Tesla
Flere tusen nordmenn slo til: Super-deal på Tesla
Dette var nesten for godt til å være sant.
Konkurransen i nybilmarkedet er knallhard. Stadig flere kunder velger leasing, der flere aktører kappes om å gi de beste tilbudene.
Men også på finansiering av bilkjøp er konkurransen tøff.
Det kan gi svært gode tilbud. Som i fjor høst da Tesla gikk ut med bare 0,25 prosent rente ved kjøp av ny bil. Finansieringen gikk via banken DNB. Og det slo virkelig an blant kundene.
LES OGSÅ: Det er dyrt å være fattig, også når du kjøper bil
Solgte nesten 4.000 biler
Bransje-nettstedet Bilnytt (krever abonnement) har sett nærmere på dette og har regnet seg fram til at mellom 75 og 80 prosent av alle solgte nye Teslaer fra september til desember i fjor ble finansiert av lån fra DNB.
Tesla-salget var svært høyt i denne perioden. Den amerikanske elbilprodusenten solgte nesten 4000 biler her hjemme i fjerde kvartal i fjor.
Flere og flere kjøper bil på krita
Lønte seg å låne
– Dette tilbudet var av typen "nesten for godt til å være sant". Jeg snakket selv med aktører i bransjen som ikke kunne huske så bra betingelser. Det er slett ikke uvanlig med lav rente i starten på slike kampanjer, men så øker det gjerne en god del underveis. Men her var det ikke noen "skjult skrift", ut over at renten ville variere i forhold til utviklingen i markedet sier Brooms bilekspert Benny Christensen.
– Ja, for billån pleier vel å være dyrere enn for eksempel boliglån?
– Så absolutt. Du skal slite med å få et boliglån særlig under 2 prosent i dag, og da med svært god sikkerhet. Og selv om renten på innskudd i dag er svært lav, ville det lønt seg å låne til Tesla, selv om man hadde penger i banken, sier Benny.
Stadig flere privatleaser bil – dobling på to år
70.000 kroner i kundefordel
Han mener det kan være flere årsaker til at Tesla gikk ut med et så bra tilbud:
– Sannsynligvis var det snakk om et "spleiselag", der både Tesla og DNB bidro. Men banker driver jo sjelden med veldedighet. Derfor er det nok grunn til å tro at Tesla tok mesteparten av regningen.
Ifølge Bilnytt var snittprisen på de finansierte bilene rundt 700.000 kroner.
– Det betyr at hver kunde ble subsidiert med rundt 70.000 kroner. Det er et veldig bra tilbud. For Tesla betydde det at de fikk levert ut veldig mange biler, mens DNB fikk mange nye kunder. Det er win/win.
– For Tesla har det også en verdi at de slipper å gi direkte rabatter på bilene. Det er ofte et dårlig signal å sende ut, pluss at kunder som akkurat har kjøpt bil fort kan føle seg snytt.
Mye lavere salg i januar
– Men Tesla har vel ikke akkurat slitt med å selge bilene sine?
– Nei, men samtidig kan det nok være at de merket at salget gikk tyngre, etter at nyhetens interesse for Model S og Model X var litt over. En rekke andre merker har også elbiler på gang, som kommer til å gå direkte i konkurranse med Tesla. Derfor var det nok et poeng å få ut biler i fjor. Å spørre Tesla er uansett ikke noe poeng. De holder kortene svært tett til brystet og deler veldig lite informasjon, sier Benny.
At registreringene av nye Teslaer går litt i rykk og napp, ser vi tydelig så langt i år. Januar ble nemlig en solid kontrast til de siste månedene av 2017. Det ble ikke registrert mer enn 215 nye Teslaer i januar. Og denne måneden var det såvidt vi vet ingen gode finansieringstilbud fra merket.
Artikkelen er først publisert på broom.no.