Miljøbilen kommer

Du kommer trolig til å kjøre en av disse

Dette må du vite om klimabilene.

KLIMAKAMP: Kampen om klimabilkundene er i gang, og under bilmessen i Genève ble flere løsninger presentert. FOTO: Gerard Chardonnens
Publisert Sist oppdatert

Begreper

Fullhybrid:

En hybrid der bilen i perioder kan kjøres bare med elmotor, men der en forbrenningsmotor starter opp og bidrar når det kreves.

Plug-in hybrid:

En (full)hybrid der batteriene kan lades gjennom stikkontakt. Dette i motsetning til de første hybridene på markedet, der batteriene til en viss grad lades av forbrenningsmotor og bremsing.

Elbil:

Bil som utelukkende drives av batterier.

Biodrivstoff:

Drivstoff fremstilt av biologisk (fornybart) materiale; for eksempel bioetanol (sukkerrør, mais), biodiesel (soyaplanten, raps) og biogass.

Downsizing:

Bygging av mindre og lettere motorer, som har mindre friksjon og krafttap, samt lavere forbruk og utslipp. Direkte innsprøyting og turbolading brukes gjerne i forbindelse med downsizing.

Del

I kampen om et renere klima ligger det en annen kamp. Den om å selge flest biler til stadig mer miljøorienterte kunder. Så hvilken vei velger toneangivende bilprodusenter? Hva satser de på? Elbil? Downsizing? Fullhybrid?

Svaret er: alt! Noe som kom tydelig frem under bilmessen i Genève.

- Jeg vil si at hovedtrenden i Genève kan deles opp i fire. Downsizing av motorer og lavere forbruk, hybrid- og elbiler, materialer som får ned vekten og kompakte biler med romslig interiør.

Det er informasjonsdirektør Paul Hegna hos landets største bilimportør, Harald A. Møller AS, som sier dette.

- I løpet av en femårsperiode vil vi ha mange modeller med forskjellige miljøvennlige løsninger. Men i overskuelig fremtid er det nok slik at elbilen blir en bybil, mens mange større familiebiler vil komme som plug-in-hybrider.

Informasjonssjef Espen Olsen hos Toyota Norge er enig i at det må satses bredt.

- Men vi tror at hybrid og plug-in-hybrid har størst volumpotensial det nærmeste tiåret.

Regn med en flom av såkalte klimabiler i årene som kommer. Terskelen for å kjøpe hybridbiler og elbiler kommer til å senkes kontinuerlig, og særlig - mener ekspertene - kommer fullhybrider til å bli et vanlig syn på veiene om noen år.

Biodrivstoff? Noen bilprodusenter satser på dette allerede i dag, andre sitter på gjerdet og venter på at syntetisk biodrivstoff kommer på markedet.

I Genève fikk vi se alle disse kategoriene av miljøbiler. Her er noen aktuelle eksempler:

Ford Focus Electric

Focus Electric blir Fords første helelektriske bil, og kommer på markedet i 2012. Den skal i det store og hele være som andre Focus-modeller, og tilby den samme kjøregleden Focus er kjent for. Batteripakken kan lades opp hjemmefra i løpet av 8-9 timer, eller på halve tiden på en offentlig ladestasjon.

Peugeot 3008 Hybrid 4

ELEKTRISK: Nye Ford Focus kommer på markedet i elbil-versjon. FOTO: Ford Motor Company

Allerede i dag er Peugeot 3008 en suksess. I september i år kan du kjøpe en firehjulsdrevet hybridversjon, der en dieselmotor driver forhjulene mens en elektrisk motor driver bakhjulene. Modellen kan kjøres rent elektrisk - kjekt når man skal 700 meter av gårde til nærbutikken.

Mazda Minagi

Mazda satser sterkt på vektreduksjon og downsizing for å senke drivstofforbruk, under merkeparaplyen "Skyactiv". Konsept-SUV'en Minagi er et eksempel på det. Motoren har fått lavere vekt, med lavere forbruk og utslipp av avgasser. Også chassis og karosseri er laget med vektbesparende teknologier. En serieprodusert versjon er i salg om ett års tid.

FULLHYBRID: Peugeot 3008 Hybrid kan også kjøres bare på elmotor. FOTO: Peugeot

Les også:

Verdens vakreste elbil

Elbil laget av bambus

LAV VEKT: Mazda Minagi har lav vekt og små og energieffektive motorer. FOTO: Mazda

Test av Toyota Auris Hybrid

Les dette om du har barn som blir bilsyke