Byton satser i Norge
Skal gjøre en "Tesla" - på halvparten av tiden
Elbilprodusenten Byton vil gjøre det Tesla har gjort - men på halvparten av tiden.
Nylig var en av gründerne bak den rykende ferske elbilprodusenten Byton, Henrik Wenders, på besøk i Norge.
Her fikk han blant annet møte kronprins Haakon – som fikk høre mer om hvilke planer det kinesiske selskapet har.
Ikke helt overraskende er Norge et svært viktig marked for en elbilprodusent. Faktisk er det ingen land i Europa der forhåndsinteressen er større enn her hjemme. Over 11.000 nordmenn har satt seg opp på interesselisten.
Broom har fått et langt og eksklusivt intervju med Wenders, der han snakket mye om hva som er planene framover.
Banebrytende
Byton sin første modell ut er SUV-en M-Byte.
Det er denne som har skapt så stor oppstandelse i Norge. Med en rekkevidde på 400 eller over 500 kilometer, avhengig av batteripakke, mulighet for firehjulsdrift og mye plass, passer den ypperlig for norske kjøpere.
Byton er dessuten banebrytende på teknologi. De byr på den største infotainmentskjermen i en serieprodusert bil – og en rekke muligheter knyttet opp mot at bilen hele tiden er koblet til internett. Les mer om det her.
Byton er tydelige på at rekkevidde er viktigere enn å vinne lyskryssdueller, men sier likevel at 0-100 km/t skal skje på høyst respektable 5-6 sekunder.
LES OGSÅ: - Vi har reddet skippere fra å seile gjennom oppdrettsanlegg og over land
– Byton får alle andre biler til å virke gammeldagse
– Tesla har hatt store problemer hele veien
Det er mange likheter mellom Byton og Tesla, som to rene elbilprodusenter, men Wenders understreker også at det er noen forskjeller.
– Vi har stor respekt for Tesla. Men vi har med oss folk som kommer fra bilbransjen. Det hadde ikke Tesla. Akkurat det ser man i de første produktene. De hadde ikke blitt utviklet av bilspesialister. Det samme ser vi rundt service og produksjon. De hadde store problemer hele veien.
Disse bilene kjører fortsatt mot strømmen - bokstavelig talt
Mye raskere
– Byton skal bli en global aktør mye raskere enn Tesla. Vi skal bli mer robuste i forhold til både service og produkter. Tesla brukte 10 år – vi skal gjøre det på 3-4 år, sier en smilende Wenders.
Han kommer selv fra toppledelsen i BMW, der han blant annet hadde ansvaret for i-serien til BMW – altså elektriske i3 og den ladbare superbilen i8.
Førstnevnte har vært en enorm suksess i Norge, og nå håper Wenders at Byton skal følge opp.
M-Byte er beregnet å settes i produksjon i juni, med introduksjon i det kinesiske markedet mot slutten av året. Til Norge er den ventet tidlig i 2021.
Nye miljøkrav: Nå blir mange biler både tyngre og dyrere
Service-partner i Norge
Wenders forteller at man er veldig nøye på å tilpasse produksjonen etter etterspørselen. Slik skal man forsøke å unngå lange ventelister. Kunder i Norge blir høyt prioritert.
For å kunne levere et godt servicetilbud, jobber man akkurat nå med å få på plass en samarbeidspartner.
– Vi er inne i en prosess der. Hvem det blir, landes i løpet av året. Da har vi ett år på å kurse og utdanne de som skal ta seg av Byton, forteller Wenders.
Selv ikke Tesla er i nærheten av dette
Hvilke kandidater som er i "finalerunden" av denne prosessen, vil han ikke ut med.
LES OGSÅ: Dette er Norges minste bobil, men den har bad, kjøkken og sengeplass til fire
Spørsmål og svar
Hele intervjuet ser du i videoen over - men vi tar med noen svar på spørsmål fra leserne:
- Luftfjæring kommer ikke
- Tilhengerfeste og takstativ blir ikke tilgjengelig på M-Byte (bare ettermarkedsutstyr til å holde sykkel osv)
- Både tilhengerfeste og takstativ er høyaktuelt for sedanen som kommer i 2022
- Toppfart blir rundt 180 km/t på M-Byte
- I tillegg til å bruke ansiktsgjenkjenning for å få tilgang til bilen, får bilen tradisjonell nøkkel
Se mange flere og utfyllende spørsmål og svar fra Wenders i videoen øverst i artikkelen.
Les mer om annerledes-bilen fra Byton og tankene bak prosjektet her
Vi var på messe i Las Vegas og fikk se mer på Byton M-Byte se video under:
Denne saken ble første gang publisert 27/03 2019, og sist oppdatert 27/03 2019.