Audi e-tron GT
Prisene på Audi e-tron GT er klare
Audi har avduket elbil-råskinnet e-tron GT og samtidig avslørt prisene.
Endelig er det klart for mye omtalte Audi e-tron GT. Sluttresultatet viser at den ikke er så veldig annerledes enn konseptet som ble vist frem for første gang i Los Angeles for drøyt to år siden.
Audi Norge åpner for bestillinger allerede 18. februar, og e-tron GT får en startpris i Norge på kroner 899 900 kroner. Samtidig med lanseringen tilbyr Audi også en RS e-tron GT «Edition One», en lanseringsmodell med et begrenset antall biler som kommer til Norge.
– Det er bare å glede seg for kundene som allerede 18. februar kan besøke våre forhandlere og bestille drømmebilen, mener Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS
Karosserilinjene er ekstremt aerodynamiske, med en Cw-verdi på bare 0,24, nesten like bra som Porsche Taycan som den deler plattform med.
– Dette et et foreløpig høydepunkt i karrieren min, sier sjefdesigner Marc Lichte til Auto Bild.
Les også: Vår test av Audi e-tron 55
Les også: Vår test av Audi e-tron 50
Hestekrefter og 0-100 km/t
4,99 meter lange Audi e-tron GT har dimensjoner som en ekte gran turismo. Akselavstanden er hele 2,90 meter, bredden er 1,96 meter, mens høyden er bare 1,42 meter. Et bagasjerom på 405 liter mens frunken rommer 81 liter.
Frontmotoren i Audi e-tron GT quattro yter 175 kW/238 hk, og den bakre yter 320 kW/435 hk. Begge motorene har reserver i bakhånd. Opptil 390 kW/530 hk er tilgjengelig som boost i 2,5 sekunder, og ved bruk av «launch control». Samlet dreiemoment er 630 Nm.
I verstingmodellen I RS e-tron GT yter frontmotoren også 175 kW/238 hk, mens den bakre leverer hele 335 kW/456 hk. Samlet ytelse er 440 kW/598 hk. Det maksimale dreiemomentet er på 830 Nm, og i boost-modus yter RS-drivlinjen 475 kW/646 hk.
Les også: Test: Audi A6 Allroad - dieselbilen har aldri vært bedre
E-tron GT quattro skal gjøre 0-100 km/t på 4,1 sekunder, og har en toppfart på 245 km/h. RS e-tron GT skal greie sprinten på 3,3 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/h.
Rekkevidde: 100 nye km på fem minutter
Batteriet på 86 kWh netto (93 kWh brutto) gir rekkevidde er på inntil 488 km ved blandet kjøring (WLTP). Teknologi basert på 800 volt spenning, gjør DC-hurtiglading med opptil 270 kW mulig. Dette gjør at rekkevidden kan økes med 100 km på bare fem minutter. Under ideelle forhold skal det ta mindre enn 23 minutter å lade fra 5 til 80 %.
Et viktig bidrag her ifølge Audi er at batteriet og de elektriske komponentene har en avansert termisk regulering med fire kjølekretsløp. En effektiv varmepumpe er standard på de norske bilene.
Navigasjonstjenesten i e-tron GT spiller også på lag her. Basert på kjørestil og aktuell trafikksituasjon, vil systemet ifølge Audi finne den beste ladestasjonen langs ruten. Cirka en halvtime før ladingen vil systemet begynne å forhåndstemperere batteriet, slik at maksimal ladeeffekt oppnås. Når du velger «raskeste rute» som navigasjonskriterium for lange reiser, inkluderer dette også ladestopp.
Priser og levering
Norske priser Audi e-tron GT quattro (levert Oslo)
Audi e-tron GT: 899 900 kroner
Audi e-tron GT Plus: 946 900 kroner
Audi e-tron GT Pro: 999 900 kroner
Norske priser Audi RS e-tron GT (levert Oslo)
Audi RS e-tron GT: 1 269 900 kroner
Avansert understell
Audi e-tron GT skal også ha en svært kraftfull regenerering av energi. Føreren kan med spakene på rattet styre graden av regenerering selv. Maksimalt kan 265 kW føres tilbake til batteriet ved bremsing
Audi e-tron GT kan fås med teknologi som «Audi drive select», firehjulsstyring, dynamisk demping, luftfjæring med tre kammer, elektrisk firehjulsdrift og differensialsperre bak. Hjulstørrelsen kan velges helt opp til 21-tommer, og bremsene – som kan leverer i karbon som tilvalg – har en diameter på opptil 420 mm.
Denne saken ble første gang publisert 09/02 2021, og sist oppdatert 10/02 2021.