Firehjulstrekker

Disse bilene er trendy

Birken-imaget følger med på kjøpet.

JEG ER SPORTY: BIler som VW Passat Alltrack inkluderer en imagemessig gevinst ved at de forteller omverdenen at her kommer det aktive mennesker som tilbringer fritiden på sykkelen, på surfbrettet, i skiløypene eller i kajakken, mener bilekspert. FOTO: VW
JEG ER SPORTY: BIler som VW Passat Alltrack inkluderer en imagemessig gevinst ved at de forteller omverdenen at her kommer det aktive mennesker som tilbringer fritiden på sykkelen, på surfbrettet, i skiløypene eller i kajakken, mener bilekspert. FOTO: VW
Først publisert Sist oppdatert

Den nye og velstående norske middelklassen går på ski, sykler og drar på hyttetur. På vei til og fra har de gjerne en bil som sender de rette signalene. Kanskje et lite merke som forteller om firehjulsdrift. Helt sikkert en stilig skiboks i bilens farge. Her kjører en sporty gjeng.

En skulle for eksempel tro Volkswagen hadde studert fenomenet. Passat Alltrack har alt som passer. Tre cm ekstra bakkeklaring, skliplater under front og hekk, litt tøffere støtfanger og litt bredere skjermer. Nok til at det tydelig forteller at dette er noe annet enn en vanlig Passat med gjerrigdiesel. Ikke så mye at det skriker om ny rikdom. Forhåndsbestillingene på bilen tydet på suksess.

Volkswagen har vært smarte. Da de så en trend bli sterk nok til at de kan tjene gode penger på den, kom de med en bil som passet. Rett nok har de brukt tid, for konsernbroder Audi har utnyttet nisjen lenge med sine Allroad-modeller. Volvo og Subaru er andre nisjeveteraner, med XC70 og Outback.

Nå kommer også Peugeot med sin "allroader" - dieselhybriden 508 RXH. Den har fem centimeter høyere bakkeklaring enn 508.(Totalt på 18,4 centimeter). Den har også skliplater og brede gummilister, som gir det sporty og røffe imaget som mange nordmenn ettertrakter.

- Vi snakker her om en biltrend. Det begynner å bli lenge siden sortlakkerte sedaner var statusbilene. For svært mange er det status å vise at man har en aktiv fritid, at man trener, drar på hytta for å stå ski, og da søker vi biler som signaliserer en sporty livssti. Det er hevet over tvil at nordmenn flest liker disse bilene, sier Anders Hovde, bilekspert hos TNS Gallup.

- Disse bilene inkluderer en imagemessig gevinst ved at de forteller omverdenen at her kommer det aktive mennesker som tilbringer fritiden på sykkelen, på surfbrettet, i skiløypene eller i kajakken, forteller Hovde.

ALT PÅ ØNSKELISTEN: Peugeot 508 RXH har alt det nordmenn liker. Høy bakkeklaring, skliplater og gummilister. Til sammen blir det en sporty pakke. FOTO: Jean Brice Lemal
ALT PÅ ØNSKELISTEN: Peugeot 508 RXH har alt det nordmenn liker. Høy bakkeklaring, skliplater og gummilister. Til sammen blir det en sporty pakke. FOTO: Jean Brice Lemal

Viktigst med høy bakkeklaring

Men vi vil ikke bare fortelle omverdenen at vi aspierer til Norseman Xtreme Triathlon. Vi vil også fortelle oss selv at vi er usårbare i rullende festningsverk. Derfor selger SUV-ene godt.

- Vi ser at trafikksikkerhet og driftsikkerhet er viktige preferanser hos bilkundene. Når det gjelder trafikksikkerhet så snakker vi ikke nødvendigvis om hvor sikre bilene de facto er, men at de utstråler sikkerhet. Altså type høy bakkeklaring, plastlister og andre elementer som gjør at bilen fremstår solid og robust, og ikke lar seg stoppe av en brøytekant, forteller Hovde.

- Er firehjulstrekk viktig?

- Høy bakkeklaring og høyreist sittestilling er nok viktigere. Man vi sette seg rett inn i bilen, ikke opp eller opp i bilen, forteller Hovde.

Deler befolkningen

STATUS: Audi A6 Allroad - statusbilen kanskje fremfor noen. FOTO: Øyvind Jakobsen
STATUS: Audi A6 Allroad - statusbilen kanskje fremfor noen. FOTO: Øyvind Jakobsen

- Arketypen av dem som kjøper nye SUV-er, er kundene nærmest alle som selger biler strekker seg etter; kjøpesterke krevende kunder som kan velge det som betraktes som det beste på markedet, sier samfunnsgeograf Karl-Fredrik Tangen. Han underviser blant annet i forbrukersosiologi på Markedshøyskolen.

De høyreiste stasjonsvognene vekker få kontroverser. SUV-ene derimot deler befolkningen. Tangen mener bilparken grovt sett reflekterer en kamp mellom de som liker bil, og de som ikke gjør det. Sistnevnte gruppe er ikke likegyldige, men velger en bil som forteller at man egentlig ikke er interessert i bil og at man i hvert fall ikke bryr seg om bilen som statussymbol. Typiske vil dette være mennesker med mer studiepoeng enn penger

SUV vs bilhater

- SUV-kjøperne er skrekkbildet til dem som kritiserer bilismen; rikinger som sitter alene i bilen parallelt med toget til jobben, ikke tenker på miljøet og tror at fin bil er verdt å strebe etter. Kritikken av bilisme er et fortelling også bilentusiaster forholder seg til, og SUV er lettere å rettferdiggjøre fordi den jo er så funksjonell. Den er trygg for barna, i det minste dem som er i bilen. Det er praktisk å stable inn i. Den tar deg opp til hytta, som SUV-kjøpere gjerne har, sier Tangen.

POPULÆR: Nordmenn liker biler med firehjulstrekk og høy bakkeklaring. Når man nå kan få denne kombinasjonen på Norges nest mest solgte bil, er det mye som tyder på at VW Passat Alltrack er den ultimate bilen for svært mange nordmenn. FOTO: VW
POPULÆR: Nordmenn liker biler med firehjulstrekk og høy bakkeklaring. Når man nå kan få denne kombinasjonen på Norges nest mest solgte bil, er det mye som tyder på at VW Passat Alltrack er den ultimate bilen for svært mange nordmenn. FOTO: VW

- SUV, siviløkonom, Sandvika og skihytte står i kontrast til bilhater, Blindern, boligbyggelag og bål i Nordmarka.

Les også:

Quiz: Hvilke SUV-er ser du her?

Du trodde kanskje BMW-en din var kjapp?

MER OMSTRIDT: SUV-ene er mer omstridte enn de høyreiste stasjonsvognene som glir lettere inn i den sosialdemokratiske likhetstankegangen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
MER OMSTRIDT: SUV-ene er mer omstridte enn de høyreiste stasjonsvognene som glir lettere inn i den sosialdemokratiske likhetstankegangen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Foto: Egil Nordlien HM Foto

Her er den norske gjennomsnittsbilen