Ekstrautstyr:

Ekstrautstyret du bør velge

Tilbudet av ekstrautstyr til nye biler er større enn noen gang. Her er utstyret en ny bil henholdsvis bør ha og må ha for at du skal få bra pris når du skal selge den.

SVÆRT POPULÆRT: Firehjulsdrift er blitt et «må ha» fra og med mellomstor SUV. For SUV-er fra prestisjemerker må også de minste, som BMW X1, ha firehjulsdrift.
SVÆRT POPULÆRT: Firehjulsdrift er blitt et «må ha» fra og med mellomstor SUV. For SUV-er fra prestisjemerker må også de minste, som BMW X1, ha firehjulsdrift. Foto: Petter Handeland
Først publisert Sist oppdatert

Å spare noen få tusenlapper på ekstrautstyr kan bli dyrt når du skal selge den, sier Haakon J. Marthinsen. Han er leder for Autolease, som er biladministrasjonsselskapet til DNB. Marthinsen vet dette fordi Autolease hvert år skifter ut nesten 4000 biler, og fordi selskapet nøye analyserer hva som skal til for at de ulike bilene skal holde seg best mulig i pris når de selges som bruktbiler.

Et eksempel Marthinsen nevner, er xenon- eller LED-lys, der sistnevnte særlig gjelder nyere biler fra middels høy prisklasse og oppover. Hvis du sparer 5000 kroner på å velge halogenlys i stedet for xenon når bilen er ny, kan det fort koste deg det dobbelte når den skal selges.

Bilklasse og pris avgjør

Vi Menn Bil og Klikk.no/motor har bedt Autolease sette opp «bør ha»- og «må ha»-utstyr for sentrale bilklasser, slik Autolease vurderer det ut fra hva som finnes på markedet i dag. Tabellen viser at det er store forskjeller i utstyrsbehov ulike bilklasser imellom, og ikke uventet er sammenhengen nær mellom bilens pris og anbefalt utstyr.

For minibiler og småbiler, som av plasshensyn er utelatt fra tabellen, påvirker ekstrautstyr i liten grad verdifallet. Det finnes ikke en eneste «må ha» eller «bør ha» for minibilklassen, mens nye småbiler i dag bør ha parkeringssensor eller ryggekamera, autobrems og lys som er ett trinn opp fra standard halogen (tabell nederst i artikkelen).

Allerede fra og med kompaktklassen er et «må ha» på plass, nemlig parkeringssensorer/ryggekamera. Deretter øker det kraftig på. Tabellen viser et kravet til utstyr regnes som større til SUV-er enn til en vanlig familiestasjonsvogn i mellomklassen, og at en premium-SUV bør ha det samme som en bil i den tradisjonelle luksusklassen.

– Hvis «må ha»-utstyr mangler på bilen, vil den bli tungsolgt i bruktmarkedet, sier Marthinsen.

Innenfor hver av klassene er noe av ekstrautstyret avhengig av bilmerke. Jo nærmere «premium» man kommer – altså de typiske statusmerkene – desto viktigere er det at bilen har riktig utstyr. Se tabell nederst i artikkelen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

STADIG NYTT: Det kommer stadig nytt ekstrautstyr på banen. Aktivt sikkerhetsutstyr som autobrems, er utstyr som for få år siden var forunt biler i premiumsegmentet.
STADIG NYTT: Det kommer stadig nytt ekstrautstyr på banen. Aktivt sikkerhetsutstyr som autobrems, er utstyr som for få år siden var forunt biler i premiumsegmentet. Foto: Arkiv

Gode råd

Ifølge Autolease bør man unngå å kjøpe en utgående modell om minst mulig verdifall er viktig, og heller vente med å kjøpe til den nye generasjonen er på plass. Nøytral metallic lakk er best; bare spesielle biler som Mini tåler friskere farger. Nye biler i dag må uansett størrelse ha DAB-radio og helst mobiltilkobling.

Når det gjelder utstyrsgrupper, skal man som hovedregel styre unna innstegsvarianten. Hengerfeste bør bestilles fra fabrikk om du har behov for det, for det er ofte dyrt å få ettermontert. For større biler og SUV-er er hengerfeste et definitivt «må ha» – om du ikke bruker det selv, vil du oppdage det når du skal selge bilen.

Rundt hver tredje nybil har i dag firehjulsdrift. Dette er blitt et «må ha» fra og med mellomstor SUV. For SUV-er fra prestisjemerker må også de minste, som BMW X1, ha firehjulsdrift.

MEN: Jo lenger du eier bilen, desto mindre betydning har disse rådene. Da vil det generelle verdifallet i stadig økende grad ta opp i seg verdifall som skyldes manglende utstyr.