Fotobokser

Disse strekningene har gjennomsnittsmåling av fart

Norge har nå 14 strekninger med gjennomsnittsmåling av fart. Og flere skal det bli.

NYE SKILT: Slik ser de nye skiltene for gjennomsnittsmåling av fart ut. ILLUSTRASJON. Statens vegvesen
NYE SKILT: Slik ser de nye skiltene for gjennomsnittsmåling av fart ut. ILLUSTRASJON. Statens vegvesen
Først publisert Sist oppdatert

Frem til 2009 fantes det bare én type fotoboks langs veiene i Norge, de såkalte punkt-ATK-ene som måler farten ved ett punkt. Føreren blir bøtelagt hvis farten ved dette punktet er for høy.

Men sommeren 2009 ble en ny form for fotobokskontroll etablert i Norge, kalt streknings-ATK. Denne teknologien består at to fotobokser som måler gjennomsnittsfarten på en gitt strekning. Føreren blir bøtelagt hvis gjennomsnittsfarten mellom de to punktene er for høy.

Streknings-ATK-ene har vist seg svært effektive sammenlignet med vanlige fotoboksene.

- Våre beregninger viser at streknings-ATK-ene gir opp mot tre ganger større fartsreduksjon enn vanlig punkt-ATK, sier Arild Ragnøy, sjefsingeniør i Statens vegvesen.

Det finnes i dag 14 steder med gjennomsnittsmåling med bruk av fotobokser i Norge. Det arbeides med fire til sju nye strekninger til i løpet av året.

STREKNINGS-ATK: Ser du dette skiltet betyr det at strekningen foran deg har gjennomsnittsmåling av fart. Jan Wamstad, senioringeniør i Statens vegvesen, tror de nye skiltene er lettere å forstå. FOTO: Petter Handeland
STREKNINGS-ATK: Ser du dette skiltet betyr det at strekningen foran deg har gjennomsnittsmåling av fart. Jan Wamstad, senioringeniør i Statens vegvesen, tror de nye skiltene er lettere å forstå. FOTO: Petter Handeland

Gjennomsnittsmåling av fart ble for første gang introdusert i Norge på E18 ved Bakkevann i Telemark i juni 2009. Tromsøysundtunnelen var Norges første tunnel med gjennomsnittsmålinger.

Punkt-ATK for registrering av fartsovertredelser ble for første gang introdusert i Norge på E18 gjennom Telemark i juni 1988

Her er det gjennomsnittsmåling av fart

Fylke

Vei

Strekning

Ant km

Fartsgrense

Retning

Ant kameraer

Akershus

Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som...
Pluss ikon
Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som foregikk

Rv 23

Oslofjordtunnelen

7,3

70

Begge

4

Hedmark

Rv 3

Barkald-Alvdal

9,5

80

Begge

4

Hedmark

Rv 25

Elverum-Trysil

10,5

80

Begge

4

Oppland

E6

Otta-Dombås

5,0

80

Begge

4

Oppland

Rv 4

Harestua N-Grua S

3,9

80

Begge

4

Østfold

Fv 108

Hvalertunnelen

4,0

80

Begge

5

Østfold

Fv 120

Nore-Rødsund

2,6

80

Begge

4

Telemark

E18

Bråtevassdalen

8,2

80

Retn øst

2

Buskerud

Rv 7

Bromma-Nesbyen

7,7

80

Begge

4

Vest-Agder

Rv 457

Flekkerøytunnelen

2

70

Begge

4

Rogaland

E39

Byfjordtunnelen

2,6

80

Retn nord

2

Trøndelag

E6

Helltunnelen

4,2

80

Én retn*

2

Møre og Romsdal

Fv 653

Eiksundtunnelen

7,8

80

Begge

5

Troms

E8

Tromsøysundtunnelen

2

80

Begge

4

* Fra Trondheim mot Stjørdal

Her kommer det gjennomsnittsmåling

Buskerud E16 Hallingby - Ringmoen 10,5 km 80 Begge retninger 4

Strekningen mellom Hallingby og Ringmoen på E16 nord for Hønefoss venter bare på de nye skiltene og er straks operativ. I tillegg vurderes flere strekninger i Hedmark og Oppland, men politi og Vegvesenet må bli enige om plassering først. Det jobbes også med strekninger i Nordland.

Les også:

FØRST UTE: Strekningen Bromma-Nesbyen på Riksvei 7 i Hallingdal blir den første strekningen med de nye skiltene for gjennomsnittsmåling av fart. På bildet er de gamle skiltene fortsatt på plass. FOTO: Martin Jansen
FØRST UTE: Strekningen Bromma-Nesbyen på Riksvei 7 i Hallingdal blir den første strekningen med de nye skiltene for gjennomsnittsmåling av fart. På bildet er de gamle skiltene fortsatt på plass. FOTO: Martin Jansen

Her er de 30 fotoboksene som tar flest

Pass deg, fotoboksene er oftere på

Så fort kan du kjøre forbi fotoboksen

Test deg selv: Kan du forbudsskiltene?