audi e-tron 55

Jobber med en enda raskere Audi e-tron

Audi vil ventelig komme med en enda kraftigere versjon av den elektriske SUV-en e-tron som skal utfordre Model X og I-Pace på ytelse.

Pluss ikon
RASKERE: Audi jobber med en kraftigere versjon av Audi e-tron 55.
RASKERE: Audi jobber med en kraftigere versjon av Audi e-tron 55. Foto: Audi
Først publisert Sist oppdatert

De første versjonene av den elektriske SUV-en Audi e-tron 55 er ventet til Norge rett over nyttår. Ifølge importøren Møller er det snakk om uke ni. Audi e-tron kommer med to elektriske motorer som til sammen yter 265 kW, rundt 381 hk, og et dreiemoment på hele 561 Nm. Den skal greie 0-100 km/t på 5,7 sekunder. Den er dermed et stykke unna akselerasjonstallene til konkurrentene Jaguar I-Pace og Tesla Model X.

Men ifølge Top Gear vil det komme en råere versjon av e-tron, en slags RS"-utgave om du vil. Det engelske bilmagasinet oppgir at det i 2020 vil komme en e-tron 70 med tre elektriske motorer, to på bakakslingen, og antar at den vil ha rundt 650 hk og greie 0-100 km/t på rundt fire sekunder. Top Gear oppgir også at Audi jobber med en enklere og rimeligere e-tron-versjon.

E-TRON 70: En hvassere versjon av e-tron er ventet i 2020.
E-TRON 70: En hvassere versjon av e-tron er ventet i 2020. Foto: Audi

Uten varme i forsetene

Svært mange nordmenn venter på den elektriske SUV-en fra Audi, hvis fulle modellbetegnelse er e-tron 55. Tallet 55 viser til effektnivået i henhold til Audis nye motorbetegnelser. Svakere modeller med fra 110 hk starter på 30, topputgaver med mer enn 400 kW (544 hk) vil kalles 70. Endringen har blant annet med elektrifiseringen (hybrider og elbiler) å gjøre: Sylindervolum betyr stadig mindre for hvor sterk motoren er – og for rene elbiler er det irrelevant.

Til Norge kommer e-tron i forskjellige utstyrsversjoner. Alle har samme ytelser og batterikapasitet, men utstyrer variere kraftig. Den rimeligste versjonen koster fra 651 900 kroner. Da er ikke engang varme i setene standard. Dyrest er lanseringsmodellene Limited (885 000 kroner) og EDITION ONE (869 000 kroner).

BERØRT: Cockpiten i Audi e-tron minner om den i A8 og Q8. Knapper er erstattet av berøringsskjermer.
BERØRT: Cockpiten i Audi e-tron minner om den i A8 og Q8. Knapper er erstattet av berøringsskjermer. Foto: Audi

Mye ekstrautstyr

Som vanlig med Audi er listene over ekstrautstyr og pakker ganske omfattende. Dyrest er all inclusive-pakken til 165 000 kroner, men da er det meste inkludert som navnet signaliserer. Pakken omfatter blant annet setevarme foran og bak, nattsynsassistent, virtual cockpit, head up-display, Bang & Olufsen premium sound system, Audi smart phone interface, Audi music interface med USB-uttak foran og bak, Matrix LED hovedlys, flerfarget ambientebelysning, adaptive vindusviskere med integrerte spylerdyser i viskerarmen, avtagbart tilhengerfeste, 4-soners klimaanlegg, elektrisk justerbare forseter med elektrisk justerbar korsryggstøtte og minnefunksjon på førersetet og automatisk avblendbare/oppvarmede/innklappbare utvendige speil med minnefunksjon.