Sommerdekk

Dette bør du vektlegge når du kjøper sommerdekk

Dekkekspertisen mener bremseegenskapene er viktigst.

VANSKELIG ØVELSE: Blant dekkprodusentenes største utfordringer er å konstruere dekk som kombinerer godt grep på våt vei med lav rullemotstand, som er gunstig for forbruket. FOTO: HM Arkiv
VANSKELIG ØVELSE: Blant dekkprodusentenes største utfordringer er å konstruere dekk som kombinerer godt grep på våt vei med lav rullemotstand, som er gunstig for forbruket. FOTO: HM Arkiv
Først publisert Sist oppdatert

I NAFs store test av sommerdekk ble særlig dekkenes bremsesegenskaper, sidegrep i sving og evne til å motstå vannplaning vektlagt.

Dette er også egenskaper som dekkekspert Kjell Magne Aalbergsjø anbefaler at du vektlegger når du skal investere i nye sommerdekk. Aalbergsjø jobber som seniorrådgiver i Opplysningsrådet for Veitrafikken og har lang erfaring med dekktester.

- Hvilke kriterier mener du er viktigst ved valg av sommerdekk?

- Bremseegenskaper, dreneringsegenskaper, veigrep, stabilitet, rullemotstand og støy i denne rekkefølgen, sier Aalbergsjø.

Lav rullemotstand og godt grep på våt vei er i utgangspunktet motstridende egenskaper når dekk konstrueres. Men det er åpenbart ingen umulig disiplin, ifølge årets NAF-test av sommerdekk. Goodyear Efficient Grip Performance ble kåret til testvinner fordi det klarer å kombinere lav rullemotstand med meget godt våtgrep.

Dekk med lav rullemotstand er gunstig for bilens forbruk. Lav rullemotstand kan også øke rekkevidden til en elbil.

REKKEVIDDE: Lav rullemotstand kan gi en elbil noe lengre rekkevidde. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
REKKEVIDDE: Lav rullemotstand kan gi en elbil noe lengre rekkevidde. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

20 prosent av forbruket

DEKK: EU-Merkingen.
DEKK: EU-Merkingen.

Ifølge dekkprodusenten Michelin står dekkenes rullemotstand for 20 prosent av bilens drivstofforbruk. Michelin har beregnet forskjellen i drivstofforbruk mellom markedets mest drivstoffeffektive dekk, og de dårligste. For en bilist som kjører 15 000 kilometer årlig og har et forbruk på 0,75 liter per mil, kan miljøvennlige dekk gi en besparelse på over 1250 kroner, gitt en bensinpris på 15 kroner eller mer per liter.

- 20 prosent høres veldig mye ut. Å sammenligne med de dårligste dekkene uten å fortelle hvilke dekk dette er virker søkt, men påstanden er sikkert riktig, kommenterer Aalbergsjø.

- Få bilister er klar over hvor stor innvirkning dekkene har på drivstofforbruket, hevder Frode Abrahamsen, salgssjef i Michelin.

Michelin viser til en undersøkelse som selskapet selv har gjennomført der kun 18 prosent av de spurte svarte at de visste at dekkenes rullemotstand står for 20 prosent av bilens forbruk. 19 prosent av bilistene trodde at svaret var fem prosent, mens 28 prosent trodde svaret var 10 prosent. Hver fjerde svarte "vet ikke" på spørsmålet.

- Siden 2005 har prisene på bensin og diesel økt med over 60 prosent. Men nå har bilistene som vil spare penger fått et nyttig hjelpemiddel. Den lovpålagte merkingen av alle bildekk som ble innført i fjor, viser blant annet rullemotstand og dermed effekten dekket har på drivstofforbruket, sier Abrahamsen.

RULLEMOTSTAND: Ifølge dekkprodusenten Michelin står dekkenes rullemotstand for 20 prosent av bilens drivstofforbruk. FOTO: Michelin
RULLEMOTSTAND: Ifølge dekkprodusenten Michelin står dekkenes rullemotstand for 20 prosent av bilens drivstofforbruk. FOTO: Michelin

Vanskelig kombinasjon

MICHELIN: Salgssjef Frode Abrahamsen. FOTO: Michelin
MICHELIN: Salgssjef Frode Abrahamsen. FOTO: Michelin

Michelin trekker frem sitt eget Energy Saver+-dekk som det mest drivstofføkonomiske dekket.

Påstanden bekreftes av NAFs test av sommerdekk fra 2011. Ifølge den testen er Michelin Energy Saver valget dersom du er på jakt etter dekket som gir lavest rullemotstand og dermed sparer mest drivstoff. Men dette har gått ut over dekkets andre egenskaper. Grepet på våt vei er for dårlig for et såkalt premium-dekk, heter det i omtalen av dekket.

- Utfordringen er ikke bare å utvikle dekk som lever opp til kravene til et A-klasse dekk for rullemotstand, sier Abrahamsen.

- Utfordringen er å kombinere lav rullemotstand, godt grep på både vått og tørt underlag, lang levetid og lavt lydnivå. Et A-klasset dekk krever ekstremt lav rullemotstand under 6,5 kg/T. I dag ligger de beste dekkene på ca 1 kg/T over dette nivået, sier Abrahamsen

Les også:

Tipsene som gjør bilen billigere

Så bra er de 20 mest populære bruktbilene i Norge

Sjekk ut billig-SUV-en

Dette er Norges billigste firehjulstrekker