Audi e-tron GT

Prisene på Audi e-tron GT er klare

Audi har avduket elbil-råskinnet e-tron GT og samtidig avslørt prisene. 

Pluss ikon
<b>KRAFTFULL:</b> Motorene i Audi e-tron GT er synkronmotorer med permanente magneter (PSM). Den bakre motoren leverer kreftene gjennom en totrinns girkasse. Bilen kan fås med laserlys. 
KRAFTFULL: Motorene i Audi e-tron GT er synkronmotorer med permanente magneter (PSM). Den bakre motoren leverer kreftene gjennom en totrinns girkasse. Bilen kan fås med laserlys. 
Først publisert Sist oppdatert

Endelig er det klart for mye omtalte Audi e-tron GT. Sluttresultatet viser at den ikke er så veldig annerledes enn konseptet som ble vist frem for første gang i Los Angeles for drøyt to år siden.

Audi Norge åpner for bestillinger allerede 18. februar, og e-tron GT får en startpris i Norge på kroner 899 900 kroner. Samtidig med lanseringen tilbyr Audi også en RS e-tron GT «Edition One», en lanseringsmodell med et begrenset antall biler som kommer til Norge.

– Det er bare å glede seg for kundene som allerede 18. februar kan besøke våre forhandlere og bestille drømmebilen, mener Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS

Karosserilinjene er ekstremt aerodynamiske, med en Cw-verdi på bare 0,24, nesten like bra som Porsche Taycan som den deler plattform med.

– Dette et et foreløpig høydepunkt i karrieren min, sier sjefdesigner Marc Lichte til Auto Bild.

<b>TUNGVEKTER:</b> Audi e-tron GT veier rundt 2,4 tonn. 
TUNGVEKTER: Audi e-tron GT veier rundt 2,4 tonn. 

Les også: Vår test av Audi e-tron 55

Les også: Vår test av Audi e-tron 50

Hestekrefter og 0-100 km/t

4,99 meter lange Audi e-tron GT har dimensjoner som en ekte gran turismo. Akselavstanden er hele 2,90 meter, bredden er 1,96 meter, mens høyden er bare 1,42 meter. Et bagasjerom på 405 liter mens frunken rommer 81 liter.

<b>BARSKT:</b> Føreren og passasjeren sitter sportslig og lavt, separert av en bred konsoll. Audi virtual cockpit plus (12, 3 tommer) og MMI touch display (10,1 tommer) er standard.
BARSKT: Føreren og passasjeren sitter sportslig og lavt, separert av en bred konsoll. Audi virtual cockpit plus (12, 3 tommer) og MMI touch display (10,1 tommer) er standard.

Frontmotoren i Audi e-tron GT quattro yter 175 kW/238 hk, og den bakre yter 320 kW/435 hk. Begge motorene har reserver i bakhånd. Opptil 390 kW/530 hk er tilgjengelig som boost i 2,5 sekunder, og ved bruk av «launch control». Samlet dreiemoment er 630 Nm.

I verstingmodellen I RS e-tron GT yter frontmotoren også 175 kW/238 hk, mens den bakre leverer hele 335 kW/456 hk. Samlet ytelse er 440 kW/598 hk. Det maksimale dreiemomentet er på 830 Nm, og i boost-modus yter RS-drivlinjen 475 kW/646 hk.

Les også: Test: Audi A6 Allroad - dieselbilen har aldri vært bedre

E-tron GT quattro skal gjøre 0-100 km/t på 4,1 sekunder, og har en toppfart på 245 km/h. RS e-tron GT skal greie sprinten på 3,3 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/h.

<b>STOLT:</b> – Den vakreste bilen jeg har tegnet, mener Marc Lichte, sjef for Audi Design.
STOLT: – Den vakreste bilen jeg har tegnet, mener Marc Lichte, sjef for Audi Design.

Rekkevidde: 100 nye km på fem minutter

Batteriet på 86 kWh netto (93 kWh brutto) gir rekkevidde er på inntil 488 km ved blandet kjøring (WLTP). Teknologi basert på 800 volt spenning, gjør DC-hurtiglading med opptil 270 kW mulig. Dette gjør at rekkevidden kan økes med 100 km på bare fem minutter. Under ideelle forhold skal det ta mindre enn 23 minutter å lade fra 5 til 80 %.

<b>LEKRE LINJER:</b> Linjene er slett ikke ulike Porsche Taycan som den deler plattform med. 
LEKRE LINJER: Linjene er slett ikke ulike Porsche Taycan som den deler plattform med. 

Et viktig bidrag her ifølge Audi er at batteriet og de elektriske komponentene har en avansert termisk regulering med fire kjølekretsløp. En effektiv varmepumpe er standard på de norske bilene.

Navigasjonstjenesten i e-tron GT spiller også på lag her. Basert på kjørestil og aktuell trafikksituasjon, vil systemet ifølge Audi finne den beste ladestasjonen langs ruten. Cirka en halvtime før ladingen vil systemet begynne å forhåndstemperere batteriet, slik at maksimal ladeeffekt oppnås. Når du velger «raskeste rute» som navigasjonskriterium for lange reiser, inkluderer dette også ladestopp.

<b>QUATTRO:</b> Det kommer antakelig rimeligere versjoner senere med kun trekk på bakhjulene. 
QUATTRO: Det kommer antakelig rimeligere versjoner senere med kun trekk på bakhjulene. 

Priser og levering

Norske priser Audi e-tron GT quattro (levert Oslo)

Audi e-tron GT: 899 900 kroner

Audi e-tron GT Plus: 946 900 kroner

Audi e-tron GT Pro: 999 900 kroner

Norske priser Audi RS e-tron GT (levert Oslo)

Audi RS e-tron GT: 1 269 900 kroner

Avansert understell

Audi e-tron GT skal også ha en svært kraftfull regenerering av energi. Føreren kan med spakene på rattet styre graden av regenerering selv. Maksimalt kan 265 kW føres tilbake til batteriet ved bremsing

Audi e-tron GT kan fås med teknologi som «Audi drive select», firehjulsstyring, dynamisk demping, luftfjæring med tre kammer, elektrisk firehjulsdrift og differensialsperre bak. Hjulstørrelsen kan velges helt opp til 21-tommer, og bremsene – som kan leverer i karbon som tilvalg – har en diameter på opptil 420 mm.

<b>SAMMEN MED R8:</b> Audi e-tron GT produseres sammen med Audi R8 ved Audis fabrikk for spesialproduksjon i Böllinger Höfe ved Neckarsulm.
SAMMEN MED R8: Audi e-tron GT produseres sammen med Audi R8 ved Audis fabrikk for spesialproduksjon i Böllinger Höfe ved Neckarsulm.
<b>REKKEVIDDE:</b> Maks rekkevidde er rundt 487 kilometer. 
REKKEVIDDE: Maks rekkevidde er rundt 487 kilometer.