Verdifall
Dette er bilen verdt om fem år
Her kan du beregne verdifallet på bilen din.
Verdifall og bruktbilpriser er vanskelig å beregne. Denne oversikten kan hjelpe deg.
En faktor som er viktig å ta med når du skal handle ny bil, er hvorvidt den holder seg godt i pris.
En av Norges største bileiere, LeasePlan, går årlig ut med en statistikk som skal vise tendensene i markedet.
Denne er basert på et årlig salg av rundt 6000 biler, og gir dermed et godt grunnlag for å si hvordan bilene holder seg i pris.
Avhengig av god verdifallberegning
Ettersom de hovedsaklig driver med leasing, er selskapet også avhengig av å vurdere fremtidig verdifall.
I tabellen under finner du tall på de 20 mest solgte bilene i Norge i 2009. Nybilprisen er oppgitt listepris til OFV pluss 20.000 kroner i ekstrautstyr.
LeasePlan har oppgitt et forventet verdifall i løpet av fem år for alle bilene på mellom 49 og 54 prosent.
Det betyr at de tror alle disse bilene vil holde seg godt i verdi i årene som kommer.
Mye av grunnen til dette er at det er snakk om forholdsvis like biler. Stasjonsvogner og kompaktbiler med dieselmotor går igjen, ispedd en del kompakt-SUV-er.
Noen faller mindre
Det er likevel noen biler som, ifølge LeasePlans biløkonomer, vil skille seg positivt ut.
Toyotas Urban Cruiser 1,4 D4-D 4WD og RAV4 2,2 D4-D, Skoda Octavia stasjonsvogn med 4X4 og diesel, Volkswagen Tiguan med 140-hesters dieselmotor og Volkswagen Golf 1,6 TDI vil alle falle 5 - 10 % mindre i verdi enn resten av de mest populære bilene, mener de.
Hvis vi går fem år tilbake i tid, vil vi se at det var en mye større andel av biler med bensinmotor.
Dieselbølgen har som kjent tatt helt av her til lands - mye takket være CO2-beregningen av avgifter.
Dieselbiler holder seg bedre
Dermed har bensinbilene falt en god del mer i pris enn konkurrentene med dieselmotor.
De bilene som har holdt seg best i pris er Skoda Octavia med diesel og 4x4, Toyota Rav4 med 2-liters diesel og VW Golf med 1,6-liters bensinmotor.
Sistnevnte klarer seg bra til tross for bensinmotor. Det skyldes nok en kombinasjon av at den svakeste dieselmotoren som kunne leveres i Golf var umoderne, og at det generelt sett er en populær bil.
Bensin er også fortsatt mer akseptert på småbiler enn på de større modellene.
Her er verdifallet for de 20 mest solgte i Norge (mest solgte bil øverst):
Bilmodell |
Variant |
Drivstoff |
Nybilpris 2009 |
Forventet verdifall 5 år |
Bruktbilpris |
Verdifall i kroner |
1,6 90 hk. 5-dørs |
Diesel |
244.000 |
44-49% |
136.640-124.440 |
107.360-119.560 |
|
2,0 126 hk. stv. |
Diesel |
348.000 |
49-54% |
177.480-160.080 |
170.520-187.920 |
|
2,0 116 hk. stv. |
Diesel |
349.000 |
49-54% |
177.990-160.540 |
171010-188.460 |
|
2,0 110 hk. stv. |
Diesel |
349.000 |
49-54% |
177.990-160.540 |
171010-188.460 |
|
2,0 136 hk. |
Diesel |
439.000 |
49-54% |
223.890-201.940 |
215.110-237.060 |
|
1,5 |
Diesel |
302.000 |
49-54% |
154.020-138.920 |
147.980-163.080 |
|
7. Skoda Octavia |
1,9 105 hk. stv. 4x4 |
Diesel |
323.000 |
44-49% |
164.73-180.880 |
142.120-158.270 |
2,0 140 hk. |
Diesel |
420.000 |
44-49% |
235.200-214.200 |
184.800-205.800 |
|
1,6 90hk. 5-dørs |
Diesel |
242.000 |
49-54% |
123.420-111.320 |
118.580-130.680 |
|
2,0 120 hk. stv. |
Diesel |
371.000 |
49-54% |
189.210-170.660 |
181.790-200.340 |
|
1,4 90 hk. 5-dørs |
Diesel |
248.000 |
49-54% |
126.480-114.080 |
121.520-133.920 |
|
2,0 131 hk. stv. |
Diesel |
365.000 |
49-54% |
186.150-167.900 |
178.850-197.100 |
|
13. BMW 3-serie |
318d stv. |
Diesel |
383.000 |
49-54% |
195.330-176.180 |
187.670-206.820 |
1,6d 109 hk. |
Diesel |
306.000 |
49-54% |
156.060-140.760 |
149.940-165.240 |
|
2,4 163 hk. 4x4 |
Diesel |
540.000 |
49-54% |
275.400-248.400 |
264.600-291.600 |
|
1,3 5-dørs |
Diesel |
215.000 |
49-54% |
109.650-98.900 |
105.350-116.100 |
|
1,8 Hybrid |
Bensin |
301.000 |
49-54% |
153.510-138.460 |
147.490-162.540 |
|
1,4 90 hk. 4x4 |
Diesel |
289.000 |
44-49% |
147.390161.840 |
127.160-141.610 |
|
2,2 105 hk. 4x4 |
Diesel |
394.000 |
44-49% |
200.940-220-640 |
173.360-193.060 |
|
1,6 109 hk. SW stv. |
Diesel |
310.000 |
49-54% |
158.100-142.600 |
151.900-167.400 |
Denne saken ble første gang publisert 23/03 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.