Bygd av svensk trollmann

Dette er en Volvo

Med utgangspunkt i Volvo tryller skåningen Leif Tufvesson fram fantastiske hot rods.

Sist oppdatert

Når vi skriver "tryller", mener vi akkurat det. Muligens vil en og annen fingernem bilbygger påstå at det ikke er noe hokuspokus å lage en hot rod ved hjelp av en traust Volvo, men for undertegnede fortoner Leif Tufvessons (42) arbeider seg som mer magiske enn Picassos.

Så har han da også sanket utmerkelser nok til å fylle et par-tre premieskap, og vi snakker ikke om 150-kroners plastkrukker for klubbmesterskap i kappgang. Hans T6 Roadster ble for eksempel kåret til Hot Rod of the Year i toneangivende Hot Rod Magazine og Wheels Magazine.

Likevel er det ikke premieskapet som skiller Tufvesson fra andre bilbyggere, det være seg i rod-miljøet eller i sportsvognkretser. Det er selve bilene hans som er unike. For det første er de basert på Volvo, som ikke akkurat er merket coachbuildere flest har våte drømmer om. For det andre ser bilene ut som hot rods, men ligger nærmere sportsvogner hva kjøreegenskaper angår. Bastarder? De har en hot rods form, men en sportsvogns sjel!

Les også:

Våre tester av vanlige Volvoer finner du her!

Den første av de Volvo-baserte rodene begynte Tufvesson på rundt tusenårsskiftet. T6 Roadster var betegnelsen, og den sjokkerte og imponerte. Siden kom V8 Speedster, som gjorde furore på Sema Show i Las Vegas. Før kronen på Tufvessons foreløpige verk ble satt med den sensasjonelt lekre Hot Rod Jakob - inspirert av og oppkalt etter urmodellen Volvo "Jakob" ÖV-4.

EGENPRODUSERT SAMLING: Leif Tufvesson utenfor verkstedet i änglaholm. Hot Rod Jakob har flyttet hjemmefra, og står for tiden på museum.
EGENPRODUSERT SAMLING: Leif Tufvesson utenfor verkstedet i änglaholm. Hot Rod Jakob har flyttet hjemmefra, og står for tiden på museum.

Mekke-mekka

Vi møter Leif Tufvesson like utenfor Änglaholm i Skåne. Han deler yttervegger og tak med en håndfull andre håndverkere, i et fredet kommunalt lavbygg, som hviler i fred omgitt av trekroner og klukkende vann. Bilbyggeren har 25 meter å gå til båten sin, en sandstrand lokker like bortenfor, og havet holder hus et par bensinslurp unna.

Les også:

Se vårens nye råtasser, med video

Tufvesson har familie og en arbeidsplass lugn som valium, og når man hver morgen sykler av gårde til et slikt mekke-mekka, savnes ikke bilbygger-paradiset California. Hvilket nok koster ham noen dollar.

- USA er jo det store markedet for denne typen biler. Men det er vanskelig å selge til amerikanerne når du selv ikke er etablert der. De er patrioter, og synes Sverige er noe bortimot en annen planet, forklarer Tufvesson, som har vært der borte en del ganger. Ikke minst for å stille ut sine egne biler, for eksempel på Sema Show. Der skulle for øvrig hans siste og mest fantastiske kreasjon ha vært i år, i regi av dens eier, Volvo.

- Men nå har jeg dessverre hørt rykter om at det ikke blir noe av. Med dagens dollarkurs sliter Volvo, og de prøver å spare penger der de kan. Synd, for Hot Rod Jakob hører definitivt til der, sukker en skuffet skåning.

En vill idé

SPEKTAKULÆRT: Hot Rod Jakob, som sto ferdig i 2005, er Leif Tufvessons mest spektakulære verk så langt
SPEKTAKULÆRT: Hot Rod Jakob, som sto ferdig i 2005, er Leif Tufvessons mest spektakulære verk så langt

Leif Tufvesson er utdannet teletekniker, men har i mange år hatt bilbygging som hobby. Han har gjort flere tradisjonelle hot rod-bygg, men fikk en vill idé om å gjøre noe annerledes, etter at han på nittitallet begynte å arbeide for Volvos konseptsenter.

- Der jobbet jeg med alt fra å lage små prototyper av speil til å maskere nye modeller før testing. Vi bygde også om Volvo 850 til elbiler. Jeg kikket på motorpakka vi hadde tatt ut fra disse bilene, og fikk ideen om at den måtte kunne brukes i en hot rod, forteller Tufvesson.

Senere i livet skulle han flere ganger få møte legenden Boyd Coddington, American Hot Rod-seriens hovedperson, som døde i februar i år. Det var en av Coddingtons verk fra 1992 som inspirerte svensken til å lage sin første rod, basert på Volvo-deler.

- Med utgangspunkt i en Mitsubishi-modell lagde han den futuristiske roden Aluma-Coupe. Da jeg så den, visste jeg at dette var designretningen jeg også ville følge, bare med Volvo-komponenter.

Senere fikk Tufvesson ytterligere inspirasjon fra Chryslers Plymouth Prowler, som igjen var inspirert av hot roden Hemisfear, skapt av Boyd Coddingtons tidligere sjefsdesigner og senere konkurrent, Chip Foose. Hemisfear er i dag satt i begrenset serieproduksjon.

T6 Roadster - med en hekkmontert rekkesekser - skulle altså bli Leif Tufvessons jomfruprosjekt, med Volvo som deleleverandør og designmessig inspirator. Han gikk i gang med prosjektet på deltid, i og med at han fortsatt hadde fast jobb - først hos Volvo og senere hos Koenigsegg.

