Kollisjonstest av elbiler
Elbiler i voldsom krasjtest: Ønsket å se om batteriene begynte å brenne
Tyske Dekra med kraftig kollisjonstest av elbiler. Ønsket å sjekke batterienes brannsikkerhet.
En myte om elbiler har vært at batteriet begynner å brenne om du krasjer. Men i en ny krasjtest fra Dekra, med Nissan Leaf og Renault Zoe, viser at det ikke er tilfelle – til tross for svært brutale krasjtester.
LES OGSÅ: Alt vi vet om Tesla Pickup Truck
Med flere elbiler på veiene, vil disse også bli involvert i flere ulykker. Vi har også notert oss at hver gang det brenner i en bil, så er vi journalister nøye med å opplyse om biltypen dersom det er en elbil som brenner og kanskje ikke like nøye om det er en fossilbil som står i lys lue.
Se video lenger ned i saken.
Brannrisiko i elbiler
Når det er sagt, er det en kjensgjerning at det kan være litt mer utfordrende å slukke en brann i en elbil versus en fossilbil, men øker risikoen for brann når en elbil krasjer?
– Nei, det finnes ikke statistikk på om elbiler brenner oftere enn fossilbiler. Vi sitter heller ikke med et inntrykk av at det er tilfelle, sier Sigmund Clementz som er informasjonssjef i forsikringsselskapet If.
Kraftige kollisjonstester
Tyske Dekra AG har utført en serie krasjtester med Nissan Leaf og Renault Zoe for å kontrollere brannsikkerheten i elbilbatteriene. Både Renault Zoe og Nissan Leaf har blitt krasjtestet tidligere av Euro NCAP – med et femstjerners resultat – men denne gangen valgte Dekra å øke intensiteten i krasjet.
Fire tester ble utført på en stadig høyere hastighet: 60, 75 og 84 km/t. I tillegg ble alle kollisjonstestene gjort mot en stolpe og ikke en barriere, noe som innebærer at kollisjonskraften ble konsentrert i en smal seksjon.
LES OGSÅ: Slik blir Fords elbil, Mustang Mach-E
Positive erfaringer
Men til tross for de mye høyere kollisjonskreftene, ble det et positivt utfall av testene for begge bilene.
– Skademønstrene fra krasjtestene er sammenlignbare med kjøretøy som har en konvensjonell drivlinje, sier Dekras ulykkesetterforsker Markus Egelhaaf ifølge Recharge.se.
– Elbilenes høyspenningssystem ble stengt av på en pålitelig måte under kollisjonen. Til tross for en massiv deformasjon av batteripakken, oppsto det ikke brann, sier Egelhaaf ifølge Recharge.se.
Han sier også at det ville være usannsynlig at føreren ville overleve i en sidekollisjon med så høy hastighet som den man brukte i testene, men at det gjelder både for elbiler og konvensjonelle biler med forbrenningsmotor.
Læring for redningstjenesten
Etter krasjtestene brukte redningstjenesten bilene for å klippe dem opp og simulere metodene som behøves i et redningsarbeid.
Erfaringen viser at redningspersonalet kan arbeide like raskt, og på en lignende måte, med elbiler som på konvensjonelle kjøretøy.
Man testet også en ny metode for å slukke batteribranner med en såkalt slukkelanse.
Den stikkes inn i batteripakken og forhindrer at alle battericellene antennes, noe som ofte er tilfellet når man slukker fra utsiden. Testene med slukkelansen var positive, men det behøves mer uttesting og forskning før man kan bruke metoden i det virkelige liv, heter det i rapporten.
Slokking en utfordring
– Vi i If har gjort branntekniske forsøk med elbiler som viser at slokking kan være en utfordring. Dette på grunn av at brann i lithium-ion-batterier er vanskelig å slokke på grunn av høye temperaturer og kjemien i batteriet. Dette er noe brannvesen over hele landet er opptatt av, og de jobber med strategier for hvordan de skal angripe brann i elbil. I mange tilfeller vil en elbil bli forsøkt slept til et sikkert sted av brannvesenet og få brenne helt opp, sier Clementz.
LES OGSÅ: Den elektriske pickupen Rivan R1T blir helt rå
Denne saken ble første gang publisert 19/11 2019, og sist oppdatert 28/02 2020.