C-1

Slik ser det ut når en våpenprodusent lager bil

Målet er å ta opp kampen mot Tesla.

Pluss ikon
Nei, Kalasjnikov lager ikke bare våpen – nå viser de også fram sitt første elbil-konsept. Designet har allerede vakt oppsikt...
Nei, Kalasjnikov lager ikke bare våpen – nå viser de også fram sitt første elbil-konsept. Designet har allerede vakt oppsikt... Foto: Scanpix
Først publisert Sist oppdatert

Det skjer veldig mye på elbilfronten for tiden. En rekke bilprodusenter melder seg på med elektriske biler. Samtidig er det mange oppstarts-selskaper som har ambisjoner om å slå seg opp med elbiler.

Noen har ressurser og realistiske muligheter til å lykkes, andre framstår mer som lettt naive drømmeprosjekter som neppe kommer mye lenger enn til konseptstadiet.

Akkurat hvor russiske Kalasjnikov befinner seg på denne skalaen skal være usagt, men det skorter i alle fall ikke på ambisjoner.

Ikke imponerende rekkevidde

De har nemlig akkurat vist sin første elbil, på en forsvarsmesse i Russland. CV-1 heter den og Kalasjnikov er klare på målsetningen: Det er å ta opp kampen mot Tesla!

Kalasjnikov er relativt sparsomme med opplysninger om bilen så langt, men karakteriserer den selv som en elektrisk superbil, med "banebrytende teknologi". CV-1 skal være svært rask, men rekkevidden er relativt begrenset.

Den skal være på rundt 350 kilometer, det er ikke et tall som lenger imponerer i elbil-sammenheng.

Bilen til Gabriel lar seg ikke stoppe av noe

Retro-design

Utseendet på CV-1 har allerede fått stor oppmerksomhet. Kalasjnikov sier selv at den er inspirert av en legendarisk bilmodell fra russiske Izh, kalt Kombi og etter hvert 2125. Denne var i produksjon mellom 1973 og 1997 og har etter hvert fått kultstatus hjemme i Russland.

Men om det er riktig vei å gå på det som skal være en topp moderne elbil, er nok ganske diskutabelt.

Så langt har Kalasjnikov bare sendt ut ett bilde av bilen. De sier heller ikke noe om planlagt produksjonsstart eller hva de regner med bilen skal koste.

Lada Samara var sist ute blant de russiske bilene i Norge, nå er det mange år siden importen stoppet opp.
Lada Samara var sist ute blant de russiske bilene i Norge, nå er det mange år siden importen stoppet opp.

Nytt bilmerke – nå nærmer de seg Norge

Satser på design og kvalitet

Russisk bilindustri har gått gjennom store endringer de siste årene. Etter mange tunge år satses det tungt på både design og kvalitet.

Renault-konsernet har blant annet kjøpt seg inn i Lada og har store ambisjoner for merket, også i forhold til eksport.

Så gjenstår det å se om Kalasjnikov også melder seg på her, eller om det blir med konseptet...

Denne saken ble først publisert på Broom.no. Les også:

Siste modell, før de forlot Norge

Automat vs manuelt gir: Nå kutter de ut manuelle girkasser

GT X Experimental: Se hvem som viser fram ny elbil

Byton: Nytt bilmerke skal ikke ha egne verksteder