BMW iX

Prisene på BMW iX er klare

Kommer i to versjoner. Den rimeligste vil koste under 700 000 kroner.

Pluss ikon
<b>HENGERFESTE:</b> Bagasjerommet er på rundt 500 liter. BMW iX kan også fås med både takstativ og tilhengerfeste. 
HENGERFESTE: Bagasjerommet er på rundt 500 liter. BMW iX kan også fås med både takstativ og tilhengerfeste. 
Først publisert Sist oppdatert

BMW var tidlig på elbil-banen med i3 som kom for syv år siden. Men etter det har det vært stille fra bilprodusenten når det gjelder helt elektriske biler. BMW iX3 er klar for norske kunder, men mange er nok noe skuffet over at den ikke kommer med firehjulstrekk.

Les vår test av BMW iX3 her

Men senere i år kommer en elbil fra BMW som virkelig går rett inn i elbilenes elitedivisjon, BMW iX. Modellen er en realiseringen av konseptet BMW iNEXT.

Innstegsmodellen i BMW iX-familien blir xDrive40 med en rekkevidde på over 400 kilometer og en startpris på 659 000 kroner.

BMW iX xDrive50 får både mer effekt og lengre rekkevidde, med sine mer enn 500 hk og over 600 km rekkevidde. Den koster fra 799 000 kroner. Begge modellene har en motor på hver aksel og firehjulsdrift som standard.

BMW iX xDrive 50 har også adaptiv luftfjæring som standard. Maksimal tilhengerkapasitet er estimert til 2500 kg og det er mulig å montere takboks.

Les også: (+) Vi har testet elektriske Volvo XC40 Recharge

<b>STOR OG SMÅTT:</b> Frontlysene har aldri vært smalere, grillen har aldri vært større. 
STOR OG SMÅTT: Frontlysene har aldri vært smalere, grillen har aldri vært større. 

5G-nett

BMW oppgir at iX kan DC-lade opp til 200 kW. Batteriet skal kunne lades fra 10 til 80 prosent på 40 minutter, mens en «lynlade-økt» på 10 minutter gir 120 km rekkevidde. Fra en 11 kW ladeboks, lades batteriet fra 0 til 100 prosent under 11 timer.

ELBIL: Nyeste Vi Menn Bil med test av BMW iX3.
ELBIL: Nyeste Vi Menn Bil med test av BMW iX3.

Les også: Ladehybriden X5 utfordrer elbilen fra Mercedes

Det er ikke bare ladeteknologien som er innovativ, iX er den første modellen fra BMW Group som er klargjort for 5G. Den største forskjellen mellom 4G og 5G er datamengden som kan håndteres, og det åpner for mye raskere kommunikasjon og trådløse oppdateringer, og skal gi nok datakraft for autonome egenskaper.

iX er konstruert for å behandle 20 ganger så mye data som tidligere modeller. Det betyr at man også kan behandle omtrent dobbelt så mye data fra ulike kjøretøysensorer enn hva som har vært mulig frem til nå.

<b>SKJERM:</b> Det kurvede instrumentdisplayet foran rattet består av en 12,3-tommers skjerm som henger sammen med en 14,9-tommers kontrollskjerm. 
SKJERM: Det kurvede instrumentdisplayet foran rattet består av en 12,3-tommers skjerm som henger sammen med en 14,9-tommers kontrollskjerm. 
<b>BETJENING:</b> iDrive-hjulet er på plass i midtkonsollen, men av en ganske annerledes konstruksjon enn i dagens BMW-er. 
BETJENING: iDrive-hjulet er på plass i midtkonsollen, men av en ganske annerledes konstruksjon enn i dagens BMW-er. 
OLIVEN: Skinninteriøret er garvet med ekstrakter fra olivenblad. Ifølge BMW er 60 kg av hver BMW iX av resirkulert plastikk. Opptil 50 prosent av aluminiumen som brukes i materialstøpingen er resirkulert, .
OLIVEN: Skinninteriøret er garvet med ekstrakter fra olivenblad. Ifølge BMW er 60 kg av hver BMW iX av resirkulert plastikk. Opptil 50 prosent av aluminiumen som brukes i materialstøpingen er resirkulert, .

