1982 Volvo 244 GLT:

Folkebil for direktører

Volvos 240-serie var selve symbolet på en gjennomsnittsfamilie på 80-tallet. 260-serien var for de mer velbeslåtte. Men noen valgte annerledes og kjøpte seg en Volvo 244 GLT med sekser under panseret og en smørbrødliste med ekstrautstyr. 

Pluss ikon
<b>SJELDEN:</b> Volvo 244 GLT med sekssylindret motor er en sjeldenhet. 
SJELDEN: Volvo 244 GLT med sekssylindret motor er en sjeldenhet.  Foto: Tormod Magelssen
Først publisert

Da Volvo faset ut sin suksessrike 140-serie med 1974-modellen lå en ny og enda bedre Volvo klar på beddingen: 240-serien, som ble introdusert høsten 1974, skulle vise seg å bli en vellykket arvtager og ble nok en suksess for den svenske bilprodusenten.

Utseendemessig hadde den mange likheter med Volvos sikkerhetsbil VESC, blant annet den skrå fronten og utforming av park- og blinklys.

Les også: Ford Granada L Lincoln: For mange var dette selve drømmebilen

Selve karosseriet var stort sett identisk med den gamle 140-serien fra torpedoveggen og bakover, så vi kan fastslå at det gamle designet til Jan Wilsgaard har stått seg bra.

På teknikksiden hadde det skjedd en hel del med 240-serien, blant annet innføring av MacPherson fjærben og tannstangstyring, i tillegg til enda mer fokus på sikkerhet.

<b>STOLT EIER:</b> Andreas Cleve er ivrig Volvo-entusiast og har hatt en rekke Volvo-er i sitt eie. Nå synes han det er ekstra stas på kjøre sin strøkne Volvo 244 GLT som er i urørt originalstand.
STOLT EIER: Andreas Cleve er ivrig Volvo-entusiast og har hatt en rekke Volvo-er i sitt eie. Nå synes han det er ekstra stas på kjøre sin strøkne Volvo 244 GLT som er i urørt originalstand. Foto: Tormod Magelssen

Spesialmodeller

Nå skal vi ikke dra hele historien om Volvos 240-serie her, men konsentrerer oss om GLT-varianten. Forgjengeren, 140-serien, hadde kommet i flere utgaver som DL, GL og GT.

Les også: Klassiker: Volvo V70 XC AWD: Den var blant de aller første "hyttebilene"

Med 240-serien ble det enda flere spesialversjoner i løpet av modellens levetid fra 1974 til 1993. I 1977 kom det en jubileumsmodell i anledning Volvos 50-årsjubileum, året etter introduserte man Volvo 242 GT, mens i 1980 forsvant GT til fordel for GLT. I 1981 var det debut for Volvo 244 Turbo med 155 hestekrefter.

<b>LEKKER:</b> Pen fra alle vinkler. Legg merke til at bilen er utstyrt med origi­nale nakkestøtter i baksetet.
LEKKER: Pen fra alle vinkler. Legg merke til at bilen er utstyrt med origi­nale nakkestøtter i baksetet. Foto: Tormod Magelssen

GLT-utgaven ble utstyrt med en B23E-motor på 136 hestekrefter, men man kunne også få kjøpt modellen med B27E V6-er og en effekt på 141 hestekrefter, den såkalte PRV-motoren som ble utviklet i samarbeid med Peugeot og Renault, og som var beregnet på den luksuriøse 260-serien. Den samme motoren ble også benyttet i Peugeot 604 og Renault 30, samt i en rekke andre bilmodeller, blant annet i den velkjente DeLorean.

<b>MYE UTSTYR:</b> Førerplassen har et velutstyr dashbord. Overdriven kobles ut og inn ved hjelp av en liten bryter på toppen av girkulen. 
MYE UTSTYR: Førerplassen har et velutstyr dashbord. Overdriven kobles ut og inn ved hjelp av en liten bryter på toppen av girkulen.  Foto: Tormod Magelssen

Året etter ble B27E-motoren byttet ut til B28E på 155 hestekrefter. V6-utstyrte GLT-­biler ble ingen stor hit. Motorene var tyngre og tørstere enn den firesylindrede B23-motoren, mens effekten ikke var veldig mye høyere. Derfor er V6-utstyrte biler av 240 GLT- serien sjeldnere enn de med firesylindret motor.

