Ekstrautstyr til bil

Ekstrautstyret vi unngår

Det finnes mye unødvendig ekstrautstyr til bil. Her er biltesternes liste over det de ikke vil ha.

For store felger ødelegger komforten og kjøreegenskapene.
For store felger ødelegger komforten og kjøreegenskapene.
Først publisert Sist oppdatert

Klikk Bils testjournalister kjører de fleste av bilene som finnes på markedet. Det gir dem et unikt innblikk i hva som fungerer godt av ekstrautstyr, og hva de ikke synes det er verdt å bruke penger på.

Forrige uke presenterte vi det ekstrautstyret testjournalistene gjerne ville ha i bilene sine. På den listen fant man blant annet klimaanlegg og ryggesensor. Den saken kan du lese her.

Denne uken skal vi ta for oss ekstrautstyret vi absolutt ikke vil bruke penger på.

Joda, det kan godt hende noe av det ser kult ut, eller at det er praktisk én gang hvert skuddår.

Det betyr likevel ikke at vi vil betale for det - det finnes nemlig en hel del ting som vi ikke synes gir valuta for pengene.

Elektronikk og pynt

Man kan argumentere for at mangt og mye av ekstrautstyret som tilbys til moderne biler er bortkastede penger, men noen er definitivt mer bortkastet enn annet.

Det er to typer utstyr som dominerer denne listen. Den ene kategorien er ekstravagant elektronikk. Det er dyrt, unødvendig og fungerer i mange tilfeller ikke tilfredsstillende.

Den andre kategorien er unødvendig pynt. Det er ikke feil å velge en diskré stylingpakke - hvis du vil ta deg råd til det - eller litt større felger.

Men også her er det måtehold som gjelder. Det kan fort bli for mye av det gode, noe som gir bilen dårligere kjøreegenskaper og gjør den vanskeligere å selge.

Les også:

Velg riktige vinterdekk

Verdens heftigste ekstrautstyr

Forbrukerrådet refser bilbransjen

Her er fem ting fra moderne bilers ekstrautstyrsliste som vi ikke ville valgt:

Ryggekamera

Vi lovpriset ryggesensorer i saken om ekstrautstyret vi ville ha. Ryggekamera er derimot for mye av det gode, mener våre journalister.

Begrunnelsen er at ryggesensorer med lydvarsel er billigere og gir like tydelige varsler om at du bør stoppe som en skjerm. Dessuten synes vi det er unaturlig å se framover på en skjerm når vi rygger bakover.

I tillegg har vi flere ganger opplevd at kameraet blir skittent - og bildet i skjermen tilsvarende dårligere.

Ryggekamera er fryktelig unødvendig. Kjøp ryggesensor og spar resten av pengene i stedet.
Ryggekamera er fryktelig unødvendig. Kjøp ryggesensor og spar resten av pengene i stedet.

TV/DVD-spiller i midtkonsollen

Hvor ofte velger du å sitte i bilen for å se på TV?

Én ting er å ha dette i nakkestøttene. Da får man i alle fall litt barnefri. I midtkonsollen er det derimot ikke mulig å se på noe som helst så lenge bilen beveger seg (og godt er det!).

Hvis man har parkert bilen så lenge at man har rekker å se på en film, er man som regel i nærheten av en vanlig TV også - bruk den i stedet.

Joda, det er sikkert kult å skryte til kompisene av at du har TV i bilen, men det er omtrent det eneste det kan brukes til også.

Sportsunderstell

Hva skal man med TV i midtkonsollen? Se heller på TV hjemme.
Hva skal man med TV i midtkonsollen? Se heller på TV hjemme. Foto: dv

Dette er et omstridt punkt på listen. Noen av oss vil gjerne ha dette, mens andre synes det er bortkastede penger og at det ødelegger kjørekomforten. Her er det også enorme forskjeller på merker, men den generelle oppfatningen er at det skal veldig lite til før det blir altfor stivt for dårlige, norske veier.

Vinningen går fort opp i spinningen når man ender opp med å hoppe bortover veien på grunn av telehiv og hull i asfalten.

Styling

Akkurat som med sportsunderstell er det store forskjeller også her. En småsportslig BMW med M-sport-styling er absolutt ikke feil. Problemene dukker først opp når man skrur fast spoilere og skjørt på helt vanlige familiebiler. Stylingen er lett å ødelegge, den kan gjøre bilen tungsolgt og det koster altfor mye penger.

Sportsunderstell blir fort alt for stivt for norske veier.
Sportsunderstell blir fort alt for stivt for norske veier.

Hos mange merker er endringene så små at ingen andre enn du selv ser forskjellen. Men de merkes tungt på kontoen.

Store felger

Dette er i utgangspunktet en smakssak. Det ser bra ut, og det gir bilen mer kontant oppførsel. En moderat økning i felgdiameter, fra for eksempel 16 til 17 tommer, kan ha flere positive enn negative følger (avhengig av bilmodell).

Men ønsker du å ta hardere i , med 18- eller 19-tommere og tilsvarende bredere dekk, så vær klar over at det fort får flere ulemper enn godt er. Det koster mye både i innkjøp og bruk - å bytte dekk i ukurante størrelser er svinedyrt!

Spoilere som dette har ingen effekt på vanlige biler - bortsett fra at det koster en hel haug ekstra.
Spoilere som dette har ingen effekt på vanlige biler - bortsett fra at det koster en hel haug ekstra.

Ikke minst vil en lavere gummiside og økt dekkbredde redusere dekkets evne til å svelge små ujevnheter betydelig, med dårligere komfort som resultat. Ikke minst risikerer du at bilen sporer mye mer, og du vil få mer støy fra hjulene.

Ikke trenger grepet å bli bedre heller. Vår mest erfarne testjournalist, Kjell Magne Aalbergsjø, har tidligere gjort en test på bane der en helt vanlig bil ble kjørt med hjul i ulike bredder og profiler. Bilen gikk raskest rundt banen med normale dekkstørrelser.

For store felger gjør også at bilen går dårligere. Aluminium veier mer enn luft.
For store felger gjør også at bilen går dårligere. Aluminium veier mer enn luft.