Test: Hyundai Kona Electric

Blant de gjerrigste og dermed rekkeviddesikre folkebilene – uansett årstid

Hyundai gjør små og gode endringer på Kona. Men aller viktigst: Leveringstidene blir mye kortere.

Pluss ikon
<b>KOMPAKT:</b> Hyundai Kona Electric har et snertent format. Lettkjørt, enkel å parkere. 
KOMPAKT: Hyundai Kona Electric har et snertent format. Lettkjørt, enkel å parkere.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Da Hyundai Kona Electric kom på det norske markedet høsten 2018, var bilen litt av en sensasjon. Den første elbilen med oppnåelig prislapp og rekkevidde i klasse med de beste Tesla-modellene.

Problemet var bare at Hyundai ikke produserte nok Kona Electric til å dekke den enorme etterspørselen og opptil 6000 nordmenn har stått på venteliste for å få sin Kona.

Halvannet år etter lanseringen kommer Kona Electric i oppdatert versjon.

Bilen er i utgangspunktet den samme, kompakte crossovermodellen, men har fått en del nyttige oppgraderinger på utstyrsfronten: Det nye infotainmentsystemet med 10,25-tommers skjerm fungerer sammen med BlueLink-app for smarttelefoner.

Dermed kan viktige funksjoner som lading, klima og dørlåser styres fra appen. Automatisk nødanrop er på plass og i biler med navigasjonssystem gir Hyundai Live sanntidsinformasjon om bl.a. ladestasjoner, trafikk, vær og interessepunkter.

<b>LADER:</b> Kona Electric kan lade med inntil 100 kW på lynladere. 
LADER: Kona Electric kan lade med inntil 100 kW på lynladere.  Foto: Terje Bjørnsen

Raskere hjemmelading

Den nye modellen kommer i tre utstyrsversjoner; Life, Trend og Premium. Sistnevnte får også mulighet til kjappere hjemmelading. I dag er 7,2 kW raskeste mulighet (32A 1-fas), mens du for 5000 kroner kan oppgradere ombordladeren til 11 kW (16A 3-fas). Det senker ladetiden fra tom til full med rundt to timer, til 7 timer og 30 minutter.

En annen, gledelig nyhet for potensielle Kona-kunder er kraftig kutt i leveringstiden. I mars 2020 starter Hyundai produksjon av Kona Electric på sin fabrikk i Tsjekkia og tredobler dermed kapasiteten.

Produkt- og PR-sjef Øystein Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway, sier leveringssituasjonen vil normalisere seg fra sommerferien og ut mot høsten.

Samtidig gjør man noen tekniske endringer; det skal gi noe lengre rekkevidde (fra ca. 450 til 480 km i følge WLTP-normen) og bedre veiegenskaper.

<b>NYTT:</b> Større skjerm, appstyring og bedre informasjon i sanntid.
NYTT: Større skjerm, appstyring og bedre informasjon i sanntid. Foto: Terje Bjørnsen

Bra også om vinteren

Vår testbil mangler disse tekniske endringene, men er utstyrt med 11 kW ombordlader og det nye infotainmentsystemet.

Begge deler fungerer fint og på vårt faste hjemmeladingspunkt med 16A 3-fas merker vi forskjellen ekstra godt. Da går vi fra maks 3,7 kWh til 11 kWh og får solide 5-6 mil rekkevidde i timen.

Vi har tidligere kjørt test av Hyundai Kona Electric på sommeren. Derfor var det interessant å kjøre bilen under vinterlige forhold, siden det påvirker forbruket og dermed rekkevidden i negativ retning.

I vår faste 200 km forbruks- og rekkeviddetest brukte Kona Electric 1,32 kWh per mil på sommerkjøring, mens vinterresultatet ender på 1,47. Det gir en maksimal rekkevidde på henholdsvis 480 og 430 km.

Nå var det ikke akkurat fimbulvinter da vi kjørte vintertesten, med temperaturer rundt 0 grader.

Likevel gjør resultatene det enkelt å fastslå at Hyundai Kona Electric er blant de mest forbrukseffektive og dermed rekkeviddesikre folkebilene – uansett årstid.

<b>IKKE HELT FAMILIE:</b> Det mangler noe på bagasje- og bakseteplass til at Kona Electric blir fullverdig familiebil. 
IKKE HELT FAMILIE: Det mangler noe på bagasje- og bakseteplass til at Kona Electric blir fullverdig familiebil.  Foto: Terje Bjørnsen

Mangler familieformatet

Lengde på snaut 4,2 meter og bagasjerom på 332 liter gir signaler om at Kona Electric mangler noe på et komplett familiebilformat.

Det samme gjør våre egne målinger av plassen, der det kniper mest i baksetet. Bilen går mer i retning av en tosomhets-bil, der du ved behov og for kortere utflukter kan stappe to personer bak.

Forsetene er behagelige og utstyrsnivået i Premium-utgaven trekker opp inntrykket, men bilen har for mye dekkstøy til at langturskomforten er helt på topp.

Kona kjennes lettkjørt, men vi har ingenting mot de signaliserte justeringene på understellet. Den er småstiv på mindre ujevnheter og mangler noe på forutsigbarhet og stabilitet, særlig på vinterføre.

Stabilitetskontrollen holder tingene i sjakk, men du merker av og til at dette er en relativt kort, tung bil med kraftig motor.

Sistnevnte sørger for at Kona Electric er mer enn kjapp nok i forbikjøringer, i alle fall så lenge du har godt grep under forhjulene.

Vi Menn Bil mener:

Den nye pris- og utstyrsstrukturen gjør at Kona framstår som relativt prisgunstig: 299 000 for Life, 315 000 for Trend og 345 000 for Premium. Sammen med oppgraderingene er det en nødvendighet i en stadig tøffere elbilkonkurranse, der nok VW ID.3 blir en av de viktigste utfordrerne i løpet av 2020.

TEKNISKE DATA

Motor: EL

Effekt, kW/hk: 150/204

Dreiemoment, Nm: 395

Egenvekt, m/fører, kg: 1760
Lengde/bredde/høyde, cm: 418/180/157

Bagasjerom, liter: 332-1114

Standard dekkdimensjon: 215/55-17 V

Batterikapasitet, kWh: 64

Rekkevidde, WLTP km: 449

Rekkevidde i 200 km test: 430

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,54

0-100 km/t fabrikk, sek.: 7,6

Toppfart, km/t: 167

Pris fra, kr: 299 000

Pris testbil fra, kr: 345 000

TESTDATA

0-100 km/t, sek.: 7,9

60-100 km/t, kickdown: 3,9

80-120 km/t, kickdown: 4,8

Støy 50 km/t, dBA: 63,5

Støy 80 km/t, dBA: 67,0

Støy 100 km/t, dBA: 68,5

Testforbruk, kWh/mil l/mil: 1,47

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil 01 2020

Denne saken ble første gang publisert 01/03 2020, og sist oppdatert 15/08 2023.

Les også