Prøvekjørt: Opel Mokka

Dette kan bli en ny favoritt-SUV

Opel Mokka har det meste som skal til for å bli en folke-SUV.

Først publisert Sist oppdatert

Opels nye mini-SUV Mokka er snart på norske veier. Vi har kjørt nyheten, som flere hundre nordmenn allerede har bestilt.

Så hvordan er Mokka?

Med en lengde på kun 4,28 meter er Mokka bare noen få centimeter lengre enn Volkswagen Golf. De ytre målene ligger veldig nære målene på fjorårets SUV-bestselger Mitsubishi ASX. Andre konkurrenter er ASX-kloningene Citroën C4 Aircross og Peugeot 4008, Subaru XV, Nissan Qashqai, Kia Sportage og Mini Countryman. Opel Mokka har med andre ingen enkel oppgave foran seg.

For, Opel sliter fælt i Norge. Deres mest solgte bil hittil i år er kompaktbilen Astra, som med drøyt 800 solgte hittil i år (pr. 30.09.12) er rundt 25 prosent av hva Ford har solgt av deres kompaktbil Focus. Opel trenger rett og slett et skikkelig piff. En reddende engel.

Stor interesse

Mye tyder på at de får nettopp det med nye Mokka.

Vi kunne tidlig i september melde om at godt over 700 nordmenn hadde bestilt nykomlingen. Antallet er i dag på over 900. Riktignok inklusiv bilene som skal ut til Opels forhandlere.

SUKSESS?: Alt ligger til rette for at Opel kan lykkes med Mokka. FOTO: Opel
SUKSESS?: Alt ligger til rette for at Opel kan lykkes med Mokka. FOTO: Opel

- Mokka åpner et nytt kapittel i vår produktoffensiv, og forhåndsbestillingene viser at vi har truffet blink. Teknologien, fleksibiliteten og den modige designen appellerer til våre kunder, hevder Alfred E. Rieck, visepresident i Opels salgs- og markedsføringsdivisjon.

Snau i hekken

Tilbake til dette med størrelse. For selv om Mokka kun er et par centimeter kortere enn Mitsubishi ASX, føles den en del mindre. Både når man sitter i bilen, og når man ratter den rundt i byens trange gater - noe som er positivt.

I baksetet er plassen snau for voksne, i tillegg bidrar små vinduer til at det oppleves enda trangere enn det den faktisk er. Heldigvis er takhøyden god. Bagasjerommet er også ganske lite. Lite nok til at en familie på fire vil få problemer om de skal ut på langtur. 365 liters bagasjeromsvolum er snaut.

Knapper til besvær

BY-SUV: Dieselmotoren på 1,7 liter med turbo ligger an til å bli storselgeren. Med 4x4. FOTO: Opel
BY-SUV: Dieselmotoren på 1,7 liter med turbo ligger an til å bli storselgeren. Med 4x4. FOTO: Opel

Foran trives vi langt bedre. Det tar noe tid å bli kjent med alle knappene på dashbordet, men forøvrig fremstår førerplassen ryddig og gir et solid inntrykk. Veldig typisk Opel, vil vi si. En ting vi reagerer på er sikten over panseret. Selv med en relativt høy sittestilling, er det vanskelig å se bilens fremre hjørner. Noe som er viktig i trange bygater.

FLEX-IT: Opels integrerte sykkelstiv er genialt. Vips, så står tre sykler trygt.
FLEX-IT: Opels integrerte sykkelstiv er genialt. Vips, så står tre sykler trygt. Foto: FOTO: Petter Handeland

Mokka - hvorfor?

Navnet Mokka er inspirert av de små og runde kaffebønnene Coffea Arabica, som er rik på karakter og full av energi. Akkurat som Opel Mokka, hevder Opel.

Vi sitter også godt i setene. Den lille ekstraputen som kan trekkes ut fra setet under lårene gir den støtten man trenger på langtur. Samtidig gir stoffsetene (utstyrsnivå Enjoy) gode støtte i sidene og god komfort.

At Mokka er smal merkes godt på innsiden. To staute karer sitter nærmest skulder mot skulder i framsetene. Det merkes også ute på veien. I krappe svinger legger Mokka seg litt over på siden og viser tendenser til krenging, i tillegg er den noe følsom for sterk vind fra siden.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Utenom det er Mokka en fin bil å kjøre. Den er ikke utpreget sportslig, men den er komfortabel og føles nett i byen. På fine tyske landeveier fungerer den veldig fint, og så vidt vi kan erfare, er støynivået innvendig på et respektabelt nivå.

