Forsikringsskader på biler

Disse bilmerkene bryter oftest sammen

Ett merke er i særstilling når det kommer til skader på motor og drivverk.

VERSTING: Rover er overrepresentert når det kommer til motorskader.
VERSTING: Rover er overrepresentert når det kommer til motorskader. Foto: FOTO: Rover
Først publisert Sist oppdatert

Det svenske forsikringsselskapet Länsforsikringar har sluppet sin årlige statistikk over antallet forsikringsskader på bilenes tekniske systemer.

Maskinforsikringen, som det kalles i Sverige, omfatter skader som påvirker bilens funksjon, og gjelder for biler som er høyst åtte år og/eller har kjørt mindre enn 100.000 kilometer. Med andre ord er komponenter som elektronikk, motor og girkasse dekket. Statistikken er basert på i overkant av 10.000 forsikringssaker fra 2010.

Asiatisk på topp

På samme måte som i Warranty Directs statistikk ser vi også her at asiatiske biler troner på toppen. Alle de syv merkene som klarer seg med færrest garantireparasjoner er fra Japan eller Korea. Helt på topp troner Toyota med Kia og Mitsubishi hakk i hæl. De beste europeiske merkene er Mercedes og Volvo på henholdsvis niende og tiende plass.

Länsforsikringar påpeker imidlertid at et lavt antall innmeldte skader ikke nødvendigvis betyr at skadene ikke inntreffer. Garantiordningene varierer og enkelte merker praktiserer såkalte "goodwill"-reparasjoner i større grad enn andre.

Rover klart verst

BEST: Toyota-eierne var de som hadde færrest innmeldte maskinskader i 2010.
BEST: Toyota-eierne var de som hadde færrest innmeldte maskinskader i 2010. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Gjennomsnittet for alle bilene er i underkant av 1,5 feil per 100 biler. Desidert nederst på statistikken finner vi Rover. Her blir det meldt inn fem skader per 100 biler. På plassene over finner vi Cadillac og Alfa Romeo.

Hvilke skader som går igjen oftest varierer mellom merkene. Omtrent 40 prosent av de totale reparasjonene, og dermed den klart største kategorien, er skader på motor. 18 prosent av sakene dreier seg om kjøle- og varmesystemer, mens elektronikkproblemer står for 13 prosent av de innmeldte skadene.

Porsche er dyrest å reparere

Forsikringsselskapet har også inkludert en oversikt over gjennomsnittlig reparasjonskostnad. De faktiske prisene er ikke nødvendigvis representative for hva en skade koster her til lands, men man får likevel en idé om hvilke merker som får de dyreste skadene og har de høyeste deleprisene. Gjennomsnittsprisen på en slik forsikringsreparasjon var på 16.000 svenske kroner.

Foto: FAKSIMILE: Länsforsäkringar

Ikke overraskende er det Porsche, det eneste sportsbilmerket på listen, som er desidert dyrest å reparere. Her beløper den gjennomsnittlige skaden seg til rundt 55.000 svenske kroner. Størstedelen av dette er utgifter til deler, mens arbeidet ikke er alt for langt over snittet.

Snittprisen på reparasjonene i undersøkelsen ligger rundt 16.000 svenske kroner. Billigste merke er Daewoo med rundt 10.000 kroner. Deretter følger Nissan og Toyota. Bortsett fra Porsche, er det Dodge og Land Rover som har høyest snittpris på reparasjonene.

Samme erfaringer

Her til lands selger blant annet If såkalte superforsikringer som dekker skader på motor og drivverk. Snittprisen på slike reparasjoner er rundt 20.000 kroner, kan informasjonsdirektør Jack Frostad fortelle.

Til tross for at de ikke har utarbeidet noen grundig statistikk på dette, kjenner forsikringsselskapet seg også igjen i hvilke bilmerker som klarer seg best i undersøkelsen.

Foto: FAKSIMILE: Länsforsäkringar

- Vår biltekniske ledelse sitter igjen med et inntrykk av at den opplistingen som Länsforsikringer har gjort stemmer godt med våre erfaringer - altså at det gjennomgående er færrest problemer med asiatiske bilmerker, avslutter Frostad.

Les også:

Åtte tips til kjøp av vinterdekk

Dette er de femten beste bruktbilkjøpene

Nå blir det enklere å bytte bilforsikring