Ferrari vs McLaren

Duellen en hel verden snakker om

Dette er duellen fra øverste hylle: LaFerrari mot McLaren P1. Vi har gått årets to viktigste superbilnyheter etter i sømmene, og det er heftig.

CLASH OF THE TITANS: Tiårets store duell: McLaren P1 versus LaFerrari. FOTO: Newspress
CLASH OF THE TITANS: Tiårets store duell: McLaren P1 versus LaFerrari. FOTO: Newspress
Først publisert Sist oppdatert

Italienske Ferrari er for mange selve sportsbilsymbolet. Ikke fullt så kjent, men absolutt med CV-en i orden, er britiske McLaren.

McLaren er mest kjent for deres legendariske superbil F1. En bil som tok superbilene til et helt nytt nivå da den kom i 1992.

Selv i dag, over tjue år senere, regnes F1 fortsatt som en av verdens råeste superbiler. Ferrari har alltid vært på ballen i superbilsammenheng. Det begynte med GTO, deretter F40, så kom F50, og i 2002 kom Enzo - tidenes raskeste Ferrari, oppkalt etter grunnleggeren Enzo Ferrari.

Superhybrider

Både McLaren og Ferrari lanserer hver sin nye superbil i disse dager, og det tas i bruk helt ny teknologi for å gjøre bilene både raskere og mer miljøvennlige enn sine forgjengere. Vi snakker om hybridteknologi, der en elmotor bistår bensinmotoren med ekstra kraft. McLaren kaller systemet IPAS (Instant Power Assist System), mens Ferrari bruker navnet HY-KERS (Kinetic Energy Recovery System) på sitt system.

Teknologien er hentet fra Formel 1, hvor elkraften frigjøres midlertidig slik at det blir enklere å foreta forbikjøringer. Dette for å gjøre sporten mer spennende.

McLaren P1 og LaFerrari ble nylig lansert på bilutstillingen i Genève, og det er uten tvil det viktigste som skjer på superbilfronten i 2013. Nærmere formel 1 for veien kommer du ikke.

Tallenes tale tyder på at den kan bli en tett og jevn duell når disse bilene en dag møtes på banen.

LaFerrari. FOTO: Ferrari
LaFerrari. FOTO: Ferrari

Tallenes tale

Tekniske data

LaFerrari

McLaren P1

MOTOR:

V12 6262 cm³

V8 biturbo 3799 cm³

EFFEKT, HK VED O/MIN:

800/9250

737/7500

TOTALEFFEKT, HK MOTOR+EL:

963

899

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

700/6750

720/4000

TOTALT DREIEMOMENT, NM MOTOR+EL:

900

980

GIRKASSE:

Dobbelklutsj

Dobbelklutsj

LaFerrari

McLaren P1. FOTO: McLaren
McLaren P1. FOTO: McLaren

McLaren P1

EGENVEKT, KG:

1375

1395

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:

470/199/112

459/194/119

BREMSER:

Karbonkeramiske skiver 398 mm/380 mm

Karbonkeramiske skiver 390 mm/380 mm

DEKKDIMENSJON: Foran:

265/30R19

245/35R19

DEKKDIMENSJON: Bak

345/30R20

315/30R20

CO2-UTSLIPP, G/KM:

Ca 330

Under 200

Hastigheter

LaFerrari

LaFerrari. FOTO: Ferrari
LaFerrari. FOTO: Ferrari

McLaren P1

0-100 KM/T, OPPGITT:

Under 3 sekunder

Under 3 sekunder

0-200 KM/T, OPPGITT:

Under 7 sekunder

Under 7 sekunder

0-300 KM/T, OPPGITT:

15 sekunder

Under 17 sekunder

TOPPFART:

Over 350 km/t

Elektronisk begrenset 350 km/t

Og så har du disse:

Venono (gift) er navnet på denne Aventador-baserte Lamborghini-en som det kun skal produsere tre av. Den 6,5-liters store V12-motoren i Veneno yter 750 hk, og den skal være god for nesten 360 km/t. 0-100 km/t skal gå unna på 2,8 sekunder.

I forbindelse med Porsche 911s 50-årsjubileum kommer nye 911 GT3 med 475 hk og aktiv bakhjulstyring for bedre svingeegenskaper og stabilitet. 3,8-liters boxersekser sørger for kreftene. 0-100 km/t: 3,5 sekunder.

McLaren P1. FOTO: McLaren
McLaren P1. FOTO: McLaren

Koenigsegg feirer sin hundrede bil med en spesialversjon kalt Hundra. Det er en Agera S med 960 hk, men den er staset opp med klarlakkert karbon og 24 karats bladgull.

Les også:

Bilen BMW må hate

Lamborghini Venono. FOTO: Newspress
Lamborghini Venono. FOTO: Newspress Foto: DAVID L F SMITH

Denne superbilen blir verdens dyreste

Pagani Huayra - som å kjøre en bombe

Porsche 911 GT3. FOTO: Newspress
Porsche 911 GT3. FOTO: Newspress

Aston Martin One-77 - superbil med én kjip mangel

Koeningsegg Agera S Hundra. FOTO: Newspress
Koeningsegg Agera S Hundra. FOTO: Newspress