Snadder til bilen
Ekstrautstyret vi må ha
Klikks biljournalister har prøvd mye forskjellig ekstrautstyr. Her er det vi liker best.
Det er mye ekstrautstyr å få til moderne biler. Flere bilprodusenter har milelange lister med diverse nyttig og unyttig snacks du kan putte inn i bilen.
Vi i Klikk.no/bil kjører det meste av nye biler som finnes på det norske markedet, og vi kommer dermed også ut for diverse ekstrautstyr - både av det gode og dårlige slaget.
Mye av utstyret anser vi helt nødvendig, og det er heldigvis snakk om ting som er blitt standard på de aller fleste biler. ESP (antrisladdelektronikk) er en av disse tingene som blir sett på som en selvfølge - en ny bil uten ESP i 2008 er uaktuelt.
Hvis du aldri har kjørt en bil med ESP, vil du garantert bli forbauset over hvordan systemet "passer på" deg hvis du får en sladd på glatta.
Man kan argumentere for at elektroniske "krykker" ødelegger kjørefølelsen under aktiv kjøring, og at man distanserer seg fra bilen. Likevel er det ikke til å komme bort fra at ESP er blant det viktigste sikkerhetsutstyret på nye biler - i kombinasjon med ABS og airbag.
Er du interessert i hva slags ekstrautstyr du kan få til bilen du har lyst på? Sjekk vår oversikt over alle nye biler her.
En annen ting som blir sett på som en selvfølge, er fjernstyrt sentrallås.
Det finnes også ekstrautstyr vi ville valgt på én modell, men som vi ville styrt unna på andre modeller. Her er sportsunderstell et godt eksempel. Det finnes modeller vi aldri ville ha kjørt uten sportsunderstell, og det finnes andre hvor vi absolutt ikke vil ha det. Forskjellen er ofte hvordan produsenten har klart å balansere sport og komfort - i forhold til biltypen.
Her er Klikks biljournalisters fem-på-topp over ekstrautstyr vi vil ha i bilene våre - og hvorfor. I oversikten har vi ikke tatt hensyn til hvor verdifullt utstyret er ved videresalg, ettersom man som ofte får relativt lite igjen for mye av utstyret når bilen skal selges.
Les også:
Verdens heftigste ekstrautstyr
Forbrukerrådet refser bilbransjen
Klimaanlegg
Å sette seg inn i en bil med klimaanlegg når det er 30 varmegrader, er en nærmest orgasmisk opplevelse. Dette er helt klart noe vi ville investert noen ekstra kroner i dersom det ikke var en del av standardpakka.
Parkeringssensor
Jepp, enda flere elektroniske hjelpemidler. Mange vil påstå at dette er for folk som ikke klarer å rygge, og at de i utgangspunktet ikke burde kjøre bil.
Vi er absolutt ikke enige, for selv verdensmestere kan bulke - de lar bare være å fortelle det til noen. Hvis parkeringssensoren redder deg fra å skrape opp bakfangeren én eneste gang, har den mest sannsynlig spart inn seg selv.
Dessuten gjør den det lettere å lukeparkere på steder hvor du aldri hadde turt å parkere uten.
Navigasjon
Navigasjon er flott ting når du ikke er sikker på hvor du skal. Enten du skal på besøk til svigermor for første gang eller på foretningsreise til en gård utenfor Ålesund, viser navigasjonen deg veien.
Det kan holde helt fint med en bærbar enhet, og da vil du som regel også spare mye penger. Er du opptatt av å ha én skjerm å forholde deg til, bør du velge et integrert anlegg. Ser penere ut gjør det som regel også.
Stereo med AUX eller Ipod-inngang
De aller fleste har en MP3-spiller liggende og slenge hjemme, og den kan være til stor nytte i bilen. Sett CD-ene tilbake i hylla, og bruk MP3-spilleren i stedet. Da kan du ta med deg mange timer med musikk - uten å måtte drasse med deg en ekstra koffert.
Har man en Ipod, så er det enda bedre. Mange bilprodusenter leverer stereoanlegg som er klare for musikkspilleren fra eplemerket. Da kan du styre musikken fra midtkonsollen - akkurat som med en CD.
En av redaksjonens mest gråhårede ville absolutt ikke ha dette på lista. "Hør på radio!" var beskjeden som kom fra det holdet.
Sportsseter
Sportsutstyr kan være veldig bra eller veldig dårlig. Som nevnt over finnes det flere sportsunderstell vi ville styrt langt unna, men sportsstoler liker alle. De holder deg godt på plass gjennom svingene, samtidig som de stort sett er komfortable i lengre perioder også - så lenge det er snakk om originale seter i normale biler, selvfølgelig.
Det finnes få ting som er mer irriterende enn å skli ut av setet i en sving - det er ikke akkurat trafikksikkert å holde seg fast i rattet.