Nye Audi e-tron Q4
Har du hørt om "augmented reality"?
Såkalt utvidet virkelighet inntar bilene, som i nye Audi e-tron Q4
Instrumentering og betjening i bilene blir stadig mer digitalisert. Analoge instrumenter og knapper erstattes av displayer og berøringsskjermer. HUD - head up-display - en teknologi opprinnelig utviklet for jagerfly - har vært tilgjengelig i ulike varianter allerede i mange år.
Det siste innen digitaliserte hjelpemidler, er AR - augmented reality - utvidet virkelighet. Teknologien gjør det mulig å legge ekstra lag med virkemidler oppå på virkeligheten. Har du spilt Pokémon Go eller lekt deg med filtre på Snapchat, så har du allerede brukt augmented reality.
– Teknologien kalles «augmented reality», altså utvidet virkelighet, fordi den kombinerer det man ser med grafikk og informasjon, utaler SINTEF-forsker Manuel Oliviera til Gemini.no, nettsiden for forskningsnytt fra NTNU og SINTEF.
AR i Mercedes
Og nå har augmented reality også inntatt bilen. Blant annet har Mercedes tatt det i bruk. Et videobilde av omgivelsene strømmes i sanntid til mediedisplayet i bilen mens nyttig navigasjonsdata automatisk integreres i bildet.
Men det kommer nå mer avanserte former for AR, i form av en utvidelse av head up-display-teknologien. Nye Mercedes S-klasse kan fås med head up-display med AR-teknologi. HUD-en projiserer et digitalt bilde foran bilen som tilsvarer et 1,95 meter bredt skjermbilde. Også norgesklare VW ID.4 er blant bilene som kan fås med teknologien.
70 tommers bilde
Det samme med Audi e-tron Q4, som nylig ble vist frem i kamuflert utgave. Som i alle nye modeller, satser Audi på en heldigital betjening. Augmented reality-HUD er tilgjengelig som tilvalg. AR-teknologien projiseres informasjon gjennom frontruten i to separate nivåer: En statusseksjon, og en seksjon for AR. Informasjon til navigasjon og enkelte av assistentsystemene vises som dynamiske projiseringer i veien, cirka ti meter foran bilen.
Arealet for AR-visningen tilsvarer ifølge Audi en skjerm på rundt 70 tommer (1,8 meter). Under finnes det et område for statusvisninger, for eksempel aktuell hastighet og gjeldende fartsgrense. Denne informasjonen ser ut til å flyte cirka tre meter foran føreren.
Slik blir Audi e-tron Q4
Audi e-tron Q4 er en 459 centimeter lang, omtrent samme lengde som Toyota RAV4. Akselavstanden er 276 centimeter, den samme som plattform-slektning Skoda Enyaq. Bagasjerommet er på 520 liter, litt mindre enn Q3 med forbrenningsmotor. Bagasjeplassen i Q4 kan utvides til 1490 liter ved å felle ned ryggen på baksetene.
Audi e-tron Q4 er ventet til Norge på tampen av året. Audi har ikke uttalt noe konkret om ytelsene til produksjonsmodellen, men basert på opplysninger gitt i forbindelse med Q4-konseptet som er vist tidligere, så vil toppmodellene ha to elektromotorer på til sammen 306 hk/225 kW, firehjulstrekk og en rekkevidde rundt 450 kilometer (WLTP). Versjoner med bakhjulsdrift skal ha en rekkevidde opptil 500 kilometer (WLTP).