Prøvekjørt: BMW X6

Dette sier noe vesentlig om bilen

Du tror kanskje X6 er en SUV...?

Først publisert Sist oppdatert

Da BMW presenterte den produksjonsklare modellen av X6 i Detroit i 2008, ble det raskt på rene at de hadde lansert sin mest kontroversielle modell. Likevel er den blitt en suksess, med over 250 000 solgte eksemplarer på verdensbasis.

Nå er det klart for generasjon to av X6, og den er fortsatt en modell som de fleste med en viss interesse for bil ikke forholder seg likegyldige til.

Under vår prøvekjøring av bilen merker vi både beundrende og misbilligende blikk. Riktignok har den nå fått konkurranse av den forhjulsdrevne 2-serie Active Tourer, men X6 er nok likevel BMWs mest forhatte modell når det gjelder form.

En jakke uten lommer

Årsaken ligger i konseptets natur: En diger coupé med høy bakkeklaring - 212 mm. Plassen er relativt beskjeden, størrelsen tatt i betraktning. Har man fornuftskriterier som premiss, er det vanskelig å argumentere for X6. For hva skal man med X6 når man kan kjøpe BMW X5 til lavere pris? Det er omtrent som å velge en veldig god skijakke, men insistere på modellen ute lommer.

Legger man til pietisme og jantelov, er det helt umulig å like X6.  En posørbil  i all sin prakt. Et overflødighetshorn fra Bayern.

Få grunner til å like bilen

Sammenlignet med første generasjon X6 er den nye modellen blitt litt bredere, lengre og høyere. Designen med mindre fremtredende hjulbuer og syv centimeter høyere front enn forgjengeren, gjør imidlertid at den virker nettere - og barskere - enn første generasjon X6.. 

Bagasjeplassen er økt sammenlignet med forgjengeren, men er fortsatte betydelig mindre enn i X5, selv om den er både noe lengre og bredere. Setekomforten i baksetet er utmerket, men taklinjen gjør at person på 180 centimeter subber hodet i taket.

Modell Lengde/bredde/høyde Bagasjeplass
BMW X6 (andre hen) 4,909/1,989/1,702 meter 580/1525 liter
BMW X6 (første gen) 4,877/1,983/1,690 meter 570/1450 liter
BMW X5 4,886/1,938/1,762 meter 650/1850 liter

BREDERE: Nye X6 er lengre, bredere og høyere enn forgjengeren, og kommer med større luftinntak enn X5. FOTO: BMW
BREDERE: Nye X6 er lengre, bredere og høyere enn forgjengeren, og kommer med større luftinntak enn X5. FOTO: BMW

Det er dermed få grunner til å like bilen, før man har begynt å kjøe den. Da det skjer det noe.

X6: Første generasjon X6. FOTO: BMW
X6: Første generasjon X6. FOTO: BMW
X5: Nye BMW X5. FOTO: BMW
X5: Nye BMW X5. FOTO: BMW

Bak rattet minsker misnøyen for hver kilometer. Vi starter prøvekjøringen med en 50i-modell, altså en V8 bensinmotor som yter 450 hk og 650 Nm. Lyden av V8-eren kan unnskylde det meste - selv om den kommer gjennom høyttalerne. Lyden sender smilet fra øret til øret i løpet av noen sekunder.

Den kan forvandle deg til fotgjenger på like kort tid; 0-100 km/t tar 4,8 sekunder.

Motoren er en ren fryd, så lenge man dropper å nistirre på forbruksdataene på kjørecomputeren. Forbruket er oppgitt til 0,97 liter ved blandet kjøring, men det er ren fantasi selv i Eco Pro-modus og med ytterst beskjeden gassfot. Eco Pro er bilens gjerrigmodus og endrer både gasspådrag og styring, men det skal godt gjøres å komme under literen på mila.

Men V8-eren kler X6, en ufornuftig motor til en ufornuftig bil. For det virker som en logisk brist å kjøpe X6 med fornuftig motor.

Så feil kan man ta.

Alltid i rett gir

ENDEN ER NÆR: Nye X6 er noe bredere enn forgjengeren, men ser nettere ut. FOTO: BMW
ENDEN ER NÆR: Nye X6 er noe bredere enn forgjengeren, men ser nettere ut. FOTO: BMW

X6 kan fås med en sekssylindret 30d-motor som er "norgestunet"  til 211 hk. Den gjør ikke skam på X6. Dette er en nedtrimmet versjon av dieselmotoren på 258 hk, men dreiemomentet er det samme, 580 Nm. Med 211-hesteren havner vårt forbruk på 0,75 liter pr mil etter blandet kjøring, ifølge tripcomputeren (0,60 l/mil er det oppgitte forbruket). Motoren har krefter nok som virker over et stort register med en 8-trinns Steptronic girkasse.

Åttetrinnsautomaten til BMW har vi flere ganger tidligere beskrevet som den kanskje beste girkassa på markedet. Det gjelder også i X6 - den virker alltid å være i rett gir.

X6: Første generasjon X6. FOTO: BMW
X6: Første generasjon X6. FOTO: BMW
X5: Nye BMW X5. FOTO: BMW
X5: Nye BMW X5. FOTO: BMW

Merkbart mer hissig

Bilen vi prøvekjørte hadde hele skalaen av tilleggspakker, inkludert adaptiv fjæring og dynamisk momentfordeling. Det innebærer blant annet fire forskjellige kjøreinnstillinger: Eco Pro, Comfort, Sport og Sport+.

Gasspådrag, demping og styring er merkbart mer hissig i Sport sammenlignet med Comfort.  De 211 hestene,  TwinPower Turbo-teknologien og girkassa gjør en imponerende jobb med den drøyt to tonn tunge bilen.

Avansert firehjulsdrift

KNEEPADS: Interiøret i X6 er temmelig likt som i X5, men midtkonsollen i X6 har såkalte kneepads, for å understreke at den er en SAC (Sports Activity Coupé) og ikke en SUV (Sports Utility Vehicles). Nemlig. FOTO: BMW
KNEEPADS: Interiøret i X6 er temmelig likt som i X5, men midtkonsollen i X6 har såkalte kneepads, for å understreke at den er en SAC (Sports Activity Coupé) og ikke en SUV (Sports Utility Vehicles). Nemlig. FOTO: BMW

X6 har selvsagt firehjulsdrift-systemet xDrive. I sin enkleste form bruker xDrive-systemet bremsene til å justere fordelingen av kreftene.

X6-en som vi kjører har i tillegg Dynamic Performance Control (ekstrautstyr) med en elektronisk bakakseldifferensial. Det innebærer et mer avansert xDrive-system. Prinsippet i systemet er å flytte krefter til hjulet som trenger det uten bruk av bremsekraft. Ved å unngå bremseinngrep, unngår man også tap av energi.

X5: Førermiljøet i nye X5. FOTO: BMW
X5: Førermiljøet i nye X5. FOTO: BMW
X6: Førermiljøet i første generasjon X6. FOTO: BMW
X6: Førermiljøet i første generasjon X6. FOTO: BMW
INNSTILT: Med Adaptive suspension Dynamic-pakke har X6-en fire forskjellige kjøreinnstillinger: Eco Pro, Comfort, Sport og Sport +. FOTO: BMW
INNSTILT: Med Adaptive suspension Dynamic-pakke har X6-en fire forskjellige kjøreinnstillinger: Eco Pro, Comfort, Sport og Sport +. FOTO: BMW

Dynamic Performance Control-systemet forsterker også den sportslige kjøreopplevelsen ved at det tilfører krefter til det ytre bakhjulet i svingene. Det gjør at bilen svinger raskere med mindre rattutslag enn det som normalt kreves. 

Robotene regjerer

X6-en har også elektronisk styrte støtdempere (Dynamic Damper Control) som fortløpende justerer oljetrykket i demperne alt etter hvilket hjul som trenger mest grep. Bevegelsen i karosseriet måles mot bevegelsen i hjulopphenget slik at støtdemperne tilpasser seg underlaget kontinuerlig. Dette bidrar også til å forsterke det sportslige inntrykket av X6, n samtidig som det bidrar til bedre sikkerhet og fremkommelighet.

