Elbil: Rekkeviddetap ved minusgrader
Kulde tapper elbilen for halve rekkevidden
Kulde er den store utfordringen for elbiler. En ny rapport dokumenterer effekttapet.
Utviklingen av elbiler går fremover og de elbilene som lanseres nå får stadig bedre rekkevidde. For eksempel har vi tidligere skrevet at rekkevidden på BMW i3 har doblet seg på fem år.
Les også: Advarer mot å kjøpe bensin- eller dieselbil nå
I en ny amerikansk test, gjennomført av American Automobile Association (AAA), USAs svar på NAF, viser likevel at det fortsatt finnes store forbedringsområder. Først og fremst når det kommer til å opprettholde bilens og batteriets rekkevidde når temperaturen synker under null grader.
Men, det er heller ikke bra for maksimal rekkevidde om termometeret kryper for langt opp på varmegradene. Den skyldige uansett kaldt eller varmt? Det er klimaanlegget.
AAA testet rekkevidden på fem elbiler: Nissan Leaf 2018, BMW i3s 2018, Chevrolet Bolt 2018, Tesla Model S75D 2017 og Volkswagen e-Golf 2017.
Les også: Kun tre nøkkelløse systemer er sikre nok
I studien mistet bilene i snitt 41 prosent av rekkevidden ved blandet kjøring når temperaturen viste seks minusgrader. Den synkende rekkevidden skal primært skyldes «kostnaden» ved å varme opp og beholde varmen i kupeen.
På samme måte påvirkes rekkevidden om det er veldig varmt ute. AAA gjennomførte også en test i 35 graders varme. Også da mistet elbilene rekkevidde, men ikke like mye. I snitt falt rekkevidden med 17 prosent når det var 35 grader ute. Også i dette tilfellet handler det om at klimaanlegget trekker mye energi, men nå altså for å kjøle ned kupeen med klimaanlegget.
41 prosent blir raskt mange mil. I tilfellet BMW i3s betød dette et tap på 10 mil ved seks minusgrader. Det er mye på en temperatur som må kunne klassifiseres som relativt normal vintertemperatur i Norge.
Les også: Bli med inn i verdens dyreste SUV - Rolls-Royce Cullinan
Hva som skjer når temperaturen faller ned mot 20 minusgrader, sier rapporten ikke noe om. Det er jo temperaturer som vi er godt vant med flere steder i Norge om vinteren.
Referansen i testen ble gjort med bilene i 24 graders varme. Det er mot denne testen tapet av rekkevidde er målt.
Vil du lese hele rapporten fra AAA, kan du gjør det her.
Saken er publisert i samarbeid med Recharge og Auto Motor & Sport.