Ulovlig kjøring
Dette kan koste titusener
Mange kjører utenlandske biler ulovlig i Norge. Det kan i verste fall koste hundretusener av kroner.
Situasjonen er potensielt komisk. Miljøvernminister Bård Vegard Solhjell og Høyres nesteleder Jan Tore Sanner setter seg inn i en svenskregistrert Volvo V60 Plug-in Hybrid utenfor Stortinget, sammen med Volvo-direktør Øystein Herland.
De starter opp og kjører, mens et kobbel motorjournalister tar bilder. Så kommer spørsmålet som ledsages av latter. Hadde de egentlig lov å kjøre den bilen, tro? I hvert fall ikke uten en spesiell tillatelse (og siden noen lurer - vi fikk i ettertid bekreftet at tillatelse forelå).
Reglene for kjøring av utenlandskregistrerte biler er nemlig svært strenge i Norge, som i mange andre land. Uten tvil syndes det over en lav sko hver dag, enten med vilje eller fordi svært mange ikke kjenner til det rigide regelverket.
En venn, for eksempel - svensk statsborger, men bosatt i Norge - var på besøk hos sin svenske kjæreste i Karlskoga, da hans norskregistrerte bil havarerte. Bilen ble satt på verksted, og kjærestens svenskregistrerte nyere VW Golf ble, som vel naturlig er, lånt tilbake til Norge. Og brukt her i to uker.
Da jeg spurte vedkommende om han visste at han kjørte ulovlig, og faktisk kunne risikere å måtte betale flere titusen kroner i moms og avgifter, ble han himmelfallen. Han lånte jo bare kjærestens bil mens hans egen ble fikset!
Fort gjort å snuble
Hovedregelen er at en bil (eller annet kjøretøy) som er registrert i utlandet bare kan brukes av personer som har fast oppholdssted i utlandet, eller som har et tidsavgrenset midlertidig opphold i Norge.
Eller for å si det slik - hovedregelen er at du ikke kan bruke et utenlandsregistrert kjøretøy i Norge dersom du har fast bosted her.
Men det finnes unntak. På visse vilkår kan det være tillatt. Men her er det viktig å holde tungen bent i munnen.
For eksempel er det greit for en svensk student i Norge å bruke en svenskregistrert bil hvis han/hun pendler daglig Sverige-Norge. Men ikke hvis de bare reiser hjem i helgene.
Og du kan bruke svenskregistrert bil i Norge hvis du er norsk og studerer eller har fast arbeid i Sverige, og ikke er innmeldt i vårt Folkeregister. Men det gjelder ikke hvis du er gift eller har barn under 18 år i Norge.
Bor du med ektefelle og barn i utlandet er det også greit med utenlandsregistrert bil i Norge. Men bare hvis du besøker familien "jevnlig".
Dette er bare noen eksempler. Men som du ser, er her til dels tynne linjer mellom "lovlig" og "ulovlig", men du bør anstrenge deg for å havne på riktig side av loven.
Streng straff
Blir du tatt, må du betale såkalt etterberegning av moms og engangsavgift, som om du skulle ha importert den til Norge.
Reglene er i følge Tollvesenet like strenge i mange andre land, men på grunn av bilavgiftspolitikken i Norge vil summene du eventuelt må betale bli særlig store her.
- I Sverige har vi stort sett de samme reglene, men bare i forhold til land utenfor EU. Så det er i utgangspunktet forbudt å bruke en norskregistrert bil i Sverige, dersom man har fast bosted her, sier Agneta Gustafsson hos informasjonsavdelingen i det svenske Tullverket.
Hva ville forskjellen være? La oss ta en ny Ford Focus EcoBoost 150 Titanium som koster 283 400 kroner. Avgiftsdelen av denne summen er 99 622 kroner.
Er du svensk, har opphold i Norge, og blir tatt for ulovlig bruk av en svenskregistrert slik bil i Norge, ville du måtte punge ut med pengene det ville ha kostet å importere den hit. Det vil si moms på 25 % av kjøretøyets tollverdi (innkjøpspris, fraktkostnader og forsikring inn til norsk grense) pluss engangsavgift, som i dette tilfellet altså er 99 622 kroner. Og så vrakpant på toppen av det hele.
Straffen ville altså - summa summarum - fort komme opp i nærmere 150 000 kroner. Surt. Ikke mindre surt når bilen ferdig registrert koster 184 000 kroner i Sverige.
Men om en nordmann gjorde tilsvarende synd i Sverige, ville straffen bli langt lavere. Der tar de utgangspunkt i bilens verdi i Norge, minus moms. Og så må du betale svensk moms på 25 %, samt ti prosent i tollavgift. Pluss eventuelle dagsbøter for hver dag bilen har gått ulovlig i landet.
I hvor stor grad dette faktisk skjer i Sverige, vet vi ikke. Men det er etter mye å dømme en høyst aktuell situasjon i Norge.
- Vi har ikke kunnskap om hvor stort problemet er, og kan heller ikke på en enkel måte fremskaffe opplysninger om hvor mange som blir tatt. Direktoratet hadde imidlertid 65 saker til klagebehandling her i fjor, og det ser ut til å bli noe tilsvarende i år. Det er ulike nasjoner som er representert, men Polen, andre østeuropeiske land og Sverige går igjen, forteller Eileen Monsen i Toll- og avgiftsdirektoratet.
Nå finnes det, både i Norge og Sverige, visse muligheter til å få dispensasjon for reglene. Disse er beskrevet på nettsidene toll.no.
Og det er åpenbart en dårlig idé å satse på tilgivelse i stedet for tillatelse.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 17/11 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.