VW Golf R
Dette blir bråk
Her er det lyd og ytelser som teller.

Den har samme motor som VW Golf GTI, men er tunet til kraftigere ytelser. Mens har den 2,0 liter store TSI-turbomotoren i Golf GTI yter 230 hk, har R-modellene hele 300 hk. Dette minner med andre ord svært mye om en annen bil i konsernet, Audi S3.
Golf R har 30 hk mer enn forgjengeren, og det maksimale dreiemomentet er på 380 Nm. Den skal imidlertid være 18 prosent mer drivstoffeffektiv, takket være blant annet stopp/start-funksjon. Med sekstrinns DSG-automatkasse er forbruket oppgitt til 0,69 liter per mil, noe som er 0,15 liter bedre enn forgjengerens forbruk. CO2-utslippet har også gått ned sammenlignet med forrige generasjon, fra 199 g/km til 165 g/km.
Med manuell girkasse skal den nye R-modellen greie 0-100 km/t på 5,1 sekunder, 0,6 sekunder raskere enn forrige modell. Med DSG går den noe raskere, 4,9 sekunder fra 0-100 km/t. Toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t.
Golf R er senket to centimeter sammenlignet med en vanlig Golf, (0,5 cm lavere enn Golf GTI) og leveres med mer sportslig innstilt fjæringsoppsett og et nytt system for progressiv styring. Den har dessuten stabilitetsprogrammet ESC Sport, som ifølge Volkswagen kan kobles helt ut ved for eksempel kjøring på bane. DCC (dynamic chassis control) er ekstrautstyr. Dette adaptive understellsprogrammet har blant annet Race Mode-innstilling.
Ytelser og oppsett indikerer ganske morsomme kjøreturer, og noen dum vinterbil er den heller ikke. Golf R har firehjulsdriftsystemet 4Motion med femte generasjons Haldex-kobling.

Fire eksospotter gjør det relativt enkelt å skille R-modellen fra de andre Golf-modellen. Dessuten har den spesialdesignet støtfanger med grovere luftinntak enn Golf GTI. 18-tommer aluminiumsfelger, bi-xenonlys, LED-kjørelys med U-form og mørkerøde LED-lys bak, bidrar også til å identifisere R-modellen.
VW Golf R kommer til Norge i novemver, men prisene er ikke klare ennå.
Andre heftige kompaktbiler
Modell |
Motor |
Hk/Nm |
0-100 km/t |
Pris fra |
VW Golf R |
4 syl, 2,0 TSI turbo |
300/380 |
4,9 sek (med DSG) |
Ukjent |
4 syl, 2,0 TFSI turbo |
300/380 |
4,8 sek (med S-tronic) |
745 000 |
|
Ford Focus RS (2009-modell) |
5 syl, 2,5 turbo |
305/440 |
5,9 sek |
Ukjent |
Audu RS3 (2010-modell) |
5 syl, 2,5 TFSI turbo |
340/450 |
4,6 sek (med S-tronic) |
Ukjent |
6 syl, 3,0 turbo |
320/450 |
4,9 sek |
755 900 |
|
4 syl, 2,0 turbo |
360/450 |
4,6 sek |
799 000 |
Les også:

Eierne av disse bilene er mest sinna
Audi A8: 50 små lys tenker for deg