Xpeng G9

Elbilen kan fås med diger madrass

Liker du å overnatte i bilen, så er denne kineseren kanskje noe for deg. 

Pluss ikon
<b>UTSTYR:</b> AWD-versjonen av G9 Xpeng er utstyrt med 21-tommers hjul, mens RWD Long Range er utstyrt med 19-tommere. 
UTSTYR: AWD-versjonen av G9 Xpeng er utstyrt med 21-tommers hjul, mens RWD Long Range er utstyrt med 19-tommere.  Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Kinesiske Xpeng er representert på det norske markedet med modellene P7 og G3i. Nå har den norske importøren også åpnet for bestilling av en modell med et betydelig større salgspotensial: den digre SUV-en G9.

Prisene virker attraktive. Den rimeligste versjonen med kun bakhjulstrekk, G9 RWD Standard Range, koster fra 536 275 kroner. Like før jul åpnet salget på de to modellvarianter med 98 kWt-batteri og enten to- eller firehjulstrekk. RWD Long Range hadde en prislapp på 568 220 kroner, mens AWD Performance-versjonen med to elmotorer og firehjulstrekk var priset til 624 220 kroner.

Prisene ble imidlertid oppgitt før avgiftsendringen som trådte i kraft fra januar 2023. Med nye avgifter på plass vil Long Range-utgaven med kun bakhjulstrekk koste fra 606 200 kroner, mens AWD Performance koster fra 677 925 kroner.

<b>FEMSETER:</b> G9 kan ikke fås som syvseter. Bagasjerommet er på solide 660 liter, som vokser til 1576 liter dersom baksetene felles ned. Frunken tar 71 liter, ifølge importøren. Bildet er fra Oslo Motor Show i oktober der bilen ble vist frem for første gang i Norge. 
FEMSETER: G9 kan ikke fås som syvseter. Bagasjerommet er på solide 660 liter, som vokser til 1576 liter dersom baksetene felles ned. Frunken tar 71 liter, ifølge importøren. Bildet er fra Oslo Motor Show i oktober der bilen ble vist frem for første gang i Norge.  Foto: Martin Jansen

I første omgang vil G9 kun være tilgjengelig for salg fra Xpengs lokaler i Bjørvika i Oslo, og de første kundebilene kommer til Norge høsten 2023.

Rekkevidde

G9 kommer med 98 kW batteri og 800-volts system, noe som åpner for rask ladehastighet. Maks rekkevidde vil trolig ligge et sted mellom 520 og 570 kilometer.

Den bakhjulsdrevne versjonen kommer med rundt 308 hestekrefter og et dreiemoment på 430 Nm. Den skal brukes rundt 6,5 sekunder fra 0-100 km/t. AWD-versjonen leverer 551 hestekrefter og 717 Nm. Den skal greie 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Begge versjonene har en toppfart rundt 200 km/t. På AWD-versjonen er luftfjæring standard. Den kan dra hengere på opptil 1500 kilo.

<b>SKJERMER:</b> To infotainment-skjermer, hver på 14,96 tommer, lar deg betjene alle bilens funksjoner. Mange av tjenestene skal også kunne stemmestyres. 
SKJERMER: To infotainment-skjermer, hver på 14,96 tommer, lar deg betjene alle bilens funksjoner. Mange av tjenestene skal også kunne stemmestyres.  Foto: Martin Jansen

G9 er 4,9 meter lang og veier rundt 2,4 tonn. Standard bakkeklaring er 14,5 centimeter, som kan heves med fem centimeter med luftfjæring. Den store kineseren kan ikke fås som syvseter, men et bagasjeromsvolum på 660 liter er raust, i tillegg til en frunk på 71 liter.

Mye utstyr

Innvendig preges dashbordet av to berøringsskjermer på nesten 30 tommer til sammen. Oppvarmet frontrute og ratt er standard. Det samme er varme i setene både foran og bak (forsetene er i tillegg ventilerte) og en parkeringsassistent med 360 graders visning.

<b>SLEEPING KIT:</b> For 8900 kroner får du med selvoppblåsbar madrass som kan benyttes til overnatting for to personer når baksetet er lagt ned og forsetene skjøvet fram.
SLEEPING KIT: For 8900 kroner får du med selvoppblåsbar madrass som kan benyttes til overnatting for to personer når baksetet er lagt ned og forsetene skjøvet fram. Foto: Produsent

Legger du ytterligere 40 000 kroner til kjøpesummen, så får du Nappa skinnseter med massasje og sitteputer som kan lengdejusteres både foran og bak. Passasjersete foran vil i tillegg ha muligheten til å vippe ut en egen fotskammel.

Utstyrspakken omfatter også et musikkanlegg på hele 1940 watt med 18 høyttalere fra Dynaudio. I tillegg finnes to egne høyttalere for navigasjonssending og telefonsamtale, pluss en utvendig høyttaler plassert under frontstøtfangeren (inkludert høyttaler for AVAS - akustisk varslingssystem). Totaleffekt for alle høyttalerne i bilen er 2150 watt, ifølge importøren.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn