Elektriske Citroën ë-C4

Dette blir Citroëns viktigste i år

Seiler opp som en soleklar kandidat for deg som er på jakt etter rimelig familie-elbil

Pluss ikon
ELEKTRISK:Citroën ë-C4 er ventet til Norge mot slutten av året.
ELEKTRISK:Citroën ë-C4 er ventet til Norge mot slutten av året. Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Citroën har avduket den elektriske kompaktbil, ë-C4, som skal ha en rekkevidde på 350 kilometer (WLTP) og 100 kW hurtiglading.

Citroën ë-C4 er en ekte C-segmentbil, en bilstørrelse der franskmennene har lange tradisjoner, og med karosserilinjer som strekker seg tilbake til legendariske Citroën GS. Med en lengde på 436 centimeter er den like lang som Toyota C-HR og BMW X2. Bygget på CMP-plattformen fra PSA-konsernet kombinerer ë-C4 et batteri på 50 kWh med en motor som yter 136 hestekrefter og har et dreiemoment på 260 Nm.

– Dette blir den viktigste personbilmodellen for Citroën i Norge på svært mange år, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.

Utstyrslisten er lang, og inneholder funksjoner som styring av lading og klima via app, head up-display i farger, varme i rattet, full-LED hovedlys, nøkkelfri start og åpning, elektrisk parkeringsbrems, parkeringssensorer som dekker blindsoner, ryggekamera med 360-graders oversikt, parkeringsassistent, bakkestartassistent, aktiv nødbrems med forgjengeroppdagelse, skiltgjenkjenning og automatisk styring av fjernlys. Den fås også med aktiv filholder og adaptiv cruisekontroll.

FØR:Citroën GS.
FØR:Citroën GS.
NÅ: Citroën ë-C4.
NÅ: Citroën ë-C4.

Med hurtiglading (maks 100 kW) skal du kunne lade batterikapasiteten opp til 80 prosent på 30 minutter. ë-C4 har en 11 kW ombordlader og med 32 ampere veggboks skal det ta mellom fem og 7,5 timer å fullade bilen.

Som C5 Aircross vil ë-C4 være utstyrt med det patenterte dempersystemet «Progressive Hydraulic Cushions», og i kombinasjon med de supre Advanced Comfort-setene, bør et godt komfortnivå være sikret.

TEKNISKE DATA:

Lengde: 4,360 mm

Bredde: 1,800 mm

Høyde: 1,525 mm

Akselavstand: 2,670 mm

Svingradius: 10.9 meter

Bakkeklaring: 156 mm

Bagasjerom: 380 liter, opp til 1,250 liter

Innlastingshøyde: 715 mm

Batteri: 400 V Li-Ion 50 kWh

Ytelser: 136 hp (100 kW)

Moment: 260 Nm

Rekkevidde: 350 km – WLTP

Toppfart: 150 km/t

0-100 km/t: 9,7 sekunder

Ladetider:100 kW 80% på 30 min

32 A vegglader: Mellom 5 (med trefase 11 kW ombordlader) og 7.30 timer (enfase).

Bagasjeplassen er ikke ë-C4s sterke side. 380 liter er ganske beskjedent, men mer enn i svært populær VW e-Golf. Dessuten skal plassen være godt utnyttet med et flatt gulv, rette sider og god innlastingsbredde. Med baksetene lagt ned kan du frakte 1250 liter – fortsatt med helt flatt gulv. Ladekabler får plass under gulvet, og bagasjerommet er utstyrt med kroker til handleposer og baksetene har skiluke.

Nye Citroën ë-C4 er ventet til Norge mot slutten av året. Prisen er ikke klar, men den blir ventelig svært konkurransedyktig sammenlignet med VW ID.3.

En litt dårlig nyhet i forbindelse med lanseringen av ë-C4 er at det betyr slutten på C4 Cactus - en av de kuleste bilene fra Citroëns nyere historie.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr