Drivstofforbruk
Derfor bruker bilen din mye mer drivstoff enn oppgitt
Oppgitt forbruk blir stadig mer urealistisk. Bilfabrikkene utnytter alle gråsoner når forbruket skal fastsettes.
Synes du bilen din bruker mye mer drivstoff enn den burde i henhold til fabrikkens oppgitte forbrukstall? Det er ikke nødvendigvis din type kjøring eller kjørestil det er noe i veien med.
Forskningsinstituttet ICCT (The International Council of Clean Transportation) har kartlagt forskjellen mellom oppgitt forbruk og det forbruket vanlige bilister i flere europeiske land får ved vanlig bilkjøring. I alt er reelt forbruk fra over en halv million biler brukt som grunnlag.
I 2013 var differansen på 38 prosent. De siste årene har forskjellen mellom oppgitt og virkelig forbruk økt stadig raskere.
Aller dårligst ut kommer de tyske fabrikkene som lager såkalte premiumbiler, som Audi, Mercedes og BMW, skriver Der Spiegel.
50 prosent over
Audi A6 ligger hele 50 prosent over oppgitt forbruk, og dagens generasjon av Mercedes E-klasse 45 prosent over. BMW 5-serie overskrider oppgitt forbruk med 40 prosent.
Overfor Spiegel bruker en av ICCT-forskerne ordet lureri om metodene bilfabrikkene tar i bruk for å få et lavt oppgitt forbruk. Ifølge ham er dette lureriet tiltakende, og noe av bakgrunnen er EUs mål for utslipp fra biler.
2015-målet for utslipp er 130 gram CO2 per kilometer som et gjennomsnitt for nye biler. Dette målet ble innfridd to år før tida, selv om bilfabrikkene beskrev kravene som altfor strenge før de ble innført.
Virkelighetsfjern test
Det oppgitte forbruket blir ikke fastsatt under vanlig kjøring på vanlig vei, men i et laboratorium. Til grunn ligger en norm kalt New European Driving Cycle (NEDC), som blant annet blir kritisert for å ha altfor slapp akselerasjon.
ICCT framholder at om man skal få virkelig framgang, må resultatene fra laboratoriet kunne omsettes til reell nedgang i utslipp og forbruk også ute på virkelige veier.
Det, skriver ICCT i sin rapport, er ikke tilfelle.
I stedet har ICCT funnet ut at differansen mellom oppgitt og virkelig forbruk har økt fra 8 prosent i 2001 til 38 prosent i 2013.
Mye av grunnen til dette ligger i selve NEDC-testen og alle dens gråsoner. Testen er svært viktig fordi mange land bruker CO2-utslipp som en del av avgiftsgrunnlaget for nye biler. Lavt utslipp gir altså lavere pris på bilen.
Derfor tilpasser mange bilprodusenter sine modeller til å greie NEDC-testen best mulig - til tross for at det i noen tilfeller faktisk kan bety at bilen slett ikke vil bruke mindre drivstoff i den virkelige verden. Ett eksempel er girutvekslinger som er nøyaktig tilpasset de ulike fartsområdene i NEDC-testen - i praksis så høy utveksling som mulig. Det passer ikke nødvendigvis alltid like bra ute på virkelige veier.
Blir utvekslingen for høy, må man gire ned et trinn. Vi Menn Bil Top Gear har siden 2010 kjørt nærmere 450 biler gjennom én og samme forbrukstest. I stadig flere av disse testene blir det bemerket at det høyeste giret bare unntaksvis lar seg utnytte i lovlige norske hastigheter. Da går bokstavelig talt vinninga opp i spinninga.
Smutthull
Men tilpasningene går lengre enn dette. Der Spiegel beskriver en intens leting etter NEDC-smutthull: Testbiler er ekstra godt innkjørt og spesialpreparert. Dekkene har ekstra lav rullemotstand og har lufttrykk over det maksimale. Alle smøremidler har ekstra lav friksjon, og ifølge ICCT kan deler av basisutstyret bli fjernet for å senke vekta. Bedre aerodynamikk skapes ved å tette grillen og sprekker mellom ulike karosserideler.
Det stopper ikke med det heller: Biler av siste generasjon kan ha dataprogram som gjenkjenner NEDC-prosedyrene og slår bilen over i en forbruksoptimert testmodus.
Ny test på trappene
ICCT-studien konkluderer med at NEDC-testen må byttes ut til fordel for en mer realistisk forbrukstest. En slik test er allerede utarbeidet og har fått navnet Worldwide Light Vehicles Test Procedure (WLTP).
Det er ventet at denne testen vil ta over for NEDC-testen i løpet av få år.
Les også:
Skal du velge bensin- eller dieselmotor?