Dårlige bremser testet
Disse bilene bremser dårligst
Svake bremser kan i en kritisk situasjon være forskjellen mellom liv og død. Stor test viser at den dårligste bilen trenger dobbelt så lang bremsestrekning som den beste.
Når en vanlig bilist tyr til skikkelig hard nedbremsing - nødbremsing - er det som regel siste utvei før en katastrofe inntreffer. Da teller virkelig stopplengden - noen få meter ekstra kan være forskjellen mellom liv og død.
- Normalt gode familiebiler av i dag har en bremselengde fra 100 km/t til full stopp på rundt 40-42 meter - selv etter ti påfølgende harde nedbremsinger. De beste tar inn to-tre meter til, forteller Kjell Magne Aalbergsjø, testsjef i Klikk Motor.
Les også: Bilen som ikke kan kræsje
70 meter!
Derfor er de verste resultatene i det tyske magasinet auto motor und sports store bremsetest sjokkartet lesning.
70 meter bruker en Cadillac Escalade som er testet etter bladets strenge og avanserte måleregime. Og den får faktisk nesten følge av en helt annen type bil, Honda Civic 1,3 hybrid på 66 meter.
- Dette er selvsagt helt uholdbart, sier Aalbergsjø, som selv bremsetester biler etter samme mønster. Han mener man må kunne spekulere i om det faktisk har vært feil på bilene som har vært testet.
.
Svake systemer - eller dekk
På generelt grunnlag har han følgende forklaringer til hvorfor noen biler får svake resultater.
- Det opplagte er at bremsesystemet ikke er tilstrekkelig dimensjonert for bilen. I tillegg vil bremsetestene avsløre hvor godt bremsene motstår fading - altså gradvis svekking - ettersom det gjøres mange repetisjoner.
- Men mange av de store og tunge bilene, som SUV-er, har ofte også lengre bremselengder ganske enkelt fordi de testes på originaldekkene. Er dette dekk med for eksempel terrengtilpasning, vil de ikke bremse like godt på asfalt.
Aalbergsjø legger til at selvsagt vil også vanlige biler vil kunne få svake resultater dersom ikke dekkene er gode på bremsing.
Se dekktest - de beste vinterdekkene - og informativ artikkel om dekktesting
De 25 dårligste
En rask analyse av auto motor und sports liste over de 25 verste er for det første ganske forstemmende: Over 47 meter på hele hurven.
Konklusjon nummer to er at den inneholder to typer biler: Store tunge biler, for det meste SUV-er. Men også små, forholdsvis lette biler.
For eksempel står den lille, kule Daihatsu Materia først helt stille etter 47 meter. Det er skikkelig dårlig når vi vet auto motor og sport til sammenligning også har testet nye VW Golf generasjon VI - den krever kun 38 meter i samme øvelse.
Tabellkilde: auto motor und sport. Se også vår testoversikt for hver enkelt bil
Produsent |
Modell |
Bremsestrekning* |
Priser og tilgjengelighet i Norge |
Cadillac |
Escalade |
70,1 m |
Koster over 1,6 millioner kroner |
Honda |
66,5 m |
Koster 270 000 kroner |
|
Mitsubishi |
L200 2.5 DI-D Dobbeltkabin |
60,3 m |
Fra 240 000 kroner, varebil |
Jeep |
Wrangler 3.8 |
57,6 m |
Sjekk www.jeep.no |
Nissan |
Navara Double Cab 2.5 dCi DPF |
55,1 m |
Fra 320 000 kroner, varebil |
Jeep |
Commander 3.0 CRD |
54,3 m |
Fra 880 000 kroner |
Hyundai |
Tucson 2.7 V6 4WD |
54,3 m |
Ikke tilgj. med denne motor |
Land Rover |
Defender 110 TD4 Station Wagon |
52,1 m |
Fra 650 000 kroner |
Dodge |
52,1 m |
Fra 250 000 kroner |
|
Lexus |
RX 350 |
52,1 m |
Fra 1,03 mill kroner |
Suzuki |
Jimny 1.5 DDiS |
52,1 m |
Ikke tilgj. med denne motor |
Honda |
FR-V 2.2i-CTDi |
51,4 m |
Ikke lenger i salg |
Hummer |
H3 |
50,1 m |
Sjekk www. bergheim.no |
Kia |
Carnival 2.9 CRDi |
49,5 m |
Fra 630 000 kroner |
Toyota |
Land Cruiser 4.5 V8 D-4D |
48,8 m |
Fra 1,3 mill kroner |
Chevrolet |
Epica 2.0 Diesel |
48,8 m |
Fra 330 000 kroner |
Fiat |
Panda 1.2 8V |
48,8 m |
Fra 140 000 kroner |
Lada |
1119 8V |
48,2 m |
Ikke til Norge |
Mitsubishi |
Lancer 2.0 DI-D |
48,2 m |
Denne motor ikke til Norge ennå |
Chevrolet |
HHR |
47,0 m |
Ikke til Norge ennå |
Chrysler |
Sebring 2.0 CRD |
47,0 m |
Fra 455 000 kroner, kun cab |
Mitsubishi |
47,0 m |
Fra 700 000 kroner |
|
Daihatsu |
Materia 1.3 |
47,0 m |
Ikke til Norge |
Hyundai |
Grandeur 3.3 V6 |
47,0 m |
Ikke til Norge |
VW |
Fox 1.4 |
47,0 m |
Ikke til Norge |
* Fra 100 km/t med varme bremser og lastet bil
Denne saken ble første gang publisert 10/11 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.