Som andre X-er

iX er den første modellen som bygges på BMWs helt nye arkitektur. Mest iøynefallende er nok den voldsomme og omdiskuterte nyregrillen som ble introdusert med 4-serien. På iX er den lukket og utstyrt med et «intelligenspanel» som inneholder radarfunksjoner og andre sensorer.

iX får bakkeklaring på rundt 19,5 cm. Størrelsesmessig er demnomtrent like lang og bred som en X5, like høy som en X6 og ruller på samme hjuldimensjoner som gigantiske X7 (21- eller 22 tommer). Bagasjeromsvolumet blir over 500 liter, med dedikert plass for oppbevaring av ladekabler.

iX-konstruksjonen består av en en blanding av aluminium, karbon, karbonforsterket plast (CFRP) og stål. LED-frontlyktene er de smaleste i BMWs historie (kan fås med laserlys). Du kan ikke åpne panseret, derfor er påfyllingen for spylervæske lagt under BMW-logoen på panseret. Integrert i BMW-logoen på bakluken finner man ryggekameraet, med egen rengjøringsfunksjon.

Les også: (+) Vi har testet VW ID.4. Dette er dommen

BMW ønsker å slå et slag for bærekraften, og resirkulert plast er brukt i produksjonen av dørlistene, setene, midtkonsollen og teppene. Rundt 60 kg av hver iX består av resirkulert plastikk. Videre er opptil 50 prosent av aluminiumen som brukes i materialstøpingen også resirkulert. Det skal likevel ikke dra ned luksusfølelsen. Skinninteriøret er garvet med ekstrakter fra olivenblad.

Foran det heksagon-formede rattet er et kurvet instrumentdisplay («BMW Curved Display»), som er satt sammen av en 12,3-tommers informasjonsskjerm og en 14,9-tommers kontrollskjerm. I midtkonsollen finner man en meget spesiell girspak, samt touchpanel og iDrive-hjulet til infotainmentsystemet.

TYSKLAND: Produksjonen av iX starter i Dingolfing i Niederbayern til sommeren, og de første bilene kommer til Norge til høsten, med lansering i november 2021.
TYSKLAND: Produksjonen av iX starter i Dingolfing i Niederbayern til sommeren, og de første bilene kommer til Norge til høsten, med lansering i november 2021.

Lyd som beveger deg

Velger du å utstyre iX med panoramasoltak, får du den største glassflaten som noen gang er montert i bil fra BMW. Skulle lysinnslippet bli for sterkt, så dempes det hele automatisk med elektrokromagnetisk dimming.

Høyttalersystemet er usynlig integrert i interiøret, og skal du ha det ypperste blir det et Bowers & Wilkins Surround Sound System. Det er et såkalt aktivt lydsystem, med fem individuelle lydprofiler, totalt 30 høyttalere, hvorav åtte er integrert i hodestøttene i setene foran og bak. En 4D audio-funksjon gir magnetiske kontrollerte vibrasjoner i forsetene slik at du virkelig skal kjenne musikken.

Produksjonen av iX starter i Dingolfing i Niederbayern til sommeren, og de første bilene kommer til Norge til høsten, med lansering i november 2021.

PRISER

Modell:BMW iX xDrive40: Startpris:Kr. 659 000 kroner "Fully Charged edition": 795 000 kroner

BMW iX xDrive50: Startpris: 799 000 kroner "Fully Charged edition": 935 000 kroner

«Fully Charged Edition» inneholder blant annet følgende utstyr: Comfort Access, Parking Assistant Plus, 4-soners klimaanlegg, Heat Comfort Package, Driving Assistant Professional, BMW Live Cockpit Professional, BMW Natural Interaction, BMW Laserlight, Sky Lounge panoramasoltak, antrasittfarget taktrekk, Clear & Bold interiørdetaljer, solbeskyttende ruter, 21" felger, Shadow Line, elektrisk utfellbart tilhengerfeste og metallic lakk.

TEKNISKE DATA

Modell: BMW iX xDrive40 BMW iX xDrive50

Rekkevidde (WLTP): Over 400 km Over 600 km

Batterikapasitet, brutto: Over 70 kWh Over 100 kWh

Energiforbruk: Under 20 kWh/100 km Under 21 kWh/100 km

Maks ladekapasitet: 150 kW 200 kW

Ladetid ved maksimal ladekapasitet, 10 – 80 %: Under 40 minutter Under 40 minutter

Rekkevidde vs ladetid ved maksimal ladekapasitet: 90 km rekkevidde på 10 minutter 120 km rekkevidde på 10 minutter

Ladetid, AC 3-fas 11 kW, 0-100 %: Under 8 timer Under 11 timer

Samlet motoreffekt: Over 300 hk Over 500 hk

Akselerasjon 0-100 km/t: Rundt 6 sekunder Under 5 sekunder

Toppfart: 200 km/t 200 km/t

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 62 2020