading. Hvorvidt dette blir standard på produksjonsmodellen vites ikke.

Mercedes skriver at 10 minutter lading skal gi 100 kilometers rekkevidde.

En egen app, «Charge&Pay» skal sørge for ukomplisert lading både på offentlige ladestasjoner, hos bedrifter og hjemme.

Mercedes EQC: Pris

Mercedes har ennå ikke sagt noe om prisen på den elektriske EQA.

Det vi vet er at Mercedes-Bens EQC 400 4 Matic, som vi har testet her, får en startpris på drøyt 600.000 kroner. Mercedes EQA blir en mindre og rimeligere bil, så den må nok godt under EQC i pris.

<b>VIRTUELL GRILL:</b> Motivet på grillen endrer seg med kjøremoduset som velges.
VIRTUELL GRILL: Motivet på grillen endrer seg med kjøremoduset som velges. Foto: Mercedes-Benz
<b>SPEIL:</b> Legg merke til at EQC er satt opp med speil. Om dette er analoge eller digitale speil, vites ikke.
SPEIL: Legg merke til at EQC er satt opp med speil. Om dette er analoge eller digitale speil, vites ikke. Foto: Mercedes-Benz

Mercedes EQA blir en konkurrent til modeller som Volvo XC40, som også skal komme i en elektrisk versjon, og Lexus UX 300e.

Sistnevnte har en startpris på 369.900 kroner. Trolig må prisen på Mercedes EQA ned mot dette nivået skal den fange kjøpernes interesse.

EQA med virtuell grill

Mercedes EQA kommer ulike kjøreprogrammer. Her vil grillen, også kalt «Black Panel», endre seg alt etter hvilket kjøreprogram som velges.

Mens vi venter på Mercedes EQA, så kommer både A-klasse og GLA som ladbare hybrider.

<b>ELBIL: </b>Mercedes satser stort på elbil. EQC blir selskapets andre helelektriske bil.
ELBIL: Mercedes satser stort på elbil. EQC blir selskapets andre helelektriske bil. Foto: Mercedes-Benz