Dette får bilistene til å se rødt
Syklister som ikke gir tegn eller som sykler mange i bredden irriterer bilistene mest.
- Syklister som blåser i rødt lys og som ikke gir tegn om de skal til venstre eller høyre, skaper mye irritasjon, sier sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobil-Forbund (NAF).
Men ifølge tilbakemeldingene til NAF er det treningssyklistene som skaper mest harme.
- Syklister som trener 8-10 stykker i bredden på landeveien irriterer mange. De er ofte svært vanskelige å komme forbi på en forsvarlig måte, sier Engebretsen.
NAFs søsterorganiasjon i Sverige, Motormännens Riksförbund, har sammen med Cykelfrämjandet gjennomført en spørreundersøkelse om bilist/syklist-konflikten.
52 prosent av bilistene synes det aller verste er syklister som ikke ser seg for i kryss eller når de svinger. I byene irriterer bilistene seg særlig over sykling på rødt lys.
- At mange bruker musikk i øret når de sykler i trafikken gjør ikke saken bedre. Det reduserer oppmerksomheten, sier Engebretsen.
Krever regelendring
Også Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) og Syklistenes Landsforening (SLF) har registrert at konfliktnivået mellom bilister og syklister kan bli farlig høyt.
- Problemet med en del syklister er at de svitsjer mellom å opptre som fotgjenger og bilist, sier Hallgeir Raknerud, informasjonssjef i KNA.
Blinker for sent
Syklistene på sin side provoseres over bilister som ikke blinker i god tid. Sjåfører som ikke respekterer vikeplikten og som kjører ut i forkjørsvei uten å være oppmerksomme på syklister som kommer i høy fart, oppleves også som irriterende. Biler som kjører altfor nære er også et problem.
- Jeg har mange ganger opplevd bilister som nærmest sneier borti sykkelstyret når de skal kjøre forbi. Det oppleves både ubehagelig og irriterende, sier Rune Gjøs, generalsekretær i Syklistenes Landsforening (SLF).
- Trenger nye trafikkregler
Foreningen krever at trafikkreglene endres for å sikre syklistene bedre sikkerhet langs veien.
- Etter mal fra andre europeiske land bør minimumskravet på 1,5 meter til trygg forbikjøring av syklister inn i trafikkreglene, sier Gjøs.
Han mener bilistene bør vise større ansvar.
- Alle vil tjene på at flere sykler, særlig bilistene.
Utvikling i riktig retning
Samtidig mener Gjøs at utviklingen går i riktig retning.
- Jeg har syklet i Oslo siden tidlig 90-tallet, og merker at bilistene er blitt mer oppmerksomme på syklister. Det tror jeg har sammenheng med syklingens økte popularitet. Stadig flere bilister er også blitt syklister, sier Gjøs.
Som SLF er også NAF er opptatt av å dempe konfliktnivået mellom syklende og kjørende.
- Å være i trafikken er et lagspill der det gjelder å ta hensyn til hverandre, sier Engebretsen i NAF.
Les også:
Så fort må du kjøre for å miste lappen
Slik unngår du parkeringsboten
Her er parkeringsreglene som de færreste kan
Denne saken ble første gang publisert 22/08 2011, og sist oppdatert 01/05 2017.