Når du ser T6 Roadster i dag, er det ikke vanskelig å se hva som er opphavet. Tufvesson påpeker at grillen er litt XC70 og litt P1800, sett fra siden drar du kjensel på linjer fra Amazon, bakluken minner om P1800, mens nakkestøtter og ratt også har typisk Volvo-form.

- Hvordan reagerte Volvo?

- Negativt. Enkelte journalister trodde det var en offisiell konseptbil, siden jeg hadde brukt merkets logo i grillen. Så jeg fikk skriftlig pålegg om å fjerne den, forteller Tufvesson.

Men da Volvo så at T6 Roadster gjorde furore verden rundt, fikk pipen en annen lyd. De begynte å samarbeide med Tufvesson, som nå satset som heltids bilbygger under firmanavnet Caresto (www.caresto.se) - avledet av det engelske "car restoration".

V8 og Jakob

V8 Speedster ble Tufvessons neste prosjekt. Han bygde like godt to, og denne gangen med midtmonterte V8ere. Som med T6 Roadster, kreerte skåningen også chassiset, i tillegg til å designe og valse ut aluminiumskarosseriet.

FØRSTE BYGG: T6 Roadster ble først bygd i leire ¿ men ikke i 1:1, slik det er vanlig i bilindustrien.
FØRSTE BYGG: T6 Roadster ble først bygd i leire ¿ men ikke i 1:1, slik det er vanlig i bilindustrien.

Den ene av de to er i dag solgt, til en svensk "biltok", som Tufvesson kaller ham. Kanskje den typiske Caresto-kunden - en mann med bildilla, trang til å skille seg ut og penger nok til å realisere drømmen.

Etterpå var det dags for en litt mer klassisk utseende hot rod, spesialbestilt av Volvo. Tufvesson var blitt "hot" , og etter suksessen i Amerika hadde sågar den svenske hot rod-klubben åpnet dørene de tidligere slengte i fjeset på avvikeren med de sære bilene.

Og Hot Rod Jakob, basert på klassikeren Volvo "Jakob" ÖV-4 (Öppen Vagn, 4 sylindrer), skuffet ingen. Dette var Volvos første modell - en åpen fireseter, på markedet i 1927. Tufvesson gjorde først et dypdykk i ÖV-4s historie, og brukte en del av funnene på sin egen versjon.

Hot Rod Jakob har gått sin seiersgang over verden, og det finnes vel knapt et eneste bilblad som ikke har gitt den stor spalteplass. Så overveldende har mottakelsen vært, at Tufvesson allerede har bitene klare til en ny.

Fra ei diger kasse på lageret henter han fram og demonstrerer en egenkomponert løsning: et kombiinstrument som plasseres til høyre for rattet, og som endrer både funksjon og farge under bruk. For eksempel lyser det rødt når tenningen skrus på, går over til lilla når kløtsjen trykkes inn og ender i Volvo-blått når motoren startes.

Men Hot Rod Jakob er high-tech og tradisjon i skjønn forening. Rattet er fra en 62-modell P1800 og bremsepedalene og hovedbremsesylinderen er fra 140-serien - mens motoren er en ny T5 med 265 hk, ombygd til etanoldrift. Som et spektakulært punktum har de spesiallagede Pirelli-dekkene Volvos gamle logo som mønster.

Styler C70

De spektakulære modellene skaffer Leif Tufvesson mye oppmerksomhet og kred. Men de er ikke nødvendigvis de økonomiske bærebjelkene et lite firma trenger for å overleve.

Så Leif Tufvesson har funnet seg flere ben å stå på. Ett av dem heter "C70 Caresto Edition".

KAN BURKES: V8 Speedster er en unik rod med en sportsvogns kjøreegenskaper, og kvaliteten er det svært få amerikanere som kan matche.
KAN BURKES: V8 Speedster er en unik rod med en sportsvogns kjøreegenskaper, og kvaliteten er det svært få amerikanere som kan matche.

- Jeg har utviklet et styling- og tuningsett for C70. Dette innebærer blant annet ombygd front og hekk, nytt interiør, senket chassis og en totonet lakk, forklarer Tufvesson.

Vi har sett et eksemplar, og de små designgrepene i eksteriøret gjør en stor forskjell. Også lakkjobben - med Caresto blue som egenutviklet og dominerende farge - og de tyvetommers alufelgene gjør at småtrauste C70 fremstår langt mer sporty og moderne. I tillegg gjøres interiøret om, blant annet ved at stoler og diverse flater ikles kvalitetsskinn med dobbeltsømmer. Den femsylindrede turbomotoren trimmes opp til 278 hk, fra 220 hk. Summa summarum en jobb til rundt 150 000 svenske kroner.

I utgangspunktet skal tjenesten "C70 Caresto Edition" kunne kjøpes gjennom din lokale Volvo-forhandler, men igjen har selskapets økonomiske utfordringer satt en foreløpig stopper for planer som involverer Tufvessons arbeider. Men inntil videre kan du ta kontakt med mannen selv, og få jobben gjort i Änglaholm.

Tufvesson har også kastet seg over XC90, og kjører selv en Caresto Edition av den. Foreløpig en one-off, men blir interessen stor nok, vil han selge stylingkonseptet også til andre XC90-eiere. Vi har sett den, og XC90 i Caresto-drakt er enda råere enn C70-versjonen.

Som noen av dere vet, er Volvo latinsk for "jeg ruller". Lekne Leif Tufvesson burde kanskje døpe sin neste Volvo-rod for "Volvo Ludo"? Navnet på spillet er nemlig latinsk for "jeg leker".

OMBYGD C70: Tufvessson bygger også om C70-er for å ha et ekstra bein å stå på.
OMBYGD C70: Tufvessson bygger også om C70-er for å ha et ekstra bein å stå på.

Denne saken ble første gang publisert 17/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også