henrik fisker lover:
Lavpriset og luksuriøs EL-SUV
Skal lanseres i andre halvdel i 2021.
Den California-baserte dansken Henrik Fisker gjorde seg for noen år siden bemerket med plug in-hybridmodellen Karma, som Vi Menn testkjørte mellom Bergen og Oslo.
I 2012 møtte vi Fisker på Aker Brygge, der han ved selvsyn kunne lese hva vi mente om produktet, som klarte tre mil på strøm og deretter gikk over til å lepje i seg fossilt drivstoff.
Mer interessant var det hva Fisker selv mente, for på den tiden var han overbevist om at ladbare hybrider var veien å gå. Rene elbiler hadde for dårlig rekkevidde, og var et blindspor.
På dette tidspunktet var han allerede internasjonalt veletablert som bildesigner, med blant annet BMW Z8 på samvittigheten, før han hoppet over til Ford og ble designsjef for Aston Martin.
LES OGSÅ: Denne båten har fire ben
Ville bygge egne biler
Men han ville mer enn å designe for andre - han ville ha sin egen portefølje. Og i 2005 kom den første modellen fra Fisker Coachbuild - en Kleemann-tunet Tramonto, basert på Mercedes-Benz SL. Og så kom Fisker Karma i 2009.
Faststoff-batteri
Litium ion-batterier bruker flytende elektrolytter til å transportere litium-ioner mellom anoden og katoden. En av ulempene med slike batterier er at en for rask opplading kan skape såkalte dendritter (avsetninger), som kan forårsake kortslutning med påfølgende eksplosjon og brann. I faststoff-batterier brukes elektrolytter av glass, noe som fjerner faren for kortslutning. Faststoff-batteriene har mange fordeler sammenlignet med dagens litium-batterier. De inneholder mindre miljøskadelige stoffer, de er mer kompakte, tåler sterk kulde og har kortere ladetid.
Det gikk ikke bra. I skyggen av Elon Musks voksende Tesla-suksess ble Fisker Automotive slått konkurs etter få år, og overtatt av kinesiske Wangxian, som i dag selger en oppusset versjon av Karma, kalt Revero.
Fiskers elbilplaner
Henrik Fisker selv kastet seg på elbil-bølgen. Sakte men sikkert har han stablet ny business på bena, med hovedkvarter i California.
- Batteriteknologien har utviklet seg voldsomt siden 2012, og vi har hatt et gjennombrudd i utviklingen av faststoff-batterier. Dette vil etter hvert gi våre elbiler lengre rekkevidde enn bensinbiler, og svært korte ladetider, sa Fisker i et intervju med Vi Menn i 2018.
LES OGSÅ: Dette vet vi om Tesla Model Y
Når "etter hvert" er, strides de lærde om. Blant annet så har norske forskere hevdet at vi må vente i rundt ti år på faststoff-batterier i elbiler, men Henrik Fisker er dypt uenig, og er faktisk sikker på at det går langt kortere tid.
Lekker og sportslig elbil
I år er han aktuell med den ultralekre modellen EMotion, som skal lanseres i løpet av året. EMotion er en luksuriøs og lavserie-produsert fireseters sedan med sportsbil-gener og i alt 780 hk, og høy pris selv uten engangsavgift (130 000 dollar i USA). Toppfarten skal være 230 km/t, og 0-100 km/t skvetter unna på under tre sekunder. Rekkevidden skal være på hele 640 kilometer; enda lenger når den - som Fiskers første modell - blir produsert med faststoff-batterier.
Men Fisker er også på banen med andre og mer folkelige elbil-prosjekt, som Orbit Smart Shuttle, som er små selvkjørende elbiler ment for persontransport i storbyer og på større lukkede områder.
4WD-SUV i 2021
Mer spennende for oss nordmenn som ikke har så mange storbyer og håndtere, er det likevel at Fisker skal lansere en elektrisk SUV i siste halvdel av 2021, som den første av tre folkelige elbil-modeller fra den kanten. "Luksuriøs" hevdes det fra produsenthold, men likevel priset lavt i - i USA under 40 000 dollar.
Foreløpig har vi bare sett fronten på denne SUV-en, og den ble første gang vist frem i dag, mandag 18. mars. Fisker Inc. lover en rekkevidde på rundt 450 kilometer, og vi snakker fortsatt om lithium-ion-batterier, ett på hver av akslingene, så SUV-en har også firehjulsdrift.
LES OGSÅ: Slik ser ulykkesflyet Boeing 737 Max 8 ut på innsiden
En kjørbar prototype skal være klar innen utgangen av 2019, og da vil også Fisker Inc begynne å ta i mot forhåndsbestillinger.