Motorer

Opel Mokka kommer både med bensin- og dieselmotorer. Bensintilbudet består av en 1,6 liter med 115 hk, samt en 1,4 liters turbo med 140 hk og 200 Nm.

TYPISK OPEL: Mokka gir som Opeler flest et solid inntrykk innvendig. Men, det er fortsatt ganske mange knapper å rote seg bort i. FOTO: Gerhard Graef
TYPISK OPEL: Mokka gir som Opeler flest et solid inntrykk innvendig. Men, det er fortsatt ganske mange knapper å rote seg bort i. FOTO: Gerhard Graef

Det kommer også en 1,7-liters turbodiesel med 130 hk og 300 Nm. Mokka leveres med både for- og firehjulstrekk, men kun dieselmotoren leveres i kombinasjon med automatgir - da med forhjulstrekk.

Tekniske data: Opel Mokka 1,4 T 4x4

  • MOTOR, CM3: 1364
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 140/4900
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 200/1850
  • EGENVEKT, KG: 1350
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 428/178/166
  • BAGASJEROM, LITER: 356-785
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/70R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,64
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 149
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: -
  • TOPPFART, KM/T: -
  • PRIS FRA, KR: 239 000 (304 000 kr 1,4T)

- Det er dieselmotoren på 1,7 liter og bensinmotoren med turbo som selger best, begge med firehjulstrekk. Ordene kommere fra Helene Formo i Opel Norge. Hun har sterk tro på at Mokka vil selge bra.

I skrivende stund har undertegnede kun kjørt 1,4-literen med 140 hk og firehjulsdrift. Noe som fungerer helt ok. 1,4-literen er oppleves ikke like moderne som for eksempel Audis 1,4 liters TFSI-motor.

Opel-motoren trenger rett og slett mer turtall for å få opp dampen, og da går det også mer bensin. Tidligere har vi testet Meriva med samme motor, og følelsen er litt av den samme - 1,4-literen er ikke like moderne, og den slurper i seg mer drivstoff enn TFSI-motoren.

Mokka 1,4T 4x4 er oppgitt til et forbruk på 0,64 l/mil, men vi kommer aldri så lavt. Ikke engang på landeveien i optimal fart. Dette vil vi selvfølgelig teste grundig ut når Mokka kommer til landet.

Pris og utstyr

Når det kommer til utstyr finnes tre pakkevalg: Essentia, Enjoy og Cosmo. Laveste utstyrsnivå, Essentia, fås kun i kombinasjon med 1,6-liters bensinmotor (forhjulsdrift), mens alle motorer er tilgjengelige som "Enjoy" - ett hakk opp. Utstyrsnivå Cosmo kommer i kombinasjon med 1,4 T og 1,7 CDTi.

SMAL SAK: Opel Mokka er en smal bil. To karer litt over snittet sitter nærmest skulder til skulder. Baksetet er dermed best for to.
SMAL SAK: Opel Mokka er en smal bil. To karer litt over snittet sitter nærmest skulder til skulder. Baksetet er dermed best for to. Foto: FOTO: Petter Handeland

Fraprisene på de tre utstyrsnivåene er henholdsvis 239 000 kroner (1,6 bensin), 259 000 kroner ( 1,6 bensin) og 305 000 kroner (1,7 CDTi).

PLASS: 365 liters bagasjeromsvolum er snaut. FOTO: Gerhard Graef
PLASS: 365 liters bagasjeromsvolum er snaut. FOTO: Gerhard Graef

Opel Mokka er prøvekjørt i Nord-Tyskland. Produsenten har betalt for reisen

Les også:

Gratis med bileierskifte i Sverige. Her er den nye norske prislisten.

Statsbudsjettet betyr 15 km ny vei

Derfor blir færre tatt av fotoboksene

FINT: Bortsett fra alle knappene på dashbordet, som det tar tid å bli kjent med, fremstår førerplassen ryddig og gir et solid inntrykk. FOTO: Gerhard Graef
FINT: Bortsett fra alle knappene på dashbordet, som det tar tid å bli kjent med, fremstår førerplassen ryddig og gir et solid inntrykk. FOTO: Gerhard Graef