To nye elbilmerker til Norge: Lover biler med svært lang elektrisk rekkevidde

To nye elektriske bilmerker kommer til Norge. Rekkevidden skal være opp til 525 NEDC-kilometer.

Pluss ikon
<b>SERES SF5 EV:</b> Slik ser SERES SF5 EV ut. Det er en bil som skal konkurrere mot biler med noe høyere pris og rekkevidde enn bilene fra DFDK.
SERES SF5 EV: Slik ser SERES SF5 EV ut. Det er en bil som skal konkurrere mot biler med noe høyere pris og rekkevidde enn bilene fra DFDK. Foto: Produsent
Sist oppdatert

Det er biler fra de kinesiske bilmerkene Seres og DFSK som nå kommer til Norge. Frem til 2025 planlegger importøren å ta inn hele 20 ulike modeller til Norge. Det er GIL gruppen som i dag er importør av Subaru, SsangYong og Levc (London EV Company) som skal importere og selge de nye kinesiske elbilene.

Biler med lang rekkevidde

De første modellene som kommer til Norge vil være DFSK E3 og SERES SF5. Disse kommer med en rekkevidde på opptil 400 km og 525 km (NEDC). E3 og SF5 vil være i produksjon i løpet av oktober. De første bilene vil trolig kunne leveres i Norge fra sensommeren 2020.

– Hvorfor opererer dere med NEDC-tall, når det er WLTP-rekkevidde som er «standarden» i dag.

– Vi har ikke fått WLTP-tall fra fabrikken, men med den erfaring vi har på forholdet mellom NEDC og WLTP, så vil vi være helt på høyde med våre konkurrenter, sier Jan Kåre Holmedal, daglig leder i Autoindustri som er en del av GIL Gruppen

<b>STILIG:</b> Pressebildene av Seres SF5 EV viser en stilig bil i SUV-klassen.
STILIG: Pressebildene av Seres SF5 EV viser en stilig bil i SUV-klassen. Foto: Produsent

Priser

Bilene fra DFSK som tas inn til Norge skal ifølge importøren ligge i prisklassen 250.000-400.000 kroner, mens SERES skal konkurrer mot biler i det øverste prissegmentet når det kommer til design, ytelser og rekkevidde, heter det i en pressemelding fra GIL Gruppen.

<b>DFSK E3:</b> En kompakt bil som skal konkurrere mot blant andre Nissan Leaf.
DFSK E3: En kompakt bil som skal konkurrere mot blant andre Nissan Leaf. Foto: Produsent

Brukt tid på å velge

Ifølge GIL Gruppen har de brukt tid på å finne de riktige bilmerkene og -modellen for det Norske elbilmarkedet.

– Vi har testet en rekke elektriske bilmodeller fra ulike fabrikker og har ved flere anledninger vært tett på å signere importavtaler. Mulighetene har vært mange, men vi har tatt oss god tid for å velge riktig. Da vi endelig kom til fabrikken i Chongqing fant vi akkurat det vi har vært på jakt etter. Dette er foreløpige ukjente bilmerker som i løpet av de neste årene vil ta store markedsandeler i hele Europa. Nå gleder vi oss stort til å få de første DFSK og SERES modellene på norske veier i 2020, sier en veldig fornøyd Jan Kåre Holmedal, daglig leder i Autoindustri AS, som er en del av Gill Gruppen.

<b>INTERIØR:</b> Slik ser interiøret ut i DFSK E3. 
INTERIØR: Slik ser interiøret ut i DFSK E3.  Foto: Produsent

Rekkeviddeforlenger

Samtlige SERES-modeller som kommer til Norge vil også kunne leveres med en såkalt Electric Vehicle Range Extender (EVR).

– Denne muligheten vil komme som et tilvalg for SERES SF5, men også for den noe mindre SF3 og den største modellen SF7 som begge komme på norske veier litt etter lanseringen av SF5. Teknologien tillater også at man lader opp andre elektriske biler direkte fra batteriet. Det kan kanskje være nyttig om man møter på uheldige bilister når man er i områder med dårlige lademuligheter, avslutter Holmedal.

GIL Gruppen har åpnet for forhåndsregistrering på nett.

Om DongFeng SOKON (DFSK):

DFSK ble etablert i 1969 og er den nest største automotive gruppen i Kina med et salg på hele 3,83 millioner biler i året. DFSK er nummer 65 på Global Fortune 500 listen og har 150 000 ansatte med syv moderne bilfabrikker i tre land (Kina, USA og Indonesia). Selskapet har seks Research & Development Centre i fire land (Kina, USA, Japan og Tyskland). DFSK er et joint venture mellom DongFeng Motor og SOKON Holding. De representerer bilmerkene DFSK og SERES.

Kilde: GIL Gruppen

Om SERES og SF5

SERES er et bilmerke som produserer neste generasjon intelligente elektriske biler ved å benytte industri standard 4.0. (intelligent robotisering av produksjonsprosessen-smart factory) og er utviklet gjennom et tett samarbeid med sitt eget Research & Design senter i Silicon Valley. Bilmerket SERES er et Premium neste generasjon elektrisk bilmerke med en ny batteriteknologi med en rekkevidde opptil 525 km. Modellen SERES SF5 har et 90 KWt batteri og en motorkapasitet på 510 kW med et dreiemoment på hele 1040 Nm, som gir 0–100 km/t på 3,5 sek. Den kommer både som en helelektrisk variant og en variant med rekkeviddeforlenger (EVR) med en total rekkevidde på hele 1020 km). SERES er latinsk og betyr silke og referer til det antikke Kina (Silkeveien). 

Kilde: Gil Gruppen

Om DFSK E3

DFSK E3 er en helelektrisk SUV med en rekkevidde på inntil 400 km (NEDC). DFSK E3 vil ha en 6,6 kwh AC ombordlader og kan motta 50 kwh DC. Konkurrenter til den første DFSK modellen vil være bilmodeller som Nissan Leaf, Hyundai Kona, Kia e-Soul.

Kilde: Gil Gruppen

Denne saken ble første gang publisert 14/10 2019, og sist oppdatert 14/10 2019.

Les også