Audi annonserer konsept-elbilen Aicon

Motorgiganten hevder Audi Aicon får en rekkevidde på 700-800 kilometer.

AUDI AICON: De besøkende på motormessen i Frankfurt snur seg etter Audis nye elbilkonsept. Men det er ingen grunn å tro at den snur hoder på gaten med det første.
Publisert

Det er tett mellom elbil-nyhetene fra den internasjonale bilutstillingen IAA i Frankfurt:

Volkswagen har vist hvordan de vil starte en elbilrevolusjon med I.D. Crozz.

BMW stilte opp med den kanskje viktigste elbilnyheten, den lekre familiebilen Vision Dynamics.

Mercedes har vist fram både hydrogen-SUV-en GLC F-Cell og småelbilen EQA.

Her på berget er mange nordmenn spente på Audis nært forestående elektriske SUV Audi e-tron quattro, men det er en ganske annen elbil som stjeler oppmerksomheten på IAA:

Konsept-elbilen Audi Aicon.

FRAMTIDSBIL: Både utseendet og lovnader om batterikapasitet og teknologiske nyvinninger tyder på at Audi Aicon blir en bil for framtiden.

Ifølge VW-eide Audi skal Aicon kunne skilte med en rekkevidde på mellom 700 og 800 kilometer.

Det er heftige løfter fra en av verdens største bilprodusenter. Vi antar det er ifølge den mindre realistiske NEDC-standarden, men etter den mer reelle amerikanske EPA-standarden bør det tilsvare 600-650 kilometer.

Det er jo heller ikke så dårlig.

Til sammenlikning har Model S 100D, Teslas elbil med lengst rekkevidde, en EPA-rekkevidde på 540 kilometer.

Men før du kaster deg over telefonen og kansellerer elbilen du allerede har bestilt, har vi noen dårlige nyheter ...

LEKRE LINJER: Audi gjør ikke skam på ryktet sitt når det kommer til sportslig design. Vi får håpe noen av disse linjene forplanter seg til produksjonmodellen av Aicon.

Audi forteller at rekkevidden skal nås med faststoff-batterier (solid state) som gir strøm til fire elektriske motorer. Audi hevder fire motorer skal være bedre egnet til å regenerere strøm ved nedbremsing.

Faststoff-batterier er imidlertid batterier som ennå ikke masseproduseres, så dette er en bil du ikke skal forvente på veien med det første.

Tidsrammen understrekes når en tar en titt inne i bilen. Her finnes verken ratt eller pedaler, Aicon skal altså være en selvkjørende kjerre.

SELVKJØRENDE: Uten ratt og pedaler er det bare å lene seg tilbake og håpe du overlever nyte kjøreturen.

Elbil-nettsiden Electrek tror likevel at Aicon kan være inspirasjon for kommende elbiler fra Audi fra 2020 og framover. I så fall blir det snakk om ganske andre typer biler enn konseptet som vises fram i Frankfurt.

Enn så lenge skal Audi e-tron quattro komme i 2018 etterfulgt av Audi e-tron Sportback i 2019.