Aston Martin Rapide E

Aston Martin vil ta kunder fra Tesla med sin Rapide E

Aston Martins første elbil, Rapide E, skal friste kunder vekk fra Teslas dyreste biler.

Pluss ikon
<b>RAPIDE E: </b>Dette er det første bildet Aston Martin har sluppet av sin kommende elbil Rapide E. Navnet på elbilen hinter om at bilen designmessig vil hvile på søsterbilen Rapide S.
RAPIDE E: Dette er det første bildet Aston Martin har sluppet av sin kommende elbil Rapide E. Navnet på elbilen hinter om at bilen designmessig vil hvile på søsterbilen Rapide S. Foto: Aston Martin
Først publisert Sist oppdatert

I juni 2017 bekreftet lukusbilprodusenten Aston Martin at selskapets første elbil - Rapide E - skal settes i produksjon i løpet av 2019.

Elbilen ble først omtalt som RapidE, men har nå fått det offisielle navnet Rapide E. I en pressemelding 12. september 2018 bekreftet Aston Martin de første detaljene rundt sin elektriske luksusbil.

Produsenten smører godt på og hevder å «avsløre de første hemmelighetene» rundt sin kommende elbil. Når det gjelder de tekniske spesifikasjonene til bilen er det imidlertid lite å avsløre ...

Det skal i første omgang bare produseres 155 eksemplarer, og de første bilene forventes å bli levert til kundene i slutten av 2019.

Rapide E: Rekkevidde

Aston Martin melder at Rapide E utstyres med et batteri med en kapasitet på 65 kWh. Det skal gi Rapide E en rekkevidde på rett over 320 km etter den nye WLTP-målestandarden.

Batteriet gir kraft til to motorer på bakakselen som yter 610 hestekrefter og et dreiemoment på 950 Nm.

0-100 km/t skal unnagjøres på under 4 sekunder.

Aston Martin understreker at ytelsene ikke er begrenset til et lite vindu når batteriene er fulladet, men at Rapide E skal levere krefter og kjøreglede over det meste av rekkevidden på batteriet.

<b>BAKHJULSTREKK:</b> Aston Martins elbil Rapide E får ikke firehjulstrekk, men leverer til gjengjeld over 610 hestekrefter på bakhjulene - som nok vil fryde en og annen bilentusiast.
BAKHJULSTREKK: Aston Martins elbil Rapide E får ikke firehjulstrekk, men leverer til gjengjeld over 610 hestekrefter på bakhjulene - som nok vil fryde en og annen bilentusiast. Foto: Aston Martin

Rapide E støtter hurtiglading

Aston Martin opplyser at Rapide E kan lades i en hastighet på 300 km per time på en 50 kW-lader (400V), men at bilen støtter kraftigere skyts og vil lade i hastighet på om lag 500 km per time på 100 kW-lader (800V).

Aston Martin Rapide E: Pris

I et tidligere intervju med motormagasinet Car and Driver går det fram at Aston Martins toppsjef Andy Palmer håper å stjele noen kunder fra Tesla.

Palmer hevder Tesla bygger gode biler sammenliknet med Mercedes, BMW og Audi, men at de ikke er i det toppsjiktet Aston Martin befinner seg. Det er her Aston Martin kan komme inn og ta kunder.

- Vi ser ikke på Tesla som en konkurrent. Vi ser mot de som leter etter noe over Tesla.

Aston Martin har ikke kunngjort prisen på bilen, men den forventes å ligge rundt minst 2 til 2,5 millioner kroner i England.

Til sammenlikning er startprisen på søsterbilen Rapide S over 2,7 millioner kroner i Norge.

<b>RAPIDE S:</b> Slik ser Rapide S ut i 2018. Her er står lukus i førersetet. Det vil overraske oss om elbilen Rapide E havner langt unna dette designmessig
RAPIDE S: Slik ser Rapide S ut i 2018. Her er står lukus i førersetet. Det vil overraske oss om elbilen Rapide E havner langt unna dette designmessig Foto: Aston Martin

Aston Martin har bare sluppet ett kryptisk bilde av Rapide E. Det ser du i toppen av denne artikkelen. Nedenfor kan du se tidligere konseptskisser av elbilen:

<b>KONSEPTBIL: </b>Slik forestilte Aston Martin seg at elbilen Rapide E kunne se ut i 2017. Konseptbilen henter designelementer fra både Vanquish og Vantage - som det i konseptmodellen kan se ut til at også Teslas Model S også har latt seg inspirere av.
KONSEPTBIL: Slik forestilte Aston Martin seg at elbilen Rapide E kunne se ut i 2017. Konseptbilen henter designelementer fra både Vanquish og Vantage - som det i konseptmodellen kan se ut til at også Teslas Model S også har latt seg inspirere av.
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin

Aston Martin annonserte konseptelbilen Rapide E allerede i 2015.

De har forøvrig en annen britisk konkurrent i luksussegmentet i Jaguar I-Pace. Dette er imidlertid en bil i en helt annen prisklasse, med en startpris på 600.000 kroner i Norge.

Siden Aston Martin først nevner Tesla: Det spørs om ikke britene vil få reell konkurranse fra Tesla når de kommer med sin Tesla Roadster en eller annen gang etter 2020.

Tesla Roadster er en elbil med svimlende spesifikasjoner: 0-100 km/t går på 1,9 sekunder og med et batteri på 200 kWh er rekkevidden på nesten 1000 kilometer. Toppfarten er 402 kilometer i timen, som skal gjøre den til den raskeste produksjonsbilen i verden. Prisen på de to bilene forventes å være omtrent den samme: Skyhøy.