Nissan
Drømmebilen for deg som hater lukeparkering
Ryggekameraet vasker seg selv.
Nye Nissan Note skal ta opp kampen med blant andre Toyota Yaris - fjorårets mest solgte småbil i Norge. Og kampen skal vinnes med sikkerhetsteknologi.
Ifølge Nissan vil Note komme med en sikkerutstyr som tidligere bare har vært tilgjengelig i dyrere premiumbiler. Safety Shield kaller Nissan sikkerhetspakken som består av varslingssystem for blindsoner (Blind Spot Warning), filskiftvarsling (Lane Departure Warning), samt et system for å oppfatte gjenstander i bevegelse (Moving Object Detection). Dersom noe beveger seg bak bilen, for eksempel et barn som går mot bilen mens du rygger, vil Moving Object Detection-systemet avgi lydsignal og en visuell varsling.
Alle tre systemene fungerer ved å bruke data fra et bakmontert vidvinkelkamera.
Bilen vasker kameraet
Alle som har ryggekamera på bilen har antakelig merket at det blir temmelig ubrukelige i møkkavær, fordi snø og søle legger seg på linsen. Men det har Nissan tatt med i beregningen og gjort noe med: Safety Shield-kameraet skal levere et klart bilde uansett værforhold takket være et innebygd vaske- og luftbasert tørkesystem. Hvis det trengs, sprutes litt vann på linsen sammen med trykkluft for å unngå dråper.
Safety Shield skal ikke bare redusere faren for ulykker, men også minske risikoen for irriterende riper og småbulker.
Note er også den første bilen i småbilsegmentet som tilbyr Around View Monitor (AVM) - et 360 graders kamera med parkeringshjelp som gir visning i fugleperspektiv. Ved hjelp av fire separate kameraer viser den 5,8 tommers store skjermen - som er montert på dashbordet - et bilde av nye Note i fugleperspektiv.
Gjerrig på forbruket
Alle nye Note-modeller er utstyrt med stopp/start-system som standard, som gir et CO2-utslipp så lavt som 95 g/km. Prisene er ikke klare ennå, men billigst blir en tresylindret 1,2-liters bensinmotor med 80 hk. Den har et oppgitt forbruk på 0,47 liter per mil ved blandet kjøring og et CO2-utslipp på 109 g/km.
På bensinprogrammet finnes også en 1,2.liter på 98 hk. Den har turbolader som er utstyrt med et elektronisk kløtsjsystem, og kan dermed kobles fra motoren i lave hastigheter. Det skal gi lavere forbruk. Med manuelt gir er det oppgitte forbruket ved blandet kjøring på 0,43 liter per mil, med et CO2-utslipp på 99 g/km.
Bilen kan også leveres med en firesylindret 1,5 liters turbodiesel på 90 hk. Den har et oppgitt forbruk på 0,36 liter per mil ved blandet kjøring og et CO2-utslipp på 95 g/km.
Les også:
Quiz: Kjenner du igjen bilene - Nissan spesial?
Test: Klister, AutoSock, EasyGrip eller kjetting. Hva er best?
Test: En av årets viktigste familiebiler
Her er de beste stasjonsvognene
Denne saken ble første gang publisert 18/02 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.