Ford Mustang Mach-E
Frister med GT og billig lading
GT-versjonen av elektriske Ford Mustang Mach-E blir kvasse saker.
Elektriske Ford Mustang Mach-E er ventet til Norge tidlig i 2021. Da kommer blant annet versjonen som er mest populær så langt – basert på forhåndsbestillingene. Det dreier seg om Mach-E med firehjulstrekk og 540 kilometers rekkevidde. Skal du ha den råeste versjonen av Mach-E må du vente til senere i 2021, for da kommer GT-versjonen. To elektriske motorer produserer 465 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 830 Nm. Kreftene fordeles uavhengig til front- og bakaksel. GT-modellen skal greie 0–100 km/t på 3,7 sekunder. Batteriet er på 88 kWt netto og har en anslått rekkevidde på 500 kilometer i henhold til WLTP-målemetoden. Mustang Mach-E GT kommer blant annet med MagneRide adaptive fjæringer, 20 tommers aluminiumsfelger, røde bremsekalipere og unik eksteriørfarger som Cyber Orange eller Grabber Blue (bildet).
Interiøret vil være i en mer sportslig stil sammenlignet med de vanlige versjonene, med blant annet Ford Perfomance-seter og ratt med semskede skinndetaljer. GT-versjonen av Mach-E ble vist frem på et arrangement i Rotterdam i slutten av september. Der avslørte Ford også at alle som bestiller nye Mach-E i tiden fremover vil få tilgang til å lade i det europeiske hurtigladenettverket Ionity – der Ford er blant eierne – til sterkt rabatterte priser det første året. Mens den veiledende prisen er 8,40 kr per kWt, får eiere av Mach-E hurtiglade for bare 1,88 kr per kWt. Tilbudet gjelder også for dem som allerede har bestilt Mach-E. Med lading opptil 150 kW på en Ionity-stasjon kan Mach-E lade 119 km på bare ti minutter. Med Fords nye hjemmelader kan Mach-E lades fra 10 til 80 prosent på rundt seks timer dersom ladeforholdene er ideelle.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr