Detroit 2010: Den elektriske familiebilen BYD E6

2010 (i USA) - BYD e6

Elbilen "e6" fra kinesiske BYD rommer en hel familie, har 330 km rekkevidde og fire elmotoralternativer.

KOM INNENFOR: Interiøret er tradisjonelt, og minner ikke om det sparsomme dashbordet man finner i dagens elbiler.
KOM INNENFOR: Interiøret er tradisjonelt, og minner ikke om det sparsomme dashbordet man finner i dagens elbiler. Foto: Gratis
Sist oppdatert

Lenge før amerikanerne er klare med sin sterkt forsinkede elbil, Chevrolet Volt, kommer kineserne dem i forkjøpet med "e6". For å gni det inn slippes nyheten på selveste Detroit-messen i USA.

BYD er akronym for navnet Build Your Dreams, og firmaet har inntil 2003 kun produsert batterier.

Verdens største batteriprodusent

Å omdanne bilindustrien fra stempelmotorer til eldrift vil ta lang tid. Noe av grunnen er at batteriteknologien hindrer ingeniørene i å gjøre store fremskritt.

Men hos BYD kan de batterier. De er faktisk verdens største batteriprodusent. Og nå er de altså klare for å lansere en elbil som både har gode plassforhold, lang rekkevidde og brukbar topphastighet.

Tre ting på én gang

UNDER PANSERET: her er det kun elektronikk og batterier. I toppversjonen yter elmotoren foran 160 hk og hele 450 newton-meter.
UNDER PANSERET: her er det kun elektronikk og batterier. I toppversjonen yter elmotoren foran 160 hk og hele 450 newton-meter.

e6 har rikelig plass til fem personer med bagasje, kan kjøre hele 330 kilometer på én ladning og nå opp i 140 km/t.

Bilen kan fås med fire forskjellige elmotoralternativer fra 75 kW(101 hk.) og opp til 200 kW (268 hk/550 nm).

Grunnversjonen drives av en frontmontert elmotor, den neste har en tilleggsmotor bak på ytterligere 40 hk/100 nm.

Versjon 3 har frontmotert 160 hk/450 nm elmotor, og toppmodellen har denne i tillegg til 40-hesteren som driver bakhjulene.

Veier mye

Bilens (og øvrige elbilers) ulempe er batterienes høye vekt. Sterkeste modell veier hele 2,3 tonn, omtrent det samme som en Porsche Cayenne diesel (!)

INGEN EKSOSRØR: Heller ingen skadelige utslipp. Kun under produksjon og lading er den skyldig i CO2-utslipp.
INGEN EKSOSRØR: Heller ingen skadelige utslipp. Kun under produksjon og lading er den skyldig i CO2-utslipp.

Likevel slipper den ikke ut ett eneste gram CO2 eller skadelige partikler i atmosfæren.

Bilen vil i første omgang slippes i USA i begrenset opplag, og etter at den er "luftet" der og i noen andre markeder, vil man vite om den får en fremtid i Norge.

Norgeslansering?

Autoindustri, som har det norske agenturet på BYD, vet én ting sikkert: at bilen ikke kommer i kommersielt salg dette året.

- Vi må vente og se hvordan responsen er der den blir lansert først. Dette er en veldig spennende bil fordi konseptet med så stor plass og rekkevidde i en elbil er revolusjonerende, sier daglig leder i Autoindustri Jan Kåre Holmedal.

PREMIUM? Interiøret ser nokså eksklusivt ut, og vil nok tiltale selv kresne bilkjøpere.
PREMIUM? Interiøret ser nokså eksklusivt ut, og vil nok tiltale selv kresne bilkjøpere.

- Norge trenger et sterkstrømbasert ladestasjonnettverk, da vil det bli praktisk å ha elbil, mener han.

Denne saken ble første gang publisert 13/01 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også