TEST: MAZDA CX-30

Avslører Volkswagen ny elbil på årets julekort?

I fjor avslørte Volkswagen konseptbilen ID. Buggy på julekortet. På årets julekort hintes det om en ny elbil.

Pluss ikon
<b>NY ELBIL?</b> Hva er det Volkswagen avslører i årets julekort? Er det ID.1, ID.2 eller noe annet?
NY ELBIL? Hva er det Volkswagen avslører i årets julekort? Er det ID.1, ID.2 eller noe annet? Foto: Volkswagen
Først publisert Sist oppdatert

Volkswagen ønsker i år som i fjor god jul med et julekort med motiv av det som kan være en ny elbil fra den tyske bilkjempen.

For et år siden sendte Volkswagen ut et julekort der man kunne se julenissen i det som kunne se ut som en «Buggy».

Det viste seg å stemme veldig bra, da Volkswagen noe senere lanserte konseptbilen ID. Buggy – en elektrisk strandbil.

LES OGSÅ: Slik blir Tesla Cybertruck

Ny ID.1?

<b>ID. BUGGY:</b> På fjorårets julekort viste Volkswagen frem det som senere viste seg å være ID. Buggy.
ID. BUGGY: På fjorårets julekort viste Volkswagen frem det som senere viste seg å være ID. Buggy. Foto: Volkswagen

Volkswagen e-Up trenger å erstattes og kanskje er det ID.1 som vises frem på årets julekort, skriver Recharge.se.

De spekulerer i om årets julekort, som er ganske likt fjorårets julekort, viser frem det som kan bli ID.1 eller kanskje ID.2. Altså en litt mindre bil enn ID.3, som tar over for e-Golf i «Golf»-klassen.

ID BUGGY: Slik ble bilen fra «julekortet». ID. Buggy og er en elektrisk strandbil.
ID BUGGY: Slik ble bilen fra «julekortet». ID. Buggy og er en elektrisk strandbil. Foto: Volkswagen

Årets julekort viser en bil med kort overheng og en kompakt formfaktor.

Dagens minste elbil fra Volkswagen er e-Up, som er en aldrende modell som det snart er på tide å fornye, skriver Recharge.

Bruker MEB-plattformen

Det er tidligere kjent at Volkswagen arbeider med en budsjettversjon som skal bruke MEB-plattformen. Dette er samme plattform som skal brukes på ID.3.

ID.3 vil uansett være den første bilen på denne bilplattformen fra Volkswagen.

LES OGSÅ: Elbilen er bedre for klimaet etter 38.000 km - med «ren» strøm

Kortere rekkevidde?

En mindre bil enn ID.3 vil trolig få kortere rekkevidde, men også en lavere pris, enn ID 3.

Hvor lang rekkevidde Volkswagen legger seg på med en potensiell ID.1 eller ID.2, vites ikke, men de må nok trolig legge seg på 20–25 mil for å kunne konkurrere med for eksempel Honda e og Opel Corsa-e med 33 mils rekkevidde.

En slik rekkevidde er nok for en «nummer to» bil for svært mange som kun bruker til til pendlerreisen til og fra jobb.

Venter også på ID 4

Etter at ID.3 starter å rulle ut til sine første kunder i løpet av sommeren 2020, venter man på at suvmodellen ID.4 skal lanseres.

Men nummerserien åpner også opp for mindre modeller, som ID.1 og ID.2.

Lanseres det en ny og mindre konseptbil i ID.-familien, så vil nok ikke den komme i salg før tidligst i 2021-2022, skriver Recharge.se.