audi e-tron gt
Audis Tesla-killer er en veganers drøm
Audi e-tron GT kan matche ytelsene til den råeste versjonen av Model S og er basert på samme plattform som Porsche Taycan.
Dersom du tror at dette er coupéversjonen av SUV-en Audi e-tron 55, så tro om igjen. At Audi e-tron GT er bygget over samme lest som konsernsøsken Porsche Taycan (kommer neste år), betyr at den har 590 hester.
Den har et 90 kWh-batteri som ligger gunstig og maksimalt lavt plassert mellom akslingene, og ladekapasiteten er på 800-volt. Det reduserer ladetiden betraktelig sammenlignet med dagens systemer, og innebærer at batteriene kan lades til 80 prosents kapasitet i løpet av 20 minutter. Det skal gi en rekkevidde på 320 kilometer i henhold til WLTP. Fulladet skal rekkevidden være på 400 kilometer.
E-tron GT har to elektriske motorer, en på hver aksling, og kreftene fordeles på hjulene via Quattro permanent firehjulstrekk og momentfordeling på hvert enkelt hjul. Den skal greie 0-100 km/t på 3,5 sekunder, 0-200 km/t på 12 sekunder og toppfarten er elektronisk begrenset til 240 km/t. Lavt tyngdepunkt, firehjulstrekk og styring på bakhjulene, gjør at e-tron GT i høyeste grad kan mer enn å akselerere lynraskt rett frem.
Sportback-modell
E-tron GT er en konseptbil, men en produksjonsklar modell er ventet satt i produksjon i 2020, med leveringer i 2021, ifølge Auto Bild. At ytelsene blir heftige er det neppe tvil om, for det er performance-avdelingen Audi Sport GmbH som har ansvaret for å forvandle e-tron-konseptet til en produksjonsklar bil.
E-tron GT-konseptet har klare likehetstrekk med Audis Sportback-modeller, og er en ekte Gran Turismo. Bilen er nesten fem meter lang (4,96 meter). Bredden er 1,96 meter, mens høyden er på beskjedne 1,38 meter. Akselavstanden er 2,9 meter. Den har to bagasjerom, 450 liter bak og 100 liter foran.
Veganers drøm
Karosseriet er bygget i aluminium og karbon, noe som er gunstig for vekt og vridningsstyrke. Den har også beholdt en stor grill, selv om det strengt talt ikke er nødvendig for en elbil. Men det gir bilen en umiskjennelig Audi-look. Her er det full pakke når det gjelder lys, med både LED Matrix og laserlys.
Innvendig har e-tron GT to digre skjermer for instrumenter og infotainment. Skjermen på toppen av midtkonsollen er en berøringsskjerm. Materialbruken er en veganers drøm. Her finnes ikke skinn, men syntetiske materialer og resirkulerte fibre.