<b>KLASSE:</b> Stilig interiør med lyse­brune seter og gulvteppe, og farge­avstemt dashbord og dørsider. 
KLASSE: Stilig interiør med lyse­brune seter og gulvteppe, og farge­avstemt dashbord og dørsider.  Foto: Tormod Magelssen
<b>LUKSUS:</b> Elektriske vindusheiser er på plass. 
LUKSUS: Elektriske vindusheiser er på plass.  Foto: Tormod Magelssen
<b>AIRCONDITION:</b> Klimaanlegget betjenes med en liten vribryter. 
AIRCONDITION: Klimaanlegget betjenes med en liten vribryter.  Foto: Tormod Magelssen

Lav kilometerstand

Volvoen vi presenterer her er en 1982 Volvo 244 GLT utstyrt med B28E V6-motor på 155 hestekrefter i flott originalstand. Bilen har bare rullet drøyt 110 000 km siden den var ny, og har tydeligvis blitt tatt godt vare på.

– Bilen er usedvanlig godt vedlikeholdt, og innvendig kan man knapt se at det har sittet personer. Bilen ble kjøpt ny av en direktør, og den har alt av utstyr som den gangen var å få tak i: soltak, klimaanlegg, elektriske speil, elektriske vindusheiser, elektrisk antenne og girkasse med overdrive, forteller Andreas Cleve som kjøpte Volvoen for drøyt et års tid siden.

<b>EIKER:</b> GLT kunne fås med felger med fem eiker eller som her med hele 25 eiker
EIKER: GLT kunne fås med felger med fem eiker eller som her med hele 25 eiker Foto: Tormod Magelssen
<b>DETALJER:</b> GLT har mange svarte detaljer, blant annet en mattsvart skyggelegging under sidevinduene. 
DETALJER: GLT har mange svarte detaljer, blant annet en mattsvart skyggelegging under sidevinduene.  Foto: Tormod Magelssen

244 GLT med sekssylindret motor ble kun levert som 1980-, 1981- og 1982-modell. 244 GLT med sekser var en rådyr bil, og det ble solgt et svært lite antall av modellen her i Norge.

– På de mange Volvo-treffene jeg pleier å delta på her i landet har jeg til nå ikke sett noen annen Volvo 244 GLT med sekssylindret motor, sier Cleve.

<b>AVSLØRENDE:</b> Gullfarget GLT-emblem avslører at det er en sekssylindret motor under panseret. Med firesylindret motor var emblemet sølvfarget. 
AVSLØRENDE: Gullfarget GLT-emblem avslører at det er en sekssylindret motor under panseret. Med firesylindret motor var emblemet sølvfarget.  Foto: Tormod Magelssen
<b>ORIGINALBIL:</b> Nedre del av dørene bruker ofte å få besøk av stålmark, men ikke på denne bilen. 
ORIGINALBIL: Nedre del av dørene bruker ofte å få besøk av stålmark, men ikke på denne bilen.  Foto: Tormod Magelssen

Dyr bil

Cleve er stor Volvo-entusiast og har blant annet eid Amazon 121, Amazon 122 Sport, 142 GL, 244 GL, 244 DL, 240 GLE og 1800 ES. Han forteller at da Volvo 244 GLT med sekssylindret motor kom på markedet første gang som 1980-modell, så kostet bilen fra 150 000 til 155 000 kroner alt avhengig av utstyrsgraden bilen ble bestilt med.

Som 1982-­ modell kostet en 244 GLT med seks­sylindret motor 171 300 kroner med manuelt gir og 177 400 kroner med automatgir. Soltak var standard på begge utgavene.

<b>SAMARBEID:</b> PRV-motoren var et samarbeidsprosjekt mellom Peugeot, Renault og Volvo. I denne bilen befinner det seg en B28E-motor på 155 hestekrefter. 
SAMARBEID: PRV-motoren var et samarbeidsprosjekt mellom Peugeot, Renault og Volvo. I denne bilen befinner det seg en B28E-motor på 155 hestekrefter.  Foto: Tormod Magelssen

Til sammenligning kostet den billigste utgaven av 240-serien (242 DL) som 1982- modell med manuelt gir 102 700 kroner. 240 Turbo var den dyreste modellen i 240-serien, og kostet i februar 1982 hele 181 600 kroner.

– Bare klimaanlegget kostet 8900 kroner da bilen var ny, legger han til.

<b>STASJONSVOGN:</b> Volvos stasjons­vogn 245 kom også i en GLT-utgave. Den ble bare levert med V6-motor. 
STASJONSVOGN: Volvos stasjons­vogn 245 kom også i en GLT-utgave. Den ble bare levert med V6-motor.  Foto: Produsenten

Utvendig skiller bilen seg ut med den fine rødbrune fargen, sorte detaljer og GLT-emblem i grillen og bak på koffertlokket. Volvo 240 GLT med firesylindret motor hadde GLT-emblem i sølv, mens den sekssylindrede versjonen hadde GLT-emblem i gull. Stasjonsvognen 245 ble også levert i en GLT-variant, men bare med V6-motor.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 42 2023