Ferrari vs McLaren
Duellen en hel verden snakker om
Dette er duellen fra øverste hylle: LaFerrari mot McLaren P1. Vi har gått årets to viktigste superbilnyheter etter i sømmene, og det er heftig.
Italienske Ferrari er for mange selve sportsbilsymbolet. Ikke fullt så kjent, men absolutt med CV-en i orden, er britiske McLaren.
McLaren er mest kjent for deres legendariske superbil F1. En bil som tok superbilene til et helt nytt nivå da den kom i 1992.
Selv i dag, over tjue år senere, regnes F1 fortsatt som en av verdens råeste superbiler. Ferrari har alltid vært på ballen i superbilsammenheng. Det begynte med GTO, deretter F40, så kom F50, og i 2002 kom Enzo - tidenes raskeste Ferrari, oppkalt etter grunnleggeren Enzo Ferrari.
Superhybrider
Både McLaren og Ferrari lanserer hver sin nye superbil i disse dager, og det tas i bruk helt ny teknologi for å gjøre bilene både raskere og mer miljøvennlige enn sine forgjengere. Vi snakker om hybridteknologi, der en elmotor bistår bensinmotoren med ekstra kraft. McLaren kaller systemet IPAS (Instant Power Assist System), mens Ferrari bruker navnet HY-KERS (Kinetic Energy Recovery System) på sitt system.
Teknologien er hentet fra Formel 1, hvor elkraften frigjøres midlertidig slik at det blir enklere å foreta forbikjøringer. Dette for å gjøre sporten mer spennende.
McLaren P1 og LaFerrari ble nylig lansert på bilutstillingen i Genève, og det er uten tvil det viktigste som skjer på superbilfronten i 2013. Nærmere formel 1 for veien kommer du ikke.
Tallenes tale tyder på at den kan bli en tett og jevn duell når disse bilene en dag møtes på banen.
Tallenes tale
Tekniske data |
LaFerrari |
McLaren P1 |
MOTOR: |
V12 6262 cm³ |
V8 biturbo 3799 cm³ |
EFFEKT, HK VED O/MIN: |
800/9250 |
737/7500 |
TOTALEFFEKT, HK MOTOR+EL: |
963 |
899 |
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: |
700/6750 |
720/4000 |
TOTALT DREIEMOMENT, NM MOTOR+EL: |
900 |
980 |
GIRKASSE: |
Dobbelklutsj |
Dobbelklutsj |
LaFerrari |
McLaren P1 |
|
EGENVEKT, KG: |
1375 |
1395 |
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: |
470/199/112 |
459/194/119 |
BREMSER: |
Karbonkeramiske skiver 398 mm/380 mm |
Karbonkeramiske skiver 390 mm/380 mm |
DEKKDIMENSJON: Foran: |
265/30R19 |
245/35R19 |
DEKKDIMENSJON: Bak |
345/30R20 |
315/30R20 |
CO2-UTSLIPP, G/KM: |
Ca 330 |
Under 200 |
Hastigheter
LaFerrari |
McLaren P1 |
|
0-100 KM/T, OPPGITT: |
Under 3 sekunder |
Under 3 sekunder |
0-200 KM/T, OPPGITT: |
Under 7 sekunder |
Under 7 sekunder |
0-300 KM/T, OPPGITT: |
15 sekunder |
Under 17 sekunder |
TOPPFART: |
Over 350 km/t |
Elektronisk begrenset 350 km/t |
Og så har du disse:
Venono (gift) er navnet på denne Aventador-baserte Lamborghini-en som det kun skal produsere tre av. Den 6,5-liters store V12-motoren i Veneno yter 750 hk, og den skal være god for nesten 360 km/t. 0-100 km/t skal gå unna på 2,8 sekunder.
I forbindelse med Porsche 911s 50-årsjubileum kommer nye 911 GT3 med 475 hk og aktiv bakhjulstyring for bedre svingeegenskaper og stabilitet. 3,8-liters boxersekser sørger for kreftene. 0-100 km/t: 3,5 sekunder.
Koenigsegg feirer sin hundrede bil med en spesialversjon kalt Hundra. Det er en Agera S med 960 hk, men den er staset opp med klarlakkert karbon og 24 karats bladgull.
Les også:
Denne superbilen blir verdens dyreste
Pagani Huayra - som å kjøre en bombe
Aston Martin One-77 - superbil med én kjip mangel