Dette er verdens raskeste elbil

Ligner på en Tesla Roadster, men er et annet dyr.

Publisert

Nå skal vi selvsagt være forsiktige med å brukte ord som kopi, men det amerikanske firmaet Detroit Electric har i det minste hentet masse inspirasjon fra Tesla Roadster når de nå har avduket den nye elbiler SP:01.

Les også: Vi ble triste etter å ha kjørt denne bilen

Ifølge selskapet skal dette være den raskeste serieproduserte elbilen på markedet med en toppfart på 249 km/t - omtrent det samme som store deler av markedets beste biler er elektronisk begrenset til grunnet en politisk overenskomst i Tyskland.

Bilen bygger i likhet med Tesla Roadster på en Lotus, men disse amerikanerne har videreutviklet drivlinjen en del siden Tesla skapte sin banebrytende bil. Bilen har en motor på 201 hestekrefter, som har et dreiemoment på 225 Nm fra stillestående. Lovlig norsk hastighet skal nås på 3,7 sekunder, noe er på nivå med Tesla Roadster Sport.

Jo mer vi ser på spesifikasjonene, jo mer er det åpenbart at bilen i stor grad har hentet teknologi fra Tesla, blant annet med et svært aggressivt energigjenvinningsprogram - og selvsagt omfattende bruk av karbonfiber.

Det som derimot ikke er likt er vekten, som er 166 kilo mindre enn Teslas første bil. Mye av årsaken er at Detroit Electric har gått for en vesentlig mindre batteripakke. Mens Tesla Roadster har 55 kWh lagret i sine batterier, vil SP:01 ha en kapasitet på 37 kWh.

Ifølge selskapet skal dette være nok til å få bilen til å komme seg 28 mil mellom hver ladning, noe som er litt mindre enn Telsla Roadsters oppgitte rekkevidde. Med vanlig 16 ampers kurs vil fullading ta en god natts søvn, mens en hurtiglader skal få det unna på rundt fire timer. Selskapet skryter også av at bilen kan kobles til huset ditt og faktisk brukes som energikilde.

I likhet med Tesla, er SP:01 en bil som først og fremst skal være et begrenset førsteopplag før man starter med biler i flere segmenter på et senere tidspunkt. Selskapet har planer om å lage 999 eksemplarer av bilen, og de er i utgangspunktet ment for det amerikanske markedet.

Skal du ha den til Norge, vil det altså være snakk om import på egen risiko.

Prisen ser også ut til å være markant høyere enn Tesla Roadster, med en startpris på 135.000 dollar, mens Teslaene gikk for rundt 25.000 dollar mindre.