På toppen av det hele har "vår" X6 hydraulisk styrte stabilisatorstag (Anti Roll System) som sammen med støtdemperkontrollen gir xDrive-systemet mest mulig grep

Et sinnrikt system

PLASS: Bagasjeplassen er på 580 liter. FOTO: BMW
PLASS: Bagasjeplassen er på 580 liter. FOTO: BMW

Hjertet i BMW xDrive er en flerplateclutch som sørger for å dosere rett mengde motorkraft mellom for- og bakhjul. Utgangspunktet er 40 prosent til forhjulene og 60 prosent til bakhjulene.

Krever kjøresituasjonen en annen fordeling, gjøres det ved å justere flerplateclutchen. Jo større trykk på denne, desto mer kraft går til forhjulene. Er clutchen helt åpen, går all kraft til bakhjulene.

Den elektroniske styringsenheten i xDrive-systemet er knyttet sammen med ICM-enheten (Integrated Chassis Management). ICM er sjef og koordinator for de forskjellige systemene i understellet. I tillegg til xDrive koordinerer denne styringsenheten både antispinn og antisladd (Dynamic Stability Control), støtdemperkontrollen (Dynamic Damper Control) og de hydrauliske stabilisatorstagene (Anti Roll System).

Dette er et sinnrikt nettverk basert på sensorer som kontinuerlig og lynrask registrerer ratt- og gasspedalstilling, fart, hjulhastigheter og karosseriets bevegelser. Basert på disse parameterne skal xDrive være i stand til å tolke om bilen gjør noe annet enn det sjåføren ønsker som for eksempel  å understyre. Ved understyring overføres mer kraft til bakhjulene,  før du som sjåfør merker noe som helst.

Tung bil tross alt

255/50 R19-dekk er standard, men bilen vi kjører har de piggfrie R2 SUV-dekkene fra Nokian med dimensjonene 275/40 R20. Sammen med xDrive og en lang smørbrødliste med støttesystemer, bidrar dekkene til at X6 føles som en trygg bil på snøen.

Men alle støttesystemene til tross, man blir raskt påminnet at man kjører en tung bil med høyt tyngdepunkt.

Teknologien er kun herre over elementene til en viss grad, og bilens beskaffenhet gjør at xDrive-systemene og støttefunksjonene får litt ekstra å jobbe med. I svingene med forræderske partier med såpeglatt snø, kan man ikke unngå å tenke på at en 5-serie med xDrive hadde vært å foretrekke. 

X6 med 211-motoren koster fra 878 500 kroner. En 530d xDrive Touring med 258 hk, åttetrinns sportsautomat og lavere forbruk koster fra 781 100 kroner.

TWO-FACE: En god motor, super girkasse og en kjøreoppførsel det er vanskelig å mislike, kamuflerer en biltype det er vanskelig å like. FOTO: Martin Jansen
TWO-FACE: En god motor, super girkasse og en kjøreoppførsel det er vanskelig å mislike, kamuflerer en biltype det er vanskelig å like. FOTO: Martin Jansen

Så kan man plusse på diverse, som Adaptive Drive-pakke til 40 000 kroner, og dermed få en bil som er både sterkere, har mer plass og er bedre på veien enn X6.

Ulempen er at man bare blir en av allmuen på parkeringsplassen til Hemsedal skisenter.

Modeller og priser

  Pris Hk Nm 0-100 Forbruk C02 NOx
X6 xDrive 30d 892 300 211 560 6,7 0,60 157 41
X6 xDrive 30d 952 500 258 560 6,7 0,60 157 41
X6 xDrive 40d ---- 313 630 5,8 0,62 163 41
X6 xDrive M 50d 1 060 000 381 740 5,2 0,66 174 62
X6 xDrive 35i 1 066 000 306 400 6,4 0,85 198 20
X6 xDrive 50i 1 523 700 450 650 4,8 0,